Samletråd for Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Kenneth.

En ringstand er en bunker for bl.a. MG (maskingevær) og har et stort rundt hull. og de finnes i flere utgaver.

Her har du bildet av en utgave.

MVH Morten C.
Attachments
RS tobruk.jpg
RS tobruk.jpg (149.51 KiB) Viewed 369 times
Ringstand.jpg
Ringstand.jpg (23.44 KiB) Viewed 368 times
MVH Morten C.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Kenneth wrote:Molich:

I forbindelse med nye E18 ble en bunker på veien over til Sky og Veldre delvis eller helt ødelagt! Veldig synd at de måtte rasere den. Fikk aldri muligheten til å besøke den. Noen som har bilder av den?
Så langt har de bare freset i jorda langs kanten av MG bunkeren (som ligger nedenfor brakkene til anleggsledelsen), den er fortsatt intakt men løpegrav og den murte trappa som hører til er borte. Mener å ha blitt fortalt det skal være en personell bunker i tilknytning til denne men den har jeg aldri funnet.
Tror jeg har noen bilder liggende men er ingenting i veien for at jeg stopper og knipser da jeg er forbi tre ganger i uka alikevel.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Personellbunkeren ligger sånn ca rett under plassen der hvor man parkerer og har brakkene nå... dvs rett på oversiden av MG bunkeren...

Usikker på om jeg har bilder fra denne, men skal sjekke.

EDIT: Hadde et bilde av inngangen fra veien, men gikk aldri inn i den bunkeren da inngangen var veldig overgrodd. Jon-Vegard var inne i den og tok noen bilder...
Kai
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kjør inn Reppesgårdveien, rett forbi gården, i første slake sving til venstre, opp skrenten på høyre side. Der hvor det grønne begynner i Reppesgårdveien på kartet ditt.
Noen bilder fra denne.
Attachments
Mørk 027 - Kopi.jpg
Mørk 027 - Kopi.jpg (267.54 KiB) Viewed 344 times
Mørk 029 - Kopi.jpg
Mørk 029 - Kopi.jpg (315.02 KiB) Viewed 344 times
Mørk 032 - Kopi.jpg
Mørk 032 - Kopi.jpg (224.78 KiB) Viewed 344 times
Mørk 037 - Kopi.jpg
Mørk 037 - Kopi.jpg (320.64 KiB) Viewed 344 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Benjaminsen wrote:Personellbunkeren ligger sånn ca rett under plassen der hvor man parkerer og har brakkene nå... dvs rett på oversiden av MG bunkeren...

Usikker på om jeg har bilder fra denne, men skal sjekke.

EDIT: Hadde et bilde av inngangen fra veien, men gikk aldri inn i den bunkeren da inngangen var veldig overgrodd. Jon-Vegard var inne i den og tok noen bilder...
Noen bilder fra mannskapsbunkeren.
Attachments
Larvik, Sky 027 - Kopi.jpg
Larvik, Sky 027 - Kopi.jpg (344.09 KiB) Viewed 343 times
Last edited by Jon-Vegard on 01 Jan 2016 16:04, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

molich:

Takker for bilde!
Har ingen anelse på hva de forskjellige typer anlegg heter. Så det blir det jo til å lære her. Nå er jeg først og fremst interessert i å besøke stedene og dokumentere dem, men greit å kunne lære litt om hva dem heter også.



EspenS:

Det var godt å lese!



Benjaminsen:

Vil denne komme fram i lyset igjen når anleggsarbeiderne er ferdige?



Jon-Vegard:

Takker for beskrivelse og takker for fine bilder!



Rart med anlegg så langt inn i landet synes jeg, men nå har ikke jeg akkurat "inne" i dette ennå, så det jeg synes er rart har nok gode forklaringer for dere som kan litt om dette. :)



Ellers var en venn og jeg på Hvittensand i dag. Der er det 2 løpegraver, 1 skytestillinger, 1 bunker i betong og 1 bunker inne i fjellet (heter kanskje tunnel eller fjellanlegg når det er sprengt ut i fjell?).

