Ubåt tårn ved Dora

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En liten faxmile fra avisa adresseavisen 12 feb 08

Erik H
Attachments
artikkel_hortenubaat.jpg
artikkel_hortenubaat.jpg (238.09 KiB) Viewed 879 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Flere bilder av ubåt tårnet samt ett bilde som viser hvor den er tenkt plasser.. men vet ikke om den passer der da jeg ikke tok skikkelige mål. Regner med at gutta har målt på forhånd!

Erik H
Attachments
ubaatdora3.jpg
ubaatdora3.jpg (128.62 KiB) Viewed 868 times
ubaatdora2.jpg
ubaatdora2.jpg (53.09 KiB) Viewed 868 times
ubaatdora.jpg
ubaatdora.jpg (53.78 KiB) Viewed 868 times
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Personlig så synes jeg at den ikke passer inn på Dora, for det første så er S-300 Britisk (HMS Varne) , men ble overtatt av Normenn under krigen, etter tapet av Uredd. For det andre er tårnet veldig modernisert i ettertid. Men det er kanskje bedre enn ingenting.

Ps. etter litt graving, så ble jeg litt usikker??? Finnes det 2 ubåter som heter S-300?? En tyskbygd på 80tallet, og en overtatt fra Storbritannia? (HMS Varne)

Skulle helst hatt tårnet til enten U 1202 (S307) U 926 (S308) eller U 995 (S309) men det er kun U 995 som har overlevd skraping, men den har dem gitt bort (tror den står i Tyskland i dag)

Lurer på hvor det ble av tårnet som sto på Persaunet leir, noen som vet?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det har som du sier vært to S 300 i marinen... Tårnet ved Dora er fra den nyeste av dem.
men den har dem gitt bort (tror den står i Tyskland i dag)
Den havnet på Laboe i Kiel....

Første bilde er fra Dora og viser KNM Kaura (S-309), ex-U995.
Neste to er U995 ved minnehallen Laboe
Attachments
Kaura2.jpg
Kaura2.jpg (197.88 KiB) Viewed 818 times
Laboe1.JPG
Laboe1.JPG (65.62 KiB) Viewed 818 times
Laboe2.JPG
Laboe2.JPG (54.67 KiB) Viewed 818 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Christian B wrote:Personlig så synes jeg at den ikke passer inn på Dora, for det første så er S-300 Britisk (HMS Varne) , men ble overtatt av Normenn under krigen, etter tapet av Uredd. For det andre er tårnet veldig modernisert i ettertid. Men det er kanskje bedre enn ingenting.

Ps. etter litt graving, så ble jeg litt usikker??? Finnes det 2 ubåter som heter S-300?? En tyskbygd på 80tallet, og en overtatt fra Storbritannia? (HMS Varne)

Skulle helst hatt tårnet til enten U 1202 (S307) U 926 (S308) eller U 995 (S309) men det er kun U 995 som har overlevd skraping, men den har dem gitt bort (tror den står i Tyskland i dag)
Norske pennantnumre for ubåter (og fregatter (og andre skipstyper)) blir brukt om igjen, så S-300 er (har vært) både en engelsk, kobben- og ula-klasse ubåt.

Dette tårnet er fra S-300 Ula av Kobben-klassen, sjøsatt 1965, kondemnert i 1998. Omdøpt til Kinn i 1987, i takt med at Ula-klassen kom inn i marinen.

I dag finnes det også en S-300, nemlig Ula av Ula-klassen. Sjøsatt 1988, og fremdeles i tjeneste.

Den engelske du tenkte på, ex HMS Varne, hadde pennantnummer P-66.

