Stellung Heinbuche (Hankø, Østfold)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

De radarene som stod rundt Hankø er følgende:

2x Wurzburg Riesen
1x Freya
1x Wasserman
1x Benito

Kallenavn Haibuche

Demontering av Hankø radarene foregikk etter det jeg kan finne ut, fra september- til november i 1946.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

werner wernersen wrote:Hei

dette er en Fumo 214, det du ser på bildet er feste og nederste aksel og krans, som ligger under "hytta", bilde merket 443 viser litt av en av nedre/øvre Fester til bakkant av parabolen.

Werner
Nej det er en Würzburg Riese, da der er tale om en Lw Stellung. En FuMO 214 var ganske rigtig identisk, men det var betegnelsen når den blev brugt i Kriegsmarine.
mvh
SES
PS DAWA roder også rundt i det.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Christian S wrote:Her er bilder av radaren på Hauge i Onsøy, som lovet i en annen tråd tidligere i uka. Jeg vet ikke hva slags radar det dreier seg om, men jeg har hørt snakk om at det kan være en følgeradar til hjelp for egne fly.
2443 viser de meget sørgelige rester af en Freya LZ.
mvh
SES
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

SES wrote:
werner wernersen wrote:Hei

dette er en Fumo 214, det du ser på bildet er feste og nederste aksel og krans, som ligger under "hytta", bilde merket 443 viser litt av en av nedre/øvre Fester til bakkant av parabolen.

Werner
Nej det er en Würzburg Riese, da der er tale om en Lw Stellung. En FuMO 214 var ganske rigtig identisk, men det var betegnelsen når den blev brugt i Kriegsmarine.
mvh
SES
PS DAWA roder også rundt i det.
For å være helt presis
Würzburg Riese er felles kallenavn på denne radaren.
Marinen kalte den FuMO 214, Luftwaffe kalte den FuSE 65.
JEF
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Ja du har ganske ret. Min pointe var, at man ikke kunne have en FuMO 214 i en Lw stilling.
mvh
SES
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Hei!

Jeg la ut en tråd med masse bilder av dette anlegget i våres, her er link: http://www.kystfort.com/forum/topic1301 ... 5cac4ace58. Denne radaren virket sammen med radarene på Hauge og Utne i Onsøy. På ettpar av bildene nedover i hovedinnlegget er det bilder av radarbunkeren også. Den er annerledes fra de andre FuMo-fundamentene i Onsøy ved at den er sprengt ned i fjellet, ikke bygd over bakken. Oversiktsbildene nederst viser godt nok hvor ting er i forhold til hverandre.

Anlegget på Hankø ble angrepet (flere ganger?) av britiske fly mot slutten av krigen. Radaren ble ødelagt og en soldat mistet livet i mitraljøseild. Det aller meste av de tyske instalasjonene ble revet rett etter krigen, materialene ble brukt til andre ting. En av brakkene lever fortsatt, men står nå på Dale i Onsøy, og fungerer som bolighus.

mvh
Christian S
area1970
Posts: 17
Joined: 13 Aug 2008 18:29
Location: Moss

Christian S wrote:Her er bilder av radaren på Hauge i Onsøy, som lovet i en annen tråd tidligere i uka. Jeg vet ikke hva slags radar det dreier seg om, men jeg har hørt snakk om at det kan være en følgeradar til hjelp for egne fly.
Fine bilder, men hvor ligger dette? Er ikke så kjent i Onsøy. Så det var noen som oppga en posisjon, også for radaren som var på Utne, men er nok litt grønn, for de posisjonsbetegnelsene skjønte jeg mindre av.

Fint derfor om noen kunne oppgi noen koordinater jeg kan dytte inn i Norge i Bilder, Google Maps, Gule Sider Kart eller tilsvarende. Eventuelt tar seg bryet med å forklare hvordan man tolker en posisjon som dette "R 036 694"...

Ha en fortsatt fin jul!
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

SES wrote:
Christian S wrote:Her er bilder av radaren på Hauge i Onsøy, som lovet i en annen tråd tidligere i uka. Jeg vet ikke hva slags radar det dreier seg om, men jeg har hørt snakk om at det kan være en følgeradar til hjelp for egne fly.
2443 viser de meget sørgelige rester af en Freya LZ.
mvh
SES
RETTELSE.
Det er antenne dele fra en W-R.
mvh
SES
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Ja det ser ut som om det er dette anlegget på Hankø. Her er noen bilder av fester. Blant annet store skråstilte H-bjelker festet i betong og kuttet av. Skal se litt nøyere etter Radarfester.

Mvh
Yngvar
Dette kan ligne på fester til en Wasseman jeg har tatt bilde av på Nesodden. De jeg har er bardunfester, tre stykker til en M-IV, denne er 52 meter høy. På Hankø skal det være en M-II som er ca 40 meter høy. Finner du tre stykker ligger mastefestet midt i trianglet. De jeg har bilde av ligger rundt 40 meter fra masta. På festene er det fieskåret talje for wirene. Forøvrig har jeg bilde av flere radarer ved Hankø, som er tatt i mai 45.
Ervold
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det hadde vært kjemefint å få se de gamle bildene fra Hankø, da er det lettere og danne seg et bilde av hvordan det har vært. Skal ta en tur og sjekke opp antall fester og avstand til mastefeste.
Mvh
Yngvar
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Det hadde vært kjemefint å få se de gamle bildene fra Hankø, da er det lettere og danne seg et bilde av hvordan det har vært. Skal ta en tur og sjekke opp antall fester og avstand til mastefeste.
For meg er pc bare en avansert skrivemaskin så hvordan jeg legger ut bildene her er noe jeg ikke har fått til. Men jeg regner med at selv gamle menn kan lære under kyndig instruksjon så det kommer nok. Hovedsaklig har det vært anleggene på Nesodden som jeg har mye om, men det har vist seg at noen av bildene jeg har er fra Hankø. Jeg fikk alle av sambanslederen i milorg D11. Han var på befaring og registrering på begge steder i mai 45.

