Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik E
Site Admin

Merkverdig sak.......
Ringer ingen Regelbau bjeller hos meg ihvertfall, men den er snodig lik en R 638 sanitetsbunker uten gass sluser og skyteskår!
(Det kan jo selvfølgelig være tilfeldigheter)

Hva med tykkelse på vegger og tak? ca?
Noen rester av tekniske innstallasjoner inni, eller annet "unormalt"?

Erik E
Sindre

Erik E wrote:Merkverdig sak.......
Ringer ingen Regelbau bjeller hos meg ihvertfall, men den er snodig lik en R 638 sanitetsbunker uten gass sluser og skyteskår!
(Det kan jo selvfølgelig være tilfeldigheter)

Hva med tykkelse på vegger og tak? ca?
Noen rester av tekniske innstallasjoner inni, eller annet "unormalt"?

Erik E
Taket er i alle fall ekstremt tykt! Det er ikke to meter under taket en gang. Selv er jeg 193-4 høy, og kan såvidt det er stå oppreist. Taket er i tillegg treverk, og ikke metallplater slik det er i andre bunkere. Utenpå er bunkeren vel..fire-fire og en halv meter høy, så det betyr at taket utgjør en stor del av bunkerens høyde.

Inni er den godt ribbet for omtrent alt. Det eneste vi fant igjen var tre gamle sikringer, og en knust lyspære.

Imidlertid er det flere og flere ting som taler for at det er en ammobunker - for i dag fant vi haugevis med splintkapper til stavhåndgranater i skogen. Atle kommer med bilder =)
Last edited by Sindre on 11 Apr 2008 23:35, edited 2 times in total.
Sindre
Atle M

jepp,her er de :)

Image

Image

Image

Image

dette fant vi bare ved og stikke fingra i jorda+at en god del lå oppe i dagen..kunne sikkert vært der ennå og plukka ut sånne :)
mvh Atle M
Sindre

Finnes to typer:

"Fragmentation Sleeves
For use in a defensive role, there are two types of attachable fragmentation sleeves.
There is a grooved slip-over type with a retaining ring. The sleeve is pushed on from the top and three clips snap over the flange at the base of the grenade head. A locking ring is push down over those clips locking them in place.

As with other weapons the SS subcontracted their own version, which was a simple press on smooth type. (Shown at top right.)
Certainly must have been easier to produce.

Both types were used throughout the war."
http://www.inert-ord.net/ger03a/gerhgr/stck/index.html
Sindre
Atle M

se der ja,da fant vi begge typer da :)
mvh Atle M
Sindre

Atle M wrote:se der ja,da fant vi begge typer da :)
Vi gjorde det. Noe nytt hver gang vi er der oppe!
Sindre
Atle M

fruen tror jeg har rabla,kommer hjem med DET gliset :D men men uansett,var spennende at de kappene kom i to varianter og at vi fant begge 2 på engang da gitt!
Last edited by Atle M on 05 Jun 2007 0:05, edited 1 time in total.
mvh Atle M
Sindre

Atle M wrote:fruen tror jeg har rabla,kommer jem med DET gliset :D men men uansett,var spennende at de kappene kom i to varianter og at vi fant begge 2 på engang da gitt!
Får noen oppgitte kommentarer her hjemme og :p men det er vel bare å leve med, antar jeg..
Sindre
werner wernersen

Hei

Får vel komme med litt tegninger siden det er så stille på denne årstiden.
Image

Image

Hvis det er noen som er interesert i større versjon send en PM.

Werner
Erik H
Site Admin

du kunne jo vente til jul, fordi dette er jo nesten som en julegave å regne. Kjempeflott! :D

Erik h
werner wernersen

Vel, av og til kommer julen tidlig vet du Erik.

Werner
werner wernersen

Hei

Sitter på noen tekniske tegninger av kanonen på Fjell av middels kvalitet, er det noen interesse for disse på forumet?

Werner
Erik H
Site Admin

Selvsagt er det av interesse! men hvis de er store filer så kan vi jo samle de sammens å legge de på hovedsidene?

