Ubåt tårn ved Dora

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:
Natter wrote:
Sindre wrote:Og litt nede i denne tråden er vel et bilde av de to på Haakonsvern: http://www.kystfort.com/forum/topic996.html
Hmm... falt meg aldri inn at det bildet var fra Haakonsvern PDT_Armataz_01_04 Sliter i så fall med å se hvor bildet er tatt, men kanskje bygget til Havnekontoret (hvor jeg faktisk ikke har vært inne)?
Kan jo rime med at det ikke er så gammelt, siden i alle fall Negeren som står foran hovedbygget til KNM T ble pusset opp for et par år siden.
Skal uansett ta en tur bort til DFS for å se om det ikke står en til der - tysk eller ikke.
Det er ikke bygget til torpedoverkstedet da?
Disse bildene er nok ikke fra Haakonsvern (i alle fall er ikke de avbildede ubåtene herfra).
Natter wrote:Da fikk jeg omsider somlet meg bort og tatt en titt (dog kun fra bilen, pga. dårlig tid og regnvær). Jeg husket i alle fall riktig, og det står 3 tyske miniubåter på Haakonsvern (alle er nå samlet nede ved DFS): 2 stk. Neger (med forbehold om at den ene evt. kan være en Marder, siden jeg ikke kom meg bort for å studere den på nært hold?) + 1 stk. Biber. Den sistnevnte for øvrig uten påmonterte våpen.
Har nå fått studert disse nærmere (fotografert og målt opp), og det er snakk om 2stk. Marder med hver sin G7e torpedo (den ene har riktignok fått et nytt skilt som identifiserer den som "Neger", men det gamle skiltet som står på baksiden sier korrekt "Marder").
Biberen er rimelig "uautentisk" - ser ut til å være modifisert med bla tanker der torpedoene skulle være montert. De to forreste delene av skroget er i tillegg sveiset sammen. Den mangler også rorene og har ikke original propell (det er en en 6-blads torpedopropell montert nå).
Post Reply

Return to “Trondheim”