Ervold
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Det hadde vært kjemefint å få se de gamle bildene fra Hankø, da er det lettere og danne seg et bilde av hvordan det har vært. Skal ta en tur og sjekke opp antall fester og avstand til mastefeste.
håper bildet kommer med
ervold
Attachments
Bardunfeste 1.jpg
Bardunfeste 1.jpg (359.14 KiB) Viewed 478 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Bildet kom fint frem. Hadde du flere fra samme sted?
Mvh
Yngvar
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:Bildet kom fint frem. Hadde du flere fra samme sted?
Ja det har jeg, dette er fra Nussbaum Nesodden. Jeg har også bilde av Wasserman på Hankø tatt i mai 45. Det vil nok ta litt tid før jeg får lagt det ut men det kommer. Som du ser er det sansynlig at det er samme type fester. Hvis du kutter mitt feste litt over fjellet blir stumpene lik ditt bilde.
ervold
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Da har jeg vært en ny tur på Hankø, og sett på anlegget der. Tror nok dette anlegget er så stort og interesant at det hadde vært fint med en felles tur dit. Slik at vi kunne diskutert hva og hvor.
Det er mere rundt anlegget som jeg ikke har sett, da det er tatt ut mye masse men ikke noe større dekningsrom.
Dette har vært et anlegg som ikke har blitt ferdig. fant blant annet en "brønn/sisterne som var merket med 1/10 1943.
Jeg vet ikke om anlegget ble brukt av norske styrker etter krigen, men det ser ikke slik ut, foruten et dekket rom som kan ha inneholdt et stort agregat (blir nå brukt som vinterhus for Hjorten som er på øya).
Det skulle vært fint å ha en skisse over anlegget fra f.eks 1945. De fleste løpegravene rundt området er fylt igjen men fire velholdte MG/bombekaster/tobruk bunkere er lette å finne.

Den store bunkeren som er påbegynt er også i god stand.
Attachments
En litt annen vinkel, sterken angir en av fire tobuker
En litt annen vinkel, sterken angir en av fire tobuker
DSC01294.JPG (94.82 KiB) Viewed 381 times
DSC01285.JPG
DSC01285.JPG (267.93 KiB) Viewed 381 times
Tenk å ha en tobruk i hagen på hytta
Tenk å ha en tobruk i hagen på hytta
DSC01284.JPG (130.4 KiB) Viewed 381 times
Her er målene (ca) Kan noen angi en Regelbau for denne bunkeren?
Her er målene (ca) Kan noen angi en Regelbau for denne bunkeren?
skann0001.jpg (75.56 KiB) Viewed 381 times
DSC01267.JPG
DSC01267.JPG (378.51 KiB) Viewed 381 times
Gjenomføringer for kabel
Gjenomføringer for kabel
DSC01283.JPG (355.6 KiB) Viewed 381 times
Kabelgrøfter og drenering?
Kabelgrøfter og drenering?
DSC01278.JPG (418.16 KiB) Viewed 381 times
Forskalingen sitter igjen flere steder
Forskalingen sitter igjen flere steder
DSC01256.JPG (423.59 KiB) Viewed 381 times
DSC01266.JPG
DSC01266.JPG (436.77 KiB) Viewed 381 times
Her er det påbegynt en stor bunker
Her er det påbegynt en stor bunker
DSC01279.JPG (440.09 KiB) Viewed 381 times
Også et solid feste
Også et solid feste
DSC01251.JPG (449.77 KiB) Viewed 381 times
Store steinblokker lager en dekkningsmur for noe som har stått inne her. Hva kan det ha vært?
Store steinblokker lager en dekkningsmur for noe som har stått inne her. Hva kan det ha vært?
DSC01246.JPG (403.84 KiB) Viewed 381 times
DSC01234.JPG
DSC01234.JPG (426.51 KiB) Viewed 381 times
Brønn/sisterne bygget 1/10 1943
Brønn/sisterne bygget 1/10 1943
DSC01233.JPG (428.37 KiB) Viewed 381 times
Nedgang/nødutgang?
Nedgang/nødutgang?
DSC01222.JPG (383.31 KiB) Viewed 381 times
Feste til radarfundament?
Feste til radarfundament?
DSC01219.JPG (468.11 KiB) Viewed 381 times
Her har det vel stått en radar, oppe på en nedsprengt bunker. Rød strek angir kabelgjenomføringen ned i bunkeren
Her har det vel stått en radar, oppe på en nedsprengt bunker. Rød strek angir kabelgjenomføringen ned i bunkeren
DSC01218.JPG (214.04 KiB) Viewed 381 times
Kabelgjenomføring ned til bunker
Kabelgjenomføring ned til bunker
DSC01217.JPG (504.98 KiB) Viewed 380 times
DSC01260.JPG
DSC01260.JPG (407.46 KiB) Viewed 379 times
bunker grunnmur
bunker grunnmur
DSC01258.JPG (415.8 KiB) Viewed 379 times
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”