Vesterøya fort skal "legges ned" igjen

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Yngvar wrote:En gruppe fra Håndtverkerforeningen i Sandfjord er i dag, lørdag på befaring på folehavna for å legge frem et alternativ til sikring av fortet uten å rive. De er byggeledere og eksperter på betong og rehabilitering av mur og steinfyllinger. Dette gjør de på eget initiativ, da de mener det er for enkelt og bare rive da det er fult mulig å sikre fortet uten at det setter spor.
De vil legge frem for Skifte eiendom og kommunen en alternativ plan, og det er akurat det vi trenger nå, slik at kommunen har noe annet en et ja eller nei og velge mellom.
Dette kaler jeg lokalt engasjement.
Det tar lang tid, og mye jobb for å dra igang et slikt lokalt engasjement, så all ære til deg, for den jobben du har gjort her.
Var vel sånn sett heldig med timingen her, at snøen kom og utsatte Skiftes planer, og dermed ga dere tid til å få jobbet for å stoppe planene. Hadde de fått fulgt den opprinnelige tidsplanen, så hadde kanskje jobben alt vært gjort?
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja timingen var bra, selv om jeg ikke liker det var det siste snøfallet perfekt.

Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ny sak i SB i dag: http://www.sb.no/article/20090414/NYHET ... 09282/1158
Fem medlemmer i Sandefjord håndverks- og industriforening har engasjert seg i saken for å forsøke å få avverget den omfattende rivingen av krigsminnene. De vil lage et forslag til sikring som ivaretar hensynet til bevaring.


Håper rådmannen og plan- og utbyggingsutvalget no ser verdien i dette og at det finns eit alternativ til riving.
Men viss kommunen trur dei blir sittande med løpande vedlikehaldsutgifter, då er truleg løpet kjørt. Ei god løysing er å få sponsorar i det lokale næringslivet og utføre vedlikehaldet på dugnad.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er blitt fast lesar av SB si nettutgåve eg...
Ny sak i dag, ser eit glimt av håp her?

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article? ... 25132/1158
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Et innlegg fra Skifte Eiendom i Sandefjords Blad i dag http://www.sb.no/article/20090420/LESER ... 2/MENINGER

Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Da er det nedtelling mot slutten i avisen i dag. http://www.sb.no/article/20090424/NYHETER/61503992/1158

Kommunen vil vel ikke stille opp, så da kommer vel snart gravemaskinene. Det er bare snakk om ansvar, ikke om bevaring av historiske steder.

Mvh
Yngvar
Attachments
Alle disse er snart borte
Alle disse er snart borte
DSC_0126.JPG (499.71 KiB) Viewed 244 times
Mvh
Yngvar
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Yngvar du har ikke sjekket muligheten for og kune kjøpe alle områder det er bunker på der ?
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

ranvik wrote:Yngvar du har ikke sjekket muligheten for og kune kjøpe alle områder det er bunker på der ?
Om så var mulig håper jeg han har en rik onkel i amerika.... :D
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

alle skjønner jo at dem vil rive alt, med håp at om 10år kan dem søke i gjen for og gjør det her om til hytt/leilighets tomter.

tingen er at prisen vil være langt laver nå med alt det opp styrert enn, etter en eventuel riving/sikring.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Se det fra en annen vinkel, om det skulle bli hyttetomter der i stedet for fort i fremtiden, så vil dette kunne påvirke hytte/tomte prisen for de eksisterende hytter i området i negativ retning. Derfor er det absolutt i hytteiernes interesse at fortet blir værende.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Området er og har vært privat eie i lang tid, tyskerne leiet også av de samme. Hytteeierene vil ha det som det er, men uten at det skjer noe med turgåerene.
Hadde ikke noen laget hull der første gangen, så hadde ikke hytteierene klaget til Skifte Eiendom, osv.
Foresten så har det blitt hugget mange flere hull dere i de tre siste mnd. og jeg tror jeg vet hvem de er. Jeg møtte tre utlendinger der mens de kom ut av et hull, så snakket jeg med dem litt, Senere under mine hyppige viedeodokumentasjoner traff jeg dem veldig ofte, med verktøy stikkende ut av ryggeekkene.
Bruke så mye energi for å finne tonnevis med piggtråd?

Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fikk lyst til å vise dere noen bilder fra en tur til Folehavna, der jeg var guide for Barnas turlag. Alle de små syns det var kjempefint å løpe i løpegraven, og det skjedde ikke en ulykke.

På onsdag den 29, april avgjøres Skifte eiendoms søknad om å sikre fortet, i Plan og byggnings utvalet i Kommunen.

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC09712.JPG
DSC09712.JPG (270.6 KiB) Viewed 164 times
DSC09718.JPG
DSC09718.JPG (223.88 KiB) Viewed 164 times
Løpegraver er til å løpe i
Løpegraver er til å løpe i
DSC09711.JPG (245.65 KiB) Viewed 164 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja disse løpegravene ser virkelig farlige ut. Kan jo kollapse kvart øyeblikk.... PDT_Armataz_01_08
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Planutvalget i Sandefjord Kommune vil ha med håndverkerne i samarbeid med Skifte:

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article? ... 73171/1158

There's a hope in a hanging snore, for å sitere Nils Arne Eggen :)
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

-Jeg kunne godt tenke meg en befaring på Rakke for å se hvordan Skifte Eiendoms løsning faktisk tar seg ut. Det er nå Skifte har ressursene, og kommunen må også ha et ansvar, sa Homleid.
Hvis vi kunne sendt dem noen fine bilder av hvordan det så ut før Skifte fikk herje på Rakke kunne dette kanskje hjulpet politikerne til å få et bedre inntrykk av konsekvensene av Skiftes sikringsmetoder.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”