Arquebus wrote:AYF wrote:Austråt for på Ørlandet har jo også dette kalibret.Kanonen kommer fra slagskipet Gnesnau .
Trippeltårnene på Ørland og ved Bergen var 28 cm. SKC/34 - den gang moderne skipskanoner fra slagskipet "Gneisenau". Skuddvidden på disse i kystartillerirollen var på 38.000 meter.
Disse hylsene hadde annen merking, så det er ikke hylser av denne typen vi snakker om. Men jeg har sett begge typer og de ser noenlunde like ut i lengde. Kanskje noen på forumet kan svare på om trippeltårnene kunne ta Hauptkart fra SKL/45 laget under første verdenskrig?
Hylsen er målmessig lik, da den var vellykket ut fra volum og brennhastigheter.
Hülsenkartusch 28 cm 34 ble brukt både på Kiberg, Tarva, Austråt og Fjell. Det som skilte var den påmalte merkingen. Gamle hylser var merket slik som den avbildede, mens nye hylser var merket 28 cm 34.
Begge hylser brukte tennskrue C/12 n.A., eller C/12 K St som kom under krigen.
Forskjellen var altså den påmalte tekst. Den fortalte om ladningens størrelse og type ballistitt (krutt på normalnorsk

)
Drivladningen for 28 cm SKC/34 var større enn for 28 cm SKL/45.
28 cm SGR L/4,4 Kz (m.Hb) for 28 cm SKC/34 hadde 76,5 kilo ballistitt RP 38 i hovedkardusen, samt en forkardus på 42,5 kg av samme ballistitt. Utgangshastighet 900 meter/sekund.
28 cm SKL/45 med 28 cm SGR L/4,4 Bdz u. Kzd (m.Hb) hadde 75,4 kg av samme type ballistitt i hovedkardusen (hylsa) pluss en forkardus på 34,1 kg ballistitt. Dette gav en utgangshastighet på 875 meter/sekund.
I et tidligere innlegg står det at 28 cm L/45 kanonene kom fra slagkrysseren Goeben. Dette er en vanlig misforståelse på grunn av batterinavnet. Goeben hadde 28 cm SKL/50 kanoner og det er ingen slik forbindelse. Hvilke fartøyer eller reservebeholdninger kanonene kom fra er vanskelig å fastsette eksakt. Her var den allierte kontrollkommisjon streng, og det at disse kanonene overlevde desarmeringen etter første verdenskrig er noe tyskerne måtte svare for under Nürnbergprosessen etter siste krig. Siden det de gjorde var på kant med Versaillestraktaten, så finnes det svært lite dokumentasjon tilgjengelig. Etter 1934 ble dette materiellet "gjenfunnet". Av fartøyer som hadde kanontypen var 4 enheter av Nassau-klassen. Kanonene kommer trolig fra en av disse (Nassau, Westfalen, Rheinland, Posen), eller fra reserverørsbeholdningen.