Takker for gode bilder, spesielt fornøyd med badet og amu-bunker.
Kom gjerne med flere

Moderators: Stutzpunkt, KOS
Stilig Erik, jeg kommer til å føle meg overvåket fra det hjørnet neste gang PDT_Armataz_01_08Erik E wrote:Litt triksing...Passet ikke 100% med vinkelen...
Utrolig bra!Erik E wrote:Litt triksing...Passet ikke 100% med vinkelen...
Ganske sikkert at den stillingen var for batteriets Russiske 7,62cm....Har du noe å trikse oppi denne her kanonstillingen også ?
Ut fra kartet stod en 7,62 i denne stillingen.Erik E wrote:Ganske sikkert at den stillingen var for batteriets Russiske 7,62cm....
Pga liten diameter må det ha vært en ganske kort type, siden jeg ikke vet nøyaktig tipper jeg en 7.62 cm F.K. 295/2 (r)
Kan også være at man inkluderer Luftwaffe stillingen som ligger mot nord, der var det 2 Flak. Slik jeg har fortstått det var egentlig ikke dette en del av MKB 10/ 504. Med rask telling på kartet finner jeg 7 stk (inkl Luftwaffe).Paul S. wrote:En ting med MKB Haugesund som kan være noe forvirrende og det er antallet flak kanoner. Ser der er nevnt 8 og det framkommer da også i tyske kilder. Men ser også at det varierer opp og ned fra 4 til 8, 8 til 4, og 5. Der er bla nevnt 4X2cm Flak 30, og 1X2cm Madsen.
Har ikke helt forstått hvorfor det varierer.
Takk for "trikset" Erik - kjekt å få litt hardware på bildet !Erik E wrote:Ganske sikkert at den stillingen var for batteriets Russiske 7,62cm....Har du noe å trikse oppi denne her kanonstillingen også ?
Pga liten diameter må det ha vært en ganske kort type, siden jeg ikke vet nøyaktig tipper jeg en 7.62 cm F.K. 295/2 (r)
Bismarck7.jpgErik E wrote:Hallo
Takk til "Hagland" for usedvanlig god gjestfrihet!
Fyller på med noen ferske bilder fra besøket:
Mvh
Erik E
Sjekk kartet jeg la ut, der står "alt" av installasjoner i området Bleivik - Hagland.Arquebus wrote: Bismarck7.jpg
Description:
Luftwaffe sin FluWa på batteriets flanke. Langt opp dit for trette føtter!
Jeg husker en av dem som eier deler av anlegget (Eidesen) fortalte at Luftwaffe hadde sin stasjon i østenden - utenfor anlegget. Den ligger til venstre før innkjøringen til anlegget.
Ja, nå blir det muligens uoversiktelig her...Arquebus wrote:Bismarck7.jpgErik E wrote:Hallo
Takk til "Hagland" for usedvanlig god gjestfrihet!
Fyller på med noen ferske bilder fra besøket:
Mvh
Erik E
Description:
Luftwaffe sin FluWa på batteriets flanke. Langt opp dit for trette føtter!
Jeg husker en av dem som eier deler av anlegget (Eidesen) fortalte at Luftwaffe hadde sin stasjon i østenden - utenfor anlegget. Den ligger til venstre før innkjøringen til anlegget.