HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

bactuz

Noen flere bilder fra denne stillingen med det samme jeg har dere her... PDT_Armataz_01_18

En ganske naken stilling dette, uten dekningskant eller tilhørende bunker. Eneste selskapet for betongflaten/ringen er en relativt spinkel nisje.
Mon tro dette virkelig er en kanonstilling eller kanskje for noe helt annet?

Nå er det på tide med innspill her folkens, for denne stillingen har vi ikke sett her på forumet før.... :bra:
Det kommer ikke flere bilder fra Vikene før minst 5 har postet sin teori om stillingen :D hehe...

Kai
Attachments
Stillingen, med kommandobunkeren i bakgrunnen.
Stillingen, med kommandobunkeren i bakgrunnen.
- feltkanonstilling med KO i bakgrunnen.jpg (550.27 KiB) Viewed 1784 times
Vanskelig å få med hele stillingen på bildet...
Vanskelig å få med hele stillingen på bildet...
- feltkanonstillingmot sør.jpg (619.05 KiB) Viewed 1784 times
Stillingen (hele denne gangen) sett mot nord. Og tro det eller ei, Vikene-huset ses i bakgrunnen her også :)
Stillingen (hele denne gangen) sett mot nord. Og tro det eller ei, Vikene-huset ses i bakgrunnen her også :)
- feltkanonstilling.jpg (494.47 KiB) Viewed 1784 times
Nisjen ved stillingen... Ammonisje eller noe annet? Hmmmm....
Nisjen ved stillingen... Ammonisje eller noe annet? Hmmmm....
- feltkanonstilling nisje.jpg (530.47 KiB) Viewed 1784 times
Eagle Wind

eg har ingen annen ide enn en kanon, men når en ser på terrenge rundt kan en lure på hvordan de i så fall har fått den ut hit.... :?
Natter

bactuz wrote:Nå er det på tide med innspill her folkens, for denne stillingen har vi ikke sett her på forumet før.... :bra:
Det kommer ikke flere bilder fra Vikene før minst 5 har postet sin teori om stillingen
Lyskaster og aggregat..?
Arquebus

Hvis det var en lyskasterstilling bør det være plass til et relativt stort aggregat i nærheten. Jeg tror feltkanonen på Vikene var plassert i nord-enden av batteriet (men er ikke sikker i farten), så jeg ville foreløpig satset på at det var en lyskasterplattform.
KOS
Moderator

Lys var min første 'tipping' også. Men, i ettertid når vi så hvordan de andre lyskasterstillingene har vært tillaget, og plassert, så virket det ikke rimelig. Også ift. de andre fortene i distriktet og utførelser.
Også størrelsen og utformingen av betongsirkelen virker vel utførlig for en 110cm lyskaster - syntes jeg.
Vi så vel ikke umiddelbart noen rester etter agregat-skur, men den betongnisjen kunne ha vært for kullstaver ... eller ammo...

Derfor ble det småkalibret skyts på kartet vårt - istedenfor bare et '?' :)

Men 110cm'eren og småkanon(er) mangler vel plasseringer ennå...
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind

Kan den stillingen borte med vikene huse ha vært for en kanon da? om dette er for 110cm lyskaster?
KOS
Moderator

Eagle Wind wrote:Kan den stillingen borte med vikene huse ha vært for en kanon da? om dette er for 110cm lyskaster?
Ja, det er tegnet inn en liten PAK/LAG der på telefonlinjekartet , denne tråden s.14 - så det kan vel regnes som 'hard facts'. Den stillingen skal vi ut å se nærmere etter rester av.

Men det var over tid flere 'småkanoner' på Vikene, ref. en tidligere post mener jeg å huske.

KOS
bactuz

Ja, dette er en vanskelig stilling å skjønne seg på egentlig.
Lyskasterne er jeg 100% sikker på at vi har plassert riktig, både 110 og 150 cm. 110 nord ved Vikene-huset og 150 midt i. Den ved Vikene-huset er jo spikret for der er det jo markert lyskaster på linjekartet. 'Garasjen' bunker 20, stemmer jo med målene for aggregatet til 150 cm. lyskaster, så den vil jeg også si er riktig plassert.

Men hva som har vært av utstyr her under krigen og kommet og gått er jo mer usikkert. Ikke trenger det å ha stått våpen i stillingene heller selv om det var planen - noe som kan forklare at antall stillinger for PAK/LAG er høyere enn det antall kanoner som fremkommer av divese lister.

Så jeg tror vi har kategorisert stillingen riktig som kanonstilling, men om det var 7,5 cm. eller noe annet som sto her, det får vi vel aldri vite helt sikkert.

Kai
KOS
Moderator

Stillingen sett i relasjon til leitstand.
Attachments
IMG_6685_IMG_2542_1.JPG
IMG_6685_IMG_2542_1.JPG (452.37 KiB) Viewed 1711 times
Eagle Wind

Den ligger veldig bra i synsfelte til den ja :)
Eagle Wind

KOS wrote:.

Men det var over tid flere 'småkanoner' på Vikene, ref. en tidligere post mener jeg å huske.

KOS
Hvilken post tenker du på? Denne kansje? http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 104#p16104
Arquebus

Her er batteriet slik jeg mener det det var når det ble etablert. Dette stemmer også med våpenlisten fra 1942 og tegnene som er benyttet er de samme som på sambandsdiagrammet. Vikene hadde først 2 cm PAK (kan være 2,5 cm. selv om de betegnes med 2 cm) og senere fikk de 5 cm KwK. De to PAK stillingene ble nok overflødige når 5 cm KwK ble satt opp på sokkelaffutasje i faste stillinger. Det kan godt være at 7,5 cm ble flyttet på senere, men jeg tror den ble plassert i nordre enden av batteriet.

Skal selvsagt være 15,5 cm K416(f) på kartet
Attachments
Vikene våpenplassering ved etablering.jpg
Vikene våpenplassering ved etablering.jpg (211.54 KiB) Viewed 1710 times
Last edited by Arquebus on 12 Feb 2011 11:10, edited 1 time in total.
Eagle Wind

Flott Arquebus :bra:
bactuz

Ser fornuftig ut det der Arquebus... PDT_Armataz_01_18
Men gir ingen forklaring på stillingen foran kommandobunkeren så da har vel den kommet til etterhvert i krigen og etter 1942.

Kai
KOS
Moderator

bactuz wrote:Ser fornuftig ut det der Arquebus... PDT_Armataz_01_18
Men gir ingen forklaring på stillingen foran kommandobunkeren så da har vel den kommet til etterhvert i krigen og etter 1942.

Kai
So far, so good ... men den 'sirkelen' fremfor Ls ... ?

Var det ikke nevnt 3 lyskastere i en eller sammenheng (en annen tråd) - eller husker jeg feil ?

Så var der vel 3 stk. Flak 38.

KOS
Post Reply

Return to “ROGALAND”