Bunkere militære byggninger Hedemark/Oppland?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Hay jeg er ny bruker på dette forumet å mitt navn er Trond.
Jeg ble tipset om denne siden av en bekjent på grunn av min lille innteresse for gamle byggninger/bunkere osv. fra WW2.


Derfor lurte jeg på om det var noen her som viste om noen bunkere osv det var mulighet til å ta en titt på her på Hedemarken eller I Oppland?

Har lett en del på innternett, men har ikke funnet noe så langt.
Er spesielt opptatt av som bunkere som er plassert litt gjemt.

Å jeg håper virkelig noen her kan hjelpe meg.

På forhånd takk

Trond86 fra Hamar
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Bump
Ingen som har noe peiling.
Driver å saumfarer innternett nå, men det er ikke lett å finne noe.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forum.

Selv kjenner jeg ikke til noen bunkere eller styrker av større konsentrasjon i disse to fylkene. Jeg mener å ha lest en plass for forumet om en større landbatteri en plass innlands men husker ikke.

Lokale biblotek er jo det beste hvis man ønsker å lete etter bunkere i spesielle områder. Mange historier inneholder informasjon om de tyske posisjoner og da er det bare å lete rusle rundt til man finner noe.. eller ikke.

Skulle man finne bunkere fra dette området så vil det normalt bli omtalt under "Oslofjorden divisjonsområde".

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Overkommandoen til den tyske hæren holdt jo til på Lillehammer, så her må det være noe å finne....
Rendulic oppløste Falkenhorsts stab i Oslo og opprettet sin egen på Lillehammer. Fra Rundhaug i Troms og fra Lillehammer ledet han ødeleggelsen av Finnmark og Nord-Troms. Han var WBN fra 18 desember 1944 til 18 januar 1945. Etter ham overtok general Franz Böhme. Han satt på Lillehammer som WBN til frigjøringen, fortsatte deretter samme sted som Deutscher Oberbefehlshaber Norwegen (DOBN) over de internerte tyske styrkene, innsatt av de allierte.
Innkvarteringen var meg bekjent hovedsakelig i og rundt Lillehammer turisthotell hvor det i følge bokbindet "Norge i krig" var russerfanger som bygget bunkere.
http://www.lillehammerhotel.no

Tipper dette ville vært et sted å begynne :-)

Mvh
Erik E
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Jo takk takk
Takk for svarene.
Var en tur på Lillehammer for 14dager siden, men jeg å min kamerat lete ved feil hotell.
Vi lete ved Birkebeiner hotellet å det var jo litt langt unna denne bunkeren som skal ligge der.
Men desverre så tror jeg denne bunkeren er låst, men kanskje en samtale eller 2 med den lokale historikern kan hjelpe meg.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Den store bunkeren ved Lillehammer Turisthotell, omtalt i Norge i Krig og som var HQ for den øverste tyske leiinga på slutten av krigen, har eg lurt på sjølv om den finns endå og evt om og kva den i bruk til i dag. Post gjerne bilder frå denne bunkeren viss du skal dit.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har du vært noe i kontakt med Dovre Krigsminneforening?

Er noe om et anlegg her
http://www.hjerkinn.no/aktiviteter.html


Ikke akkurat Bunkers, men tyskbygde kinoer er jo en sjeldenhet :)
http://www.oppland.no/ncms.aspx?id=c10e ... a141b8a4,0
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Men desverre så tror jeg denne bunkeren er låst,
Den er murt igjen.
Paul S.
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Paul S. wrote:
Men desverre så tror jeg denne bunkeren er låst,
Den er murt igjen.
Paul S.
Har dem murt den igjen så unødvendig arbeid.
bællan
Posts: 2
Joined: 18 Feb 2008 19:24

den ene er murt igjen, men finnes fortsatt tre store bunkere, de er noe ødelagt. men finnes en stor som er inntakt, man må bruke vadere osv. for å komme lengere inn enn 50 Meter. ta kontakt for beskrivelse av vei osv.,
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er blitt fortalt at HQ bunkeren ble brukt som arkiv av Lillehammer kommune etter krigen. Denne er den som er murt igjen. Hvis jeg har forstått det riktig er den avbildete bunkeren denne.
Paul S.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Den ser rimelig massiv ut. Har du noe ca størrelse. Er det en regelbau?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
bællan
Posts: 2
Joined: 18 Feb 2008 19:24

stemmer at den er murt igjen, er denne som ligger nede ved hotellet. men her http://www.flickr.com/photos/macbllan/2276673545/ er det noen digre huler/tuneller som går langt innover. man er avhengig av vadere for å komme innover. man ser tydelig at flere av gangene er sprengt igjen, men fortsatt går hovedgangen langt innover.
finnes også noen mindre tyskerhuler litt ovenfor lillehammer.
Trond86
Posts: 12
Joined: 02 Feb 2008 19:03
Location: Hamar (Hedemark)

Har sett på Karte ditt Bællan.
Å takk for svar forresten.
Men jeg trenger litt mere detaljert informasjon eller inside informasjon.
Så vis noen kan hjelpe meg med dette, så skal jeg nok få lagd en report om bunkerne og tyskerhulene i Lillehammer.
Innen utgangen av Mars08.
Last edited by Trond86 on 04 Mar 2008 2:42, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Så vis noen kan hjelpe meg med dette, så skal jeg nok få lagd en report om bunkerne og tyskerhulene i Lillehammer.
Det er nok sikkkert nyttig det, men nå har nå det seg sånn at det er laget en oversikt og rapport over bunkerne og anleggene i Lillehammer men mye av det er fremdeles gradert.
Skal få lagt ut noen stedsnavn til deg så har du noe å gå etter.
Paul S.
Post Reply

Return to “INNLANDET”