R612 Schartenstand og Måløy er rett svar!
Versågod neste.
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hvor er vi?
- Attachments
-
- hvor.jpg (43.07 KiB) Viewed 2526 times
"Drive in" batteriet på Ramsøy!
Erik

Erik
Hehe, korrekt
Hvorfor drive in? pga bunkeren som ligger langs veien til fortet?

Hehe... Nei drive in kom jeg bare på da jeg har et bilde fra samme sted, men da med bilen min foran. Ikke mange steder du kan parkere 5 meter fra bunkeren 
Tar like greit to bilder på neste spørsmål:
Innskriften "Luftschützraum" er fortsatt leselig over kjellerinngangen på en meget kjent bygning. På samme bygning henger også en skipsklokke.....Hvilken øy er jeg på?

Tar like greit to bilder på neste spørsmål:
Innskriften "Luftschützraum" er fortsatt leselig over kjellerinngangen på en meget kjent bygning. På samme bygning henger også en skipsklokke.....Hvilken øy er jeg på?

- Attachments
-
- LS raum quiz.JPG (100.83 KiB) Viewed 2451 times
-
- Neuenfels.JPG (110.43 KiB) Viewed 2451 times
Ligner veldig på Oscarsborg ved Drøbak, men skipsklokka er ikke kjent
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Oscarsborg er riktig!
Erik
Erik
Hva er historien bak den skipsklokka. Har bodd på borgen en del men aldri tjenestgjort der.
Legger ut to bilder fra et støttepunkt mellom to store fort. Hvor, og hvilke fort?
Mvh
Yngvar
Legger ut to bilder fra et støttepunkt mellom to store fort. Hvor, og hvilke fort?
Mvh
Yngvar
- Attachments
-
- DSC00652.jpg (131.61 KiB) Viewed 2422 times
-
- DSC00647.jpg (90.08 KiB) Viewed 2422 times
Hei.
Skulle også visst hvordan skipsklokken havnet på Oscarsborg?"Neuenfels" ble sterkt skadet av engelske jagere i det første sjøslaget på Narvik havn 10.april,og senket av egen besetning under slaget 13.april 1940.
Sigfred R.
Skulle også visst hvordan skipsklokken havnet på Oscarsborg?"Neuenfels" ble sterkt skadet av engelske jagere i det første sjøslaget på Narvik havn 10.april,og senket av egen besetning under slaget 13.april 1940.
Sigfred R.
kanskje litt lokalt disse bildene her. De er fra Tjøme "Verdens Ende" der det er et lite støttepunkt på sør spissen av øya. Mellom Vesterøen og Torås
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Prøver igjen med et nytt bilde, hvilke fort er dette?
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
- Attachments
-
- DSC01571.JPG (117.28 KiB) Viewed 2312 times
Ja, det er det Erling. Med den ekstremt høye kommandoplassen i bakgrunn
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
20 April 1944 skjedde den en forferdelig eksplosjon i Bergen. Det var sprengstoffet om bord i en lastebåt som eksloderte. Hva het skipet?
En del av ankeret ble funnet ved Ankerhytten som ligger på Sandviksfjellet. 400 m.o.h. og 3 km i luftlinje fra kaien. Tenke dere hvilke trykkbølge det har vært.
Erling
En del av ankeret ble funnet ved Ankerhytten som ligger på Sandviksfjellet. 400 m.o.h. og 3 km i luftlinje fra kaien. Tenke dere hvilke trykkbølge det har vært.
Erling
- Attachments
-
- anker-2.jpg (211.44 KiB) Viewed 2594 times