Page 2 of 3

info

Posted: 06 Aug 2009 14:21
by marius
Yngvar wrote:Kjenner ikke til om de hadde reservetorpedo ombord. Det var trangt og varm ombord med dampmaskin og mange mann.

Her kan du se forskjellen på baugen til klasse 1 og 2
Ser tydelig forskjellen der ja. Hvor har du funnet info og bilder fra forresten? Imponerende uansett :)

Jeg skal til Marinemuseet i Horten en tur i nærmeste fremtid, mest sansynlig i begynelsen av neste uke når jeg har blitt friskere igjen. Er det er du har fått info fra? Er de flinke til å finne frem det en vil ha? Er jo ikke sikkert at det er der du har fått infoen fra. Over tid så går det ann å samle fra nettet og, hvis en vet hvor en skal lete.

På marinemuseet har de jo "Rapp" som på mange måter blir den spede begynnelsen på 1. klasse torpedobåt. De har jo i prinsippet en rekke likheter ut over det at de ble større, og fikk kraftigere maskineri samt bedre bevæpning etterhvert.
Gleder meg til turen ned dit. Litt fri til å dyrke hobbyen. Skulle vært en tur på Oscarsborg igjen snart og. Er lenge siden jeg var der og. Da var det fortsatt aktiv Befalsskole.

Posted: 06 Aug 2009 15:26
by Yngvar
Hei igjen, jeg har fått en samling dokumenter om marines fartøyer samlet av en privatperson. Når han døde så fikk jeg papirene fra hans kone. Informasjonen er nok hentet fra andre fora, men nå er det samlet. Jeg har nok en del av intersesen for disse båtene fra Sjøforsvaret da jeg har vært marinemann selv.

Ang. Oscarsborg så har jeg også bodd der en periode da jeg tjenestegjorde på FHSK i Drøbak.
Mange av oss skal samles der den 29 august, med omvisning på borgen, du kan jo være med om det passer

Posted: 06 Aug 2009 15:48
by marius
Yngvar wrote:Hei igjen, jeg har fått en samling dokumenter om marines fartøyer samlet av en privatperson. Når han døde så fikk jeg papirene fra hans kone. Informasjonen er nok hentet fra andre fora, men nå er det samlet. Jeg har nok en del av intersesen for disse båtene fra Sjøforsvaret da jeg har vært marinemann selv.

Ang. Oscarsborg så har jeg også bodd der en periode da jeg tjenestegjorde på FHSK i Drøbak.
Mange av oss skal samles der den 29 august, med omvisning på borgen, du kan jo være med om det passer
Oki. da skjønner jeg hvordan du har fått infoen. Veldig bra at noen kan fortsette og ta vare på alt arbeidet som er gjort så det ikke går tapt.
Når det gjelder Oscarsborg får jeg se det ann litt. Er mye som skjer ellers i familien om dagen, så jeg må se ann litt. Har planer om å ta en tur å se på innlandsfortene i indre østfold også i sommer. Et besøk på Høytorp med omvisning står høyt på planene. En får se hva den berømte tiden strekker til. :)
hilsen marius

Posted: 06 Aug 2009 15:58
by Arquebus
Har du noen opplysninger om forpostbåter stasjonert i Haugesundsdistriktet?

Posted: 06 Aug 2009 16:38
by JornN
Yngvar wrote:Kjenner ikke til om de hadde reservetorpedo ombord. Det var trangt og varm ombord med dampmaskin og mange mann.

Her kan du se forskjellen på baugen til klasse 1 og 2
Dette bildet av Laks er faktisk fra Ytre Havn i Trondheim.
Kunne jeg ha fått et scan i høy oppløsning av dette - jeg regner med at det er tatt fra en bok?
I slike tilfeller bruker jeg å scanne i 800dpi eller over, for så å redusere bildet for å få pakket pixlene. Deretter bruker jeg et billedbehandlingsverktøy for å fjerne moiree fra bildet.

båter i haugesund

Posted: 06 Aug 2009 18:13
by marius
Arquebus wrote:Har du noen opplysninger om forpostbåter stasjonert i Haugesundsdistriktet?
Jeg har ikke så bra oversikt, men det har kansje de andre her.

Vet bare at det var et betydelig antall fartøyer, store og små, som ble brukt til dette rundt om kring.
Tyskerne fikk aldri nok antall "ekte" og moderne krigsfartøyer til dette bruket, så de måtte ta det de fant og gjøre det beste ut av det. Såpass strategisk som Haugesund var, så ville jeg tro at de hadde noen fartøyer til dette bruket der også.

Jeg er også nyskjerrig på de forskjellige vaktfartøyene som før krigen var tilknyttet kystartilleriet og de forskjellige fort/festninger. Disse er det heller ikke så mye info å finne om på nettet. Har blitt henvist til KA-museet på Oscarsborg for videre studier om disse "anonyme" fartøyene.

