Travle tider hos Skifte

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik E
Site Admin

Tiltakene som skal utføres på Fjøløy er godkjent av Rennesøy kommune.
Det meste av Fjøløy kommer til å stå slik det står i dag.... De fjellanleggene som er tørre og har innlagt strøm blir stående, det som saneres er ansett av kommunen som ubrukellig, her innbefattet en del bunkere og brakker.... Fikk ihvertfall et inntrykk av at man har tatt vare på mest mulig her innenfor de rammene man har til rådighet. Av det jeg har sett så beholdes de mest interessanne og bruksnyttige delene av fortet. Så for Fjøløy sin del så er det nettopp som Paul S. sier, kommunen selv har bestemt hva som skal rives og hva som skal stå...

Erik E
Jon-Vegard

Når det gjelder Folehavna, Vesterøya, så tror jeg ikke vi skal skylde på Skifte eller Forsvarsbygg. De er faktisk også interessert i å bevare en del av krigsanleggene. Her er ikke kommunen villig til å gå inn med penger, og grunneier er ikke interessert. Da gjenstår kun en mulighet dessverre. Og, disse objektene er ikke bygd for å vare evig!! Se på mange av de stedene hvor det er brukt metall eller treverk i takene, her faller det fra hverandre. På en av bunkerne på Rakke la de grabben på gravemaskinen oppå taket, og den gikk rett gjennom. Legger ved noen bilder fra en av ammo tunnellene på Vesterøya. Her faller store tunge flak fra taket, og treverk i gulv råtner og er livsfarlig å gå på. Se også utvendig på en del stillinger hvor betongen sprekker opp og store stener faller ned. Har også selv vært inne i ett fjellanlegg ett annet sted i landet og opplevd at store stener har falt fra taket. Ingen hyggelig opplevelse!!! Dette er ett forum hvor alle skal få ha sine meninger, og at noen begynner å rakke ned på og bli ubehagelige overfor andre synes jeg er forkastelig! Jeg personlig prøver å se tingene fra alle parters side, og har funnet ut at det ikke er så vanskelig å skjønne hvorfor ting gjøres som de blir gjort. Selvfølgelig mener jeg at mye mer kunne vært gjort, men det er dessverre ikke mulig. Noen ganger vinner man, andre ganger taper man. Slik er livet. Stå på Paul, og dere andre også.
Attachments
Folehavna 397.jpg
Folehavna 397.jpg (152.5 KiB) Viewed 1531 times
Folehavna 396.jpg
Folehavna 396.jpg (142.94 KiB) Viewed 1531 times
Mvh.
Jon-Vegard
Pingvinen

Jon-Vegard wrote:Dette er ett forum hvor alle skal få ha sine meninger, og at noen begynner å rakke ned på og bli ubehagelige overfor andre synes jeg er forkastelig! Jeg personlig prøver å se tingene fra alle parters side, og har funnet ut at det ikke er så vanskelig å skjønne hvorfor ting gjøres som de blir gjort. Selvfølgelig mener jeg at mye mer kunne vært gjort, men det er dessverre ikke mulig.
Påstander om at jeg rakker ned på andre, pga at jeg har en mening om Skifte sine arbeidsmetoder, det vil jeg ha meg frabedt på det sterkeste!!!
Jeg respekterer andres meninger, og de får respektere mine, og å falle så dypt som å at dette er en nedrakking får stå for din regning.

Jeg støtter folket i Sandefjord som vil bevare sitt fort, og historie, og dette respekterer jeg sterkt. Måten Skifte har gått frem på i Sandefjord, og at man ikke har tatt seg tid til å lytte eller arbeide ut andre løsninger, eller i det hele tatt åpne for andre løsninger, det merker jeg meg og blir svært betenkt over arbeidsmetodene uansett hvem som er oppdragsgiver.

Det er sikkert lett å se ting fra andres sider når man selv bor andre plasser enn der hvor Skifte nå skal rasere en historie og fort, men jeg klarer iallefall, selv om jeg ikke bor i Sandefjord, å se at dette ikke er riktig og at ting blir gjort på en meget spesiell måte for å oppnå seier.

Nedrakkingen har du stått for selv, du har gått løs på et annent medlem med nedrakking pga hans meninger. Takk for det!
Hvem som står for forsuringen av forumet, det kan nok diskuteres i dette tilfellet.
PDT_Armataz_01_06
Jon-Vegard

Uten å lage noen stor diskusjon ut av dette, så var dette ikke ment til noen bestemt person. Dersom du mener dette var ment for deg så beklager jeg det, det var det ikke!!! Jeg mener at vi må se det fra alle sider, og det er flere sider enn det som kommer fram.
Mvh.
Jon-Vegard
Pingvinen

Jon-Vegard wrote:Dersom du mener dette var ment for deg så beklager jeg det, det var det ikke!!!
Beklagelsen er godtatt. PDT_Armataz_01_18
Paul S.

Skal man få stoppet denne raseringen må man vite hvem man har med å gjøre, deres arbeidsmetoder, og grunnen til at de gjør det de gjør. Så vet man i neste runde hva man skal angripe når de pånytt gjør et merkelig fremstøt for å få revet et fort/historiske krigsminner.
Du gjør ett slett arbeid når du begynner å mistenkeliggjøre meg å mine motiver. Jeg som andre håper at det ikke blir revet mer enn nødvendig.
Når Folehavna nå blir revet gleder det meg at gutta der borte har en dialog med Skifte og andre slik at det kan dokumenteres det som er der.
Selv mener jeg at næringsinteressene til eierne og andre er satt fremst i denne saken, ikke verneinteresser.
Det er trist at slikt skjer, men å ta det personlig hjelper ingen.
mvh
Paul S.

http://fortidsminneforeningen.no/?cat=42&aid=4399
EspenS

Hører Skifte skal gjøre noe arbeid på Tangen fort i Langesund, noen som har noe informasjon om dette?
Stutzpunkt
Moderator

Når jeg sjekket med Nordby om dette tidligere så sa han at det ikke var planer om noe der. Hva mer er det egentlig å sikre der ute?
Mvh
Tormod
EspenS

Nja, vet ikke. Det er jo noen gamle skyttergraver som holder på å rase sammen - og skrenten ved kasemattene er jo ganske bratt og usikker? Men nå hørte jeg dette i forbifarten, så det kan være noen som har sett (og hørt?) spøkelser på høylys dag?

Skal følge litt med...
klipp3r

angående vigdel fort, så har skifte revet kontrolltårnet, satt opp grinder i inngangene ved de fleste bunkersene som er der,pluss litt "sikring" med grus eller betong.

http://www.skifte.no/Eiendomsprosjekter ... index_html
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”