Typisk nok var denne bunkeren i fjellet murt igjen på den ene siden og halvveis murt igjen på den andre siden. Jeg synes det er forkastelig at man skal stenge alt man kommer over fra krigens dager! :nei:

Skal prøve å legge inn noen bilder senere! :)
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Kenneth wrote:
Benjaminsen:

Vil denne komme fram i lyset igjen når anleggsarbeiderne er ferdige?

Ville ikke tro det, men det må det må nesten sjekkes med Hæhre eller de som holder på med utbyggingen av E18.
Kai
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Innvendig mg-bunker ved Sky.
Attachments
Larvik, Sky 017 - Kopi.jpg
Larvik, Sky 017 - Kopi.jpg (183.07 KiB) Viewed 321 times
Larvik, Sky 019 - Kopi.jpg
Larvik, Sky 019 - Kopi.jpg (167.77 KiB) Viewed 321 times
Last edited by Jon-Vegard on 01 Jan 2016 16:05, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fine bilder! Artig å se et nytt eksemplar av denne "Heinrich Wellblech"-typen, begge sider av Oslofjorden er jo spekket med denne typen, men har hittil ikke sett de sør for Telemark.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg er ganske imponert over hvor god oversikt du har i Vestfold, Jon-Vegard. mange fine bilder har du lagt ut nå også :)

P.S. Det er bare å si ifra J-V. når du er klar til å utforske litt i Østfold :bra:

Tormod: Jeg tror ikke det finnes mange av denne type bunker på Østsiden av Oslofjorden , dessverre :( jeg har bare funnet en som har vært i nærheten. jeg er imponert over disse skytelukene jeg, de er i utganspunktet ganske enkle og sikkert veldig effektive. Sikkert en type standard det også :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:jeg er imponert over disse skytelukene jeg, de er i utganspunktet ganske enkle og sikkert veldig effektive. Sikkert en type standard det også :)
Ja, jeg har sett disse på bilder av bunkere fra nedover Europa også, så tydeligvis masseprodusert ja.
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Takk for det Tormod og Morten! Synd det går mot den tiden det gjør nå, ellers hadde jeg nok gjort mer ja. Har all verdens tid for tiden!! :x
Ellers må jeg jo også berømme ditt arbeid nedover Østfold Morten! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Veldig fine bilder, Jon-Vegard! :bra:

Må bare spørre dere!

Hva tar dere bilder med? Og hvilke innstillinger?

Jeg har et speilreflekskamera, Canon EOS 450D. Når jeg er inne i bunkere som er mørke, men først og fremst tunneler og fjellanlegg (vet ikke om dette også heter bunkere?), så setter jeg på auto for da kommer blitzen automatisk på. Problemet er hvis det er helt mørkt og jeg har dårlig med lys, så vil ikke kamera ta bilde. Den søker og søker, men får liksom aldri tatt bilder.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Morten: er vel flere enn en? Bare sånn i farta her på forumet så husker jeg å ha sett bunkertypen med "kistelokkdør" ved en vei, delvis modifisert av forsvaret og en annen som lå ved Kjøkøy?

Tommy: skyteluken fikk nummeret 483P2 av tyskerne.
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kenneth wrote:Veldig fine bilder, Jon-Vegard! :bra:

Må bare spørre dere!

Hva tar dere bilder med? Og hvilke innstillinger?

Jeg har et speilreflekskamera, Canon EOS 450D. Når jeg er inne i bunkere som er mørke, men først og fremst tunneler og fjellanlegg (vet ikke om dette også heter bunkere?), så setter jeg på auto for da kommer blitzen automatisk på. Problemet er hvis det er helt mørkt og jeg har dårlig med lys, så vil ikke kamera ta bilde. Den søker og søker, men får liksom aldri tatt bilder.
Takk for det Kenneth.
Har selv ett Canon EOS 400, bruker mest auto, ofte kan det være greit å bruke lyskilde etc. for å få skarpstilt, for så å slå av lykten og ta bilde. Har også begynt mer og mer å bruke nattmodus, men bør da ha stativ.
En bunker er stort sett noe som er byggd og evt. fylt over. I fjell er det tunnell eller fjellanlegg.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”