Jeg har 2 torpedoer som jeg ikke aner lokaliseringen til. Iht. SFK (FLO) sine lister skal de være avgitt som følger:
?, Kongsberg (G7a eller T1 mod 1, serienummer 37061)
?, Kongsberg (T1 mod 1, serienummer 54080)
Det er flere aktuelle lokaler disse kan være plassert - f.eks. Kongsberg Våpenfabrikks museumssamling. Jeg vet ikke om den er blitt offentlig tilgjengelig, men jeg kan ikke huske at de hadde noen torpedoer da jeg var der i 1993 (dog ser jeg av serienumrene at i alle fall den ene torpedoen var i bruk utover 90-tallet, så jeg antar de er avgitt senere enn dette).
Noen tips..?
I tillegg skulle jeg gjerne hatt serienumrene på de torpedoer der det mangler i listen:
1 stk. G7a på FMU (Akershus)
1 stk. T1 mod 1 i DORA I (Trondheim)
1 stk. G7a med hode og 1 stk. uten hode på Kvalvik kystfort (Kristiansund). NB: Disse er sortmalte, og ligger for seg selv et stykke unna miniubåten og kanonen.
2 stk. T1 mod 1 uten hode på Kvalvik kystfort (Kristiansund). NB: Disse er gråmalte, og montert på Biber miniubåten.
1 stk. G7a med hode ved Narvik Røde Kors Krigsminnemuseum (Narvik)
3 eller 4 stk. akterkoner ved Narvik Røde Kors Krigsminnemuseum (Narvik). NB: 1 montert horisontalt ved trappen i 1. etasje, resten står montert vertikalt i 2. etasje.
1-2 stk. G7e 1 på MMU (Horten). I magasinet - montert på Marder miniubåt.
1 stk. T1 mod 1 akterkon ved KA-museet (Oscarsborg festning)
1 stk. G7a akterkon på Norsk motormuseum (Stange, Hamar)
4-5 T1 mod 1 akterkoner i private samlinger (Hordaland og antagelig Trøndelag)
Jeg skal nok finne disse selv med tid og stunder, men hadde satt pris på hjelp hvis noen skal de nevnte steder i nærmeste fremtid (det er jo litt kjedelig om en må kjøre ut til f.eks. Kvalvik ens ærend for å notere 4 nummere...

Legger ved et par bilder til hjelp for å finne serienummer: