Hva/hvor er du i forsvaret i dag?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

BSKA77 wrote:
ervold wrote:Ble fritatt for tjeneste i krig og fred på sesjon. innkalt til sivilforsvaret, (skrekk og gru). Fikk tilbakedatert søknad til HV (Bekjentskaper) Startet direkte på befalskurs 1966. Ble Hv befal samme år. Jobbet i transport bygg og anlegg til 1983. Begynte som sivil på vedlikehold Lutvann leir HV-02, flyttet over til våpenteknisk 1988, fortsatte der, etterhvert med ansvar for all ammunisjon i distriktet fram til pensjon 2007. Har hele tiden vasset rundt i bunkere og mil anlegg med stor fornøyelse. Sluttet som HV-befal i 1994 da hele avsnittstaben måtte ha mer lys og lesebriller under en nattøvelse. Tok følgene av det og leverte inn det grønne stoffet, beholdt kjeledressen.
ervold
..da kjenner vi hverrandre fra Lutvann! (016 fra 98 til 2006).
Sikkert. Jeg er ham som aldrig gav dere så mye ammunisjon dere bad om, men dere brukte ikke engang opp det dere fikk.
ervold
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

ervold wrote:Sikkert. Jeg er ham som aldrig gav dere så mye ammunisjon dere bad om, men dere brukte ikke engang opp det dere fikk.
ervold
... da er du plassert, hyggelig å treffes her!
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

!993 avtjente jeg min førsteganstjeneste. Først 3 måneder på Hvalsmoen/Eggemoen så til Skjold som ingenørsoldat. Der oppe ble jeg vognfører på Scania tippvogn.

Så ble det opphold på noen år før jeg hadden en liten periode som deltids instruktør i HVUngdomen.

Igjen et lite opphold før jeg i 2005 ble med i den nyetablerte HV Insatsstyrke hvor jeg for tiden er skarpskytter på 12,7 MØR (Barret)/ NM149 (skarpskytterrifle 7.62)
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

får skrive noe jeg å da. er jo bare 15-16 år men har allerede en uke i grønt :D
hadde drømme arbeidsuke i 9klassen. var inne på øhf og styra med mekanikk og forskjellig.
har jo dog ikke noe mer erfaring med forsen ennå da men jeg håper å komme inn som lærlingbefal på tunge kjøretøy(sessvollmoen). kan vel ta litt om min bakgrunn for bunkerinteressen. farfar var millitærlege oppe i nord før han reiste til gazastripa,bestefar var avstandsmåler på hysnes/brettingen, pappa var sambandssoldat med tjeneste i libanon, mamma var i hvu(trondheim)
og jeg skal se om jeg begynner i hvu til høsten. har alltid hat lyst til å jobbe i forsvaret og har alltid hat en interrese for bunkere og våpen. Hegra festning ble interessevekkeren for min del. var dog med å gjennomføre forsyningsmarsjen nå tidligere i år som gjikk fra elvran til festningen. sitter nå på planene om å bygge min egen tanks :D
ow
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Skal inn i Jegerkompaniet/ISTAR sommeren 2011 :m16:
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
korp
Posts: 36
Joined: 20 Sep 2008 20:16
Location: Meråker

Sesjon 78, førstegangstjeneste i 79. HVK Helgelandsmoen.
Forsvarets kjøreskole, opplært som bergingsvognoperatør på bla Diamond T, Ward la France, GMC, M 543A2(bergingsvogna til M6`n), Mercedes 2628 bergingsvogn og Scania 113 bergingsvogn. Så Brig N Rustaleiren v Bardufoss. Vi hadde både sivil og militær berging i området. 3 repøvelser på 80 og begynnelsen av 90 tallet. Merc`n og Scanian på 90 tallet selvsagt.
God sommer til alle på forumet.
Arne W.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

God sommer til alle på forumet.


god og god fru blom, 9 grader og regn i trønderhovedstaden for tiden :(
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Panserbataljonen-->Kavalerieskadron 1.
Bataljonenes øyne & ører :cool:
Artigste året i mitt liv...Fikk prøve det meste av våpen der.
Husker M72....Huff den var artig!!!! :D :D :D
TM
Hunter
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2011 20:30

Ble innkalt til tjeneste ved Bodø Flystasjon,Bodin Leir i LVA og møtte opp en morgen i Januar 1974,det regnet !
Mange timer ute på flystasjonen ved Batt C,kaffekoker og sambandsmann på laget.Fikk også en tur inn i anlegg 96,imponerende.
Var også ute på leteaksjon etter at en Starfighter gikk i bakken,pilot døde.
To repøvelser på Værnes, så reiste jeg ned til Libanon i kontigent 20 (1987-1988)
Dimmer fra forsvaret i Juli 1988 og det var over.
Kjører i dag lastebil-/vogntog for Posten og trives med det :)

Ola
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Kort om min militære "karriere":
-SHV ungdommen
-BSHTI Vatneleiren '77 - '78
-Sersjant ved HTKSØ Vatneleiren og FR 6 Setermoen
-Vernepliktig fenrik ved FR6, FR3, LVHV Kjevik og HV-03

Mitt "operative" liv i Forsvaret var mest knyttet til div. kjøretøy og forsyningstjeneste av ymse slag.

Min interesse for tyske kystfort og andre anlegg kom lenge før jeg selv tjenestegjorde i Forsvaret, imidlertid har ID kortet fra Forsvaret blitt flittig brukt til å bane seg vei inn på extyske anlegg som Forsvaret fortsatt hadde i sin besittelse. Tror interessen ble arvet fra en historisk interessert far og en bestefar som hadde vært med i motstandskampen.
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Er vel en av oldisene på forumet. Rekruttskole på Odderøya (KA) i 1962. Deretter vervet matros og radarskole på Haakonsvern. Hadde så tre års sammenhengende tjeneste på Fjell Fort som det het den gang. Var tidvis utkomandert som radarinstruktør på Skjellanger, Lerøy og Korsnes når KA hadde rep-øvelser. Dimittert desember 1965. Tiden på Fjell var interessant, lærerik og jeg har mange gode minner derfra. "Stailen" der oppe var dengang ikke så stiv med en besetning fra 5-8 mann og en fortsjef med kontortid fra 0800-1500 fem dager i uken. :m16:
dennis
User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Hehehe, føler meg ung her!
Er det slik at dere alle var i KA eller sjø ? :p

INGEN som har vært panserskalle ????
TM
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

BSHS/HSØ -77.
Mvh.
Jon-Vegard
Voodoo
Posts: 2
Joined: 10 Aug 2012 12:47

Er nok en av de yngste inne her, merker jeg.
Førstegangstjeneste i ArtBn, BttN, Kanontroppen. Tjenestegjorde der i ett år som lader på M-109A3GNM. Er nå på mitt andre år i det sivile, men lengter hele tiden etter livet i det grønne.

Interessen for WWII og Forsvaret kom tidlig da faren min var sanitetssoldat i HV. Og mine horisonter utvides stadig.

AHOA!
Norwayboy
Posts: 25
Joined: 01 Sep 2011 18:50
Location: Trysil

HV-USK på Kongsvinger festning 1993-94
Åsegarden leir 1994 som MG 1
Deretter tjenestegjort i HV som lagfører. Sersjant som grad.

I det sivile budbilsjåfør. Samboer, og 4 barn. Generelt interessert i all krigs/kald krig historie.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”