Posted: 07 Aug 2009 10:50
by Yngvar
Etter klasse 1. 0g 2. kom TRYGG klassen som var større båter bygget fra 1920 i Horten.
For eksempel båten SNØGG (tysk ZACK, 55 Vorpoostenflotille, V.5504)(sank i Bergen)
Deplasment: 256 tonn
Dimensjon: 53m x 5,5m x 1,58m
Motor: Oljefyrt dampmaskin 3.600HK (25 nm)
Bunkers: 33 tonn olje
Bestykning: 2/76mm kanoner
Torpedorør: 2x2 45 cm
Besetning: 33

Det var kun 1,klasse, 2. klasse og TRYGG klassen som var i landet og ble brukt av tyskerne eller senket i begynnelsen av krigen, når det gjelder torpedobåter.

Fra 1940 og utover i krigen ble det bygget flere ”Norske” MTB klasser (Motortorpedobåter) i England som ble brukt langs kysten av Norge og blant annet Holland

SNØGG, (Bygg nr 110, Horten. 02.09 1920) ble tysk ZACK, Vorpoostenflotille V.5504, senere endret til V.5502. Ombygget med nytt styrehus og ny mast. Grunnstøtte i Alverstraumen ved Bergen, sank under berging. Hevet og hugget
STEGG, (Bygg nr 111, Horten 16.06 1921)skutt i brann med tysk kanonild fra hvalbåt (SCHIFF 221) , ved kai i Herøysund, Uskedal. De to forreste torpedoene detonerte og baugen ble blås vekk, sank kl 0630 den 20.4.1940
TRYGG, (Bygg nr 39, Moss Verft 31.05 1919)Bombet av tysk fly og satt på land i Isfjorden ved Åndalsnes. Bomben gikk gjennom skroget uten og detonere. Hevet og reparert i Ålesund, 01.08. 1940 og omdøpt til ZICK, Vorpoostenflotille V.5501, senere V.5506. Bombet og senket av allierte fly i Hjeltefjorden 23.10.1944

Alle tre båter tilhører TRYGG klassen

Posted: 19 Aug 2009 14:46
by Paul S.
Vedlagt ett bilde av Zick under angrep i Hjeltefjorden.
Bildet fra CC Review nov 1944
Paul S.

angrep,,

Posted: 19 Aug 2009 20:38
by marius
Paul S. wrote:Vedlagt ett bilde av Zick under angrep i Hjeltefjorden.
Bildet fra CC Review nov 1944
Paul S.
Tøft bilde,,,, er ikke ofte en ser slike. Er mulgens tatt fra flyets "gun-camera", eller fra cockpit... ikke godt å si. Ble bevist underveis i krigen (og etterpå) at luftmakt er effektivt til å slå ut marinestyrker. Effektivt luftvern er jo i stor grad ganske inneffektivt og fraværende på de fleste eldre fartøy. Både under krigen og etterpå har det vært for dårlig utbygget, og et fartøy blir derfor ofte et relativt lett mål for et fly med effektiv bestykning.

Posted: 20 Aug 2009 9:22
by Paul S.
Legger ett til. Zick el Zack i Åstveitvågen.
Paul S.

Posted: 20 Aug 2009 11:57
by Paul S.
Utsnitt av ett bilde fra Åstveitvågen(Tigerbucht)
Paul S.

Posted: 22 Aug 2009 12:00
by Paul S.
Tøft bilde,,,, er ikke ofte en ser slike. Er mulgens tatt fra flyets "gun-camera", eller fra cockpit
Forstår hva du mener, men jeg ville muligens ikke sagt at det var ett tøft bilde, det var ikke bare båten som fikk gjennomgå den gang.
Ligger ved to til som er ganske illustrerende, bildene er fra det såkalte "gun camera". Disse to fra Frankrike. Kilde CC Review 1944
Paul S.

Posted: 22 Aug 2009 12:41
by Natter
Paul S. wrote:Ligger ved to til som er ganske illustrerende, bildene er fra det såkalte "gun camera". Disse to fra Frankrike. Kilde CC Review 1944
Siste bildet var interessant, med en rakettsalve på vei (RP-3 el. ?)

SÆL

Posted: 11 Jan 2010 13:56
by Alf
SÆL, sterkt skadet etter trefninger med tyske S-båter i Onarheimfjorden. Sank ved Anuglo, senere (muligens) hevet av tyskerne, reparert og innsatt i Hafenschutz flotille Hammerfest som NH.03
Hei.
Hvilke opplysninger stemmer?

Fant noe om Sæl her: http://home.eunet.no/~atleto/vrak/sel.htm


mvh Alf

Re: SÆL

Posted: 12 Jan 2010 21:22
by RoarP
Alf wrote:
SÆL, sterkt skadet etter trefninger med tyske S-båter i Onarheimfjorden. Sank ved Anuglo, senere (muligens) hevet av tyskerne, reparert og innsatt i Hafenschutz flotille Hammerfest som NH.03
Hvilke opplysninger stemmer?
Hei !

Båten ble aldri hevet og den ligger den dag i dag på havets bunn hvor den sank. På 70-tallet ble den funnet av sportsdykkere og pga det fremdeles lå torpedo i røret valgte sjøforsvaret å sprenge denne.

Vraket kan anbefales for en dykker som er historie interesert.