U-båtanlegg Brunlanes

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

Erik E wrote: Ang. Malmøya så ble det vel her sprengt ut noen ganske heftige verikale sjakter som skulle huse nedsenkbare kanoner hvis jeg ikke husker feil... Ta det med en klype salt, for her er jeg på tynn is, men noe slik kan jo kanskje være grobunn for rykter om andre ting?

Mvh
Erik E
Har hørt om utstyr som ble dumpet i en slik sjakt der ute. Så den tror jeg finnes, men jeg har ingen anelse om hvor dyp den er. Har ikke hørt om formålet med denne sjakten før nå. Husker jeg veldig feil om det var utbyggingsplaner for Malmøya? Nå ble jeg en av dem jeg og, men jeg mener å ha lest om noe sånt i en eller annen bok. :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nå ble jeg en av dem jeg og
He he... der ser du hvor lett det er :-)
Du har lest og jeg har hørt.... Kanskje noen kan kaste litt lys over dette, men finner ingen indikasjoner i byggelister, uten at det selvfølgelig er et fasitsvar (Byggelister fra Vestfold er sååååååå tynne - )

Mvh
Erik E
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Var en tur på Malmøya i fjor. Kunne ikke se noen antydning til slike sjakter. Er heller ikke nedtegnet noe sted som jeg kan se. Skal høre med en som er temmelig godt kjent i områdene til helga. Mini-ubåter var det i Stavern under krigen, men har ikke sett eller hørt noe om baser for større ubåter. Ser egentlig heller ikke noen logikk i å ha baser her.
Mvh.
Jon-Vegard
agurk
Posts: 1
Joined: 04 May 2009 23:58
Location: Sandefjord

Jeg og Ranvik var på Malmøya i dag og kunne lokalisere ca 8 innganger til fjellet, men alle er murt igjen. Og ingen tegn til noe vertikale sjakter eller u-båt bunkere. Og det meste annet er fjernet og fylt igjen.

Noen som vet noe om dette fjellanleggets funksjon, størelse og lignende?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Tror nok de fleste ryktene bare er rykter. Utrolig hvordan størrelse på ting og utsagn sagt på fleip kan forandre seg. Mye er nok også funnet på av personer som prøver å være "besservissere". Skal vite og vet alt ifølge seg selv.
Mvh.
Jon-Vegard
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Jon-Vegard wrote:Tror nok de fleste ryktene bare er rykter. Utrolig hvordan størrelse på ting og utsagn sagt på fleip kan forandre seg. Mye er nok også funnet på av personer som prøver å være "besservissere". Skal vite og vet alt ifølge seg selv.
Men det er fryktlig mye spreng stein der ute, på øst/vest siden av fjellet midt på øya. Det som er på toppen ser ut som er fylt over av skifte med jord/stein.

Her er kart over øya, Rødeprikker er innganger i fjellet, blå er ca lenden mellom dem. rosa er område ser ut som alt er konsentert rundt.
Attachments
malmo2.JPG
malmo2.JPG (29.5 KiB) Viewed 241 times
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Funnet i seg selv er interresant med tanke på Malmøyas historie. Men hvor vidt det inngår i noe større underjordisk U-båt anlegg, som tråden egentlig omhandler, er jo høyst usikkert med tanke på Yngvars innlegg om dybdeforhold i sjøen, og andre kriterier.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

Er enig med deg der, Espen. Personlig har jeg aldri hatt noen tro på et slikt anlegg her på Vestfoldkysten i det hele tatt. Noen ville ha visst noe om et slikt omfattende prosjekt. Det er så mye folk rundt på hver knaus her i fylket også, så dette ville ikke få stå umerket veldig lenge.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Ikke sant Even, folk ferdes langs kysten til fots, i båt og sykkel på alle mulige stier, veier, knauser og leier - så jeg tror ikke Vestfold er stedet for oppdagelser som i Brødrende Dahl eller Indiana Jones.

Men alikevel skulle en ut og lete og kommer tomhendt tilbake er man en naturopplevelse rikere.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Malmøya er meget godt dokumentert. jeg har karter og skisser over alle disse hullene. Det er også skrevet en bok om alt som har skjedd der ute fra før krigen og frem til det ble lagt ned. Tror ikke det var Skifte Eiendom som fylte igjen alle hullene,men grunneier Fritzø
Attachments
Malmøya fort
Malmøya fort
skisse av Malmøya.jpg (158.26 KiB) Viewed 188 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Yngvar: Har du noen beskrivelse av nummereringen som er brukt på Malmøya?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Litt mangelfull, men her er den. Du kan få den i bedre oppløsning senere om du vil
Attachments
Kopi av skisse av Malmøya.jpg
Kopi av skisse av Malmøya.jpg (266.48 KiB) Viewed 169 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Ja takk :)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Artig liten tekst neders til høyre i bilder :D
Jeg ser hva det står, men skjønner ikke hva de mener med det :mrgreen:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Bare for ordens skyld så er dokumentet nedgradert :)
Mvh
Yngvar
Locked

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”