Når det gjelder Kaura, U 995, så står den i Laboe i Kiel, helt riktig, og det er, såvidt jeg vet, den eneste overlevende VII-type ubåt.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er også et bilde fra marineholmen i Bergen på 50-tallet.
Ytterst fra venstre: S300 "Ula", S302 "Utstein" og S307 "Kinn"
(S 307 er ex-tysk U-1202)
Attachments
Marineholmen.jpg
Marineholmen.jpg (207.35 KiB) Viewed 813 times
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Interessant :) Takker for svara :)

Typisk norge å gi bort sjeldenheter, men det var kanskje like greit, ellers så hadde den vel lidd samme skjebne som alt annet PDT_Armataz_01_10

Man kan jo håpe at tårnet som sto på Persaunet er stuet bort en plass av forsvaret, siden det var dem som har hatt leiren etter krigen og fram til nå. PDT_Armataz_01_20
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Christian B wrote:Interessant :) Takker for svara :)

Typisk norge å gi bort sjeldenheter, men det var kanskje like greit, ellers så hadde den vel lidd samme skjebne som alt annet PDT_Armataz_01_10

Man kan jo håpe at tårnet som sto på Persaunet er stuet bort en plass av forsvaret, siden det var dem som har hatt leiren etter krigen og fram til nå. PDT_Armataz_01_20
Da man gav vekk U995 til tyske myndigheter var det ikke så lenge siden krigen, og det ble ganske mye rabalder av tanken og idéen om å forære Tyskland denne ubåten. Nåja - i dag står den der, og er tilbakeført til slik den var i aktiv krigstjeneste. Da båten var i norsk tjeneste ble flak og kanonen fjernet, tårnet modifisert og en del av de indre systemene endret. Jeg mener også at båten fikk snorkel og radarmast, men det skal jeg ikke si så sikkert.

Slik ubåten står nå er den et minne om de 39-40 000 tyske ubåtmannskapene som omkom under krigen - jeg er redd den ikke hadde blitt tatt vare på i det hele tatt om den fortsatt var norsk

Når vi først er inne på ubåter, skal det visstnok stå noen tyske miniubåter på Haakonsvern et sted...
Sindre
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim


Slik ubåten står nå er den et minne om de 39-40 000 tyske ubåtmannskapene som omkom under krigen - jeg er redd den ikke hadde blitt tatt vare på i det hele tatt om den fortsatt var norsk
Er nok veldig enig med deg der, at den er tatt vare på er det vitigste... Og at den kan minne om dem som tapte livet på sjøen under krigen. skulle ønske at Norske handelsflåten kunne blitt hedret på en slik måte, eller er den det??
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Tror det nærmeste vi kommer her i Norge er Minnehallen i Stavern. Tror jeg?

Erling
Attachments
P5010029.JPG
P5010029.JPG (396.35 KiB) Viewed 769 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror det nærmeste vi kommer her i Norge er Minnehallen i Stavern. Tror jeg?
I tillegg kommer D/S Hestmanden om noen år.... Omseilende museum og minnesmerke som vil ta for seg den norske handelsflåten i krig og konvoitrafikken:
http://www.museumsnett.no/hestmanden/

Fra før har Nordsjøfarten/Shetlandsbussene sitt eget "seilende museum" M/K Andholmen:
http://www.andholmen.no/

Mvh
Erik E
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote: Fra før har Nordsjøfarten/Shetlandsbussene sitt eget "seilende museum" M/K Andholmen:
http://www.andholmen.no/
Samt KNM Hitra:
http://www.mil.no/felles/mmu/start/Museet/KNM_Hitra/
Sindre
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Synes overhodet ikke dette tårnet passer utenfor DORA,lag heller et lite museum inne i bunkeren ,med bilder og gjenstander fra bunkerens historie under og etter krigen,rustkammeret i Trondheim bruker jo allerede deler av DORA som lagerplass,sikker på at de har mye snadder som kunne ha passet i en slik utstilling !
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

er jo endel orginale tegninger på tak og vegger der inne pluss at fangecellene fremdeles står inntakt..

hadde mange oppdagelsesferder der inne da jeg jobba der som vaktmesterassistent i min pure ungdom :)
mvh Atle M
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Du har ikke noen bilder av disse tegningene?
Erling
Post Reply

Return to “Trondheim”