Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Joda det er nok det som er planen/håpet men tror ikke alt er klarert. Men er jo der vi vil ha denwerner wernersen wrote:Hei
Det jeg vet er det som ble fortalt meg under flystevnet at radaren skulle settes opp på Nordberg, men ikke nødvendigvis på den orginale sokkelen.
Vi hadde en liten omvisning i hangaren på lørdagen og jeg fikk det inntrykket da?
Werner
- Jon-Vegard
oppheng/transport av prosjektiler?
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Radar har vært tema her så jeg legger inn et foto som kystartillerister med noen år på baken kanskje vil nikke gjenkjennende til.
Hvor er vi og hvilke radartyper snakker vi om?
Hvor er vi og hvilke radartyper snakker vi om?
- Attachments
-
- radarsett.jpg (102.42 KiB) Viewed 1553 times
dennis
Hvor vet jeg ikke - det var vel 15-16 fort med denne typen (ser ut som gjenbruk av en tysk bunker, som evt. eliminerer nyetableringer etter krigen i alle fall...), men er rimelig sikker på at det er en AN/SPN-5 radar.dennis wrote:Hvor er vi og hvilke radartyper snakker vi om?
Last edited by Natter on 22 Aug 2009 12:59, edited 1 time in total.
I stand corrected... (dette var lenge før min tid). Har et bilde av AN/SPN-5 fra en annen vinkel, men svært lik (dog vanskelig å vurdere størrelsen). AMES 14 var vel bare montert 3 steder, og i dette tilfellet snakker vi nok om Fjell festning...?dennis wrote:Genbruk av en tyskbygget bunker er riktig, men dette er nok ikke en AN/SPN5. De hadde en antenne vesentlig mindre en denne.
En ledetråd: dette er en AMES 14 som ble montert i 1951. Småen til venstre er en IFF montert 1960/61.
EDIT: Bilde av bunkeren i dag (UTM32 E 283738 / N 6694368 )
- Attachments
-
- _MG_3371.jpg (87.25 KiB) Viewed 1486 times
Fjell er riktig. Har tilbrakt noen hundre timer inni der. AMES'en ble utfaset på slutten av sekstitallet og ny radar montert ved HKPL. Samtidig fikk HKPL. nye faciliteter for personell. Slik jeg husker det var det bare Vasser som også var oppsatt med AMES 14.
dennis
Denne ble muligens litt for sær...? Alternativ oppgave følger derfor: Regelbau og sted?Natter wrote:Back on track... Hvor finner man denne utsikten?StigG wrote:Vistnok rester av 20mm Madsen.
Take it away Natter.
- Attachments
-
- IMG_9475.jpg (92.51 KiB) Viewed 1481 times