Erik H
KAV

Helsar alle på forumet og takkar for mykje spanande og informativt stoff.

Dette er mitt fyrste innlegg som aktiv brukar.
Eg bur i nærleiken av festningen og har ofta nytta ledige stunder til å gjere meg betre kjend med området. Som busett på Sotra kjem ein ikkje unna å ha høyrt mykje og mangt om dette området. Eg har mange munnlege kjelder frå tida då anlegget var under bygging og seinare i drift til 1945.
Også frå seinare tider har eg nære kjelder som har gjort teneste på fortet og som har god kjennskap til det.
Eg kjem stadig til å undra meg over det enorme omfanget dette området har og tek meg i å stadig stilla meg spørsmålet om kva funksjon dette anlegget skulle ha sidan det var så enormt sterkt forsvara ?
Hadde vernemakta planar for området som enno ikkje er kjende ?

Stadig kjem eg over "unormale" bunkers o.l. slik som Sindre og Atle her tidlegare i forumet. Er det noko som har funne svar på kva for bunker dei fann ? og kva med denne ?

På min siste tur, førre torsdag, stod eg og såg utover vatnet der 4 markørar no ligg og duppar då det plutseleg kom eit militært helikopter inn frå nord i låg høgd. Det vende over vatnet og gjekk eit stykket nord og landa der. Sidan var det ikkje lydhør aktivitet dei timane eg var der.
Då dette er "utanfor" hovudområdet for festningsverka undrar eg på kva som "er på gong". Er det nokon som kjenner til om det går før seg heving av objekter frå vatnet eller noko anna ?

PDT_Armataz_01_05
Attachments
Whatsthis.jpg
Whatsthis.jpg (857.69 KiB) Viewed 1715 times
KAV
Sindre

KAV wrote:Helsar alle på forumet og takkar for mykje spanande og informativt stoff.

Stadig kjem eg over "unormale" bunkers o.l. slik som Sindre og Atle her tidlegare i forumet. Er det noko som har funne svar på kva for bunker dei fann ? og kva med denne ?
Hei og velkommen til forumet :)
Bunkeren du har bilde av er mest sannsynlig en generatorbunker, såvidt Atle og jeg kom frem til under felles tankekraft.

Når det gjelder den andre bunkeren har vi ikke funnet noe svar på det ennå, men vi har en mistanke om at det er en kommandobunker av et eller annet slag.
KAV wrote: Eg kjem stadig til å undra meg over det enorme omfanget dette området har og tek meg i å stadig stilla meg spørsmålet om kva funksjon dette anlegget skulle ha sidan det var så enormt sterkt forsvara
Trippelkanonen som stod der oppe hadde en enorm slagkraft. Sammen med de andre (og mange) batteriene i Bergensområdet skulle den hindre en invasjonsstyrke å trenge inn og overta Bergen. I tillegg var her plassert et enormt flakbatteri, som var i aktiv bruk de gangene engelskmennene bombet Bergen by; ubåtbunkerne og denslags. Fra trippelkanonen ble det aldri avfyrt skudd i kamp.
KAV wrote: På min siste tur, førre torsdag, stod eg og såg utover vatnet der 4 markørar no ligg og duppar då det plutseleg kom eit militært helikopter inn frå nord i låg høgd. Det vende over vatnet og gjekk eit stykket nord og landa der. Sidan var det ikkje lydhør aktivitet dei timane eg var der.
Då dette er "utanfor" hovudområdet for festningsverka undrar eg på kva som "er på gong". Er det nokon som kjenner til om det går før seg heving av objekter frå vatnet eller noko anna ?
Det er nok minedykkerkommandoen på Haakonsvern som er der og gjør jobben sin. De rydder jevnlig opp i vannet, dvs - søker etter eksplosiver. Jeg har selv svømt mye i vannet, og holdt ved en anledning på å trakke på udetonerte 20mm granater samt et par andre mindre hyggelige sprenglegemer. Vannet er FULLT av dette, så jeg antar de har funnet et par ting de skal fjerne og detonere - det er noe de ofte gjør der. Vannet heter forresten Gyravatnet.
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”