Hva/hvor er du i forsvaret i dag?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Min tid i grønt var preget av å jobbe i ett arkiv på (tidl.) FKN Reitan utenfor Bodø i 2001-2002. Var flere ex-tyske bunkerser der, men jeg fikk aldri muligheten til å titte inne i de. Det var en ganske sløv tjeneste, men ville ikke ha vært foruten tiden. Var opprinnelig trent som materiellassistent med logistikkurs fra Værnes, men så ombestemte forsvaret seg og jeg havnet på arkivet istedet...

Skinner: godt å høre at det er flere Bamblinger her...! er selv fra Stathelle, men midlertidig bosatt i Kristiansand, hvis du har tid utover våren, så kan vi godt ta noen turer til b.la Trolldalen og andre steder :)
Mvh
Tormod
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Stutzpunkt wrote:Skinner: godt å høre at det er flere Bamblinger her...! er selv fra Stathelle, men midlertidig bosatt i Kristiansand, hvis du har tid utover våren, så kan vi godt ta noen turer til b.la Trolldalen og andre steder :)
Ja, jeg har tid utover våren - så turer til Trolldalen og andre steder blir jeg gjerne med på!
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
Ser jo at det en en del "unge" som har fått teften for bunkere og krigshistorie. Er selv en av disse, og selv om det meste kom inn med farsmelka, RasmusTerne PDT_Armataz_01_36 er da gamlingen sjøl, så har alltids 2.verdens-krigs tekniske systemer interessert meg. Våpen, fly, tanks, historier - you name it. Bygde en del småskalamodeller og til tider så rommet mitt ut som "Battle of Britain" med fly i taket ++.
Lekte cowboy med MP40. Som tenåring var jeg leeeenge inne på forsvarsmuseet :D . Ja-ja.

Jørstadmoen i 94 hvorpå noen måneder på DKN i Harstad.
Her var det sambandsoperatør det gikk i. Raskt overført til HV (grønn) og MG 1. Morro med MG 42 :D . Litt pioneraktivitet og rundt om i regionen på ulike øvelser.
Sanitetsmann i Hattfjelldal, men ville ha mer action PDT_Armataz_01_36 og overførte meg til SHV som kontrollsvømmer. Havnet i grønn tjeneste hos de blå og er etterhvert blitt KYP-sjef. På befalskurset var jeg vaktsjef i en stor ammobunker i Sandessjøen - ombygd til KO for området. På KYP er vi svabergindianere som har muligheten til å benytte seg av gamle tyske befestninger langs kysten for å drive rapportering. Gjett hva frivakta blir brukt til. :D

Når jeg er på tur med barnehagen, kan det til tider se ut som en liten repp-øvelse. Børsa ligger dog hjemme. Nypussa til enhver tid. Klar til
at abdulla kommer for å ta oss. PDT_Armataz_01_36
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

min tjeneste var i luftforsvaret på ørland hovedflystasjon i 1998. med rekrutten på værnes, så jeg slapp å reise landet rundt på perm etc :D Luffet endel rundt på stasjonsområdet å så på bla de gamle jagerfly hangarene, samt endel bunkere men hadde desverre ikke fotoapperat :( mye å se på iallefall :).. jeg hadde nok en av de mer behagelige tjenestene som adm.ass. for 338 skv.

nå har jeg rukket å bli 30 år, og interessen for spesiellt gjennværende byggningsmasse fra krigen har bare økt med årene. Kan nok takke min far for mye av interessen.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Jeg er 49 år, så da jeg vel blandt old boys å regne?
Begynte med HVU 1976-1979. Førstegangstjensten var i Luftvernartilleriet 1980 i Bardufoss. Så ble jeg sendt på UB-kurs i Stavern. Flott sted. Vi holdt på Bofors L70 og firling. Der etter bar det tilbake til Bardufoss for å avslutte tjenesten. I Heimevernet hadde de bare L60.
Har alltid vært intresert i historie og krigen. Problemet har jo vært å finne ut opplysninger og om de forskjellig tyske innstallasjonen her i landet.
Men, ikke nå mer. Takke være denne flotte siden og alle de som bidra med tekst, bilder og tegninger. Håper på fortsatt masse spennende bidrag. Det er ekstra gøy å lese hva som finnes der ute.
Erling
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Jeg er 45 år og bor da i Sverige. Jeg har vart norsk medborgere men blev svensk för jeg blev 18 år, ellers hadde jeg gort militär tjenste i Norge. Blev meget intressert av hvad farn min har förtalt om hur det var under krigen i Norge.
Jeg har da gort militär tjenste da jeg var 20 år i 1983 på en ö i Sverige som heter Gotland. Der var jeg kokk og lavde mat till 300 gutter ute i skauen.
Blev oplärd på ksp 43 som är en gammel kulsprute pistol.
En dag hadde vi övning med skarp amusjon og en gutt spilte att han var skadet.
To andre gutter hentet en "bår" en seng att bäre han i, når de skulle löfte han opp så gikk ett skudd av rett ned i den "skadets" bein. Det gordes första förband mens vi ventet på ambulans. Den som var nå alvårlig skadet var glad för att han som löfta ikke stod i andre enden av "båren".

Ellers så er jeg opvekst utenför Stockholm og har under min barndom sprungit runt i en del bunkers här i Sverige.
En del finner dere her: Klikk på Bunkrar.
http://www.antus.org/


Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Jeg hadde min førstegangstjeneste ved Olavsvern her i Tromsø, i rekruttperioden var jeg ved Harald Hårfagre(Madla) i Stavanger.
Hadde stillingen som telefonsentralist langt inne i fjellet og trivdes der PDT_Armataz_01_18 Har sett noen meter med tunneler ettervært!
Hadde Leif Arneberg som militær leder, idag er han persjonert og er leder for Forsvarsmuseumet her i Tromsø.
Etter endt førstegangstjeneste havnet jeg etter kun kort tid i HV, selvom jeg hadde vært inne i 12 månder. Men mangelen var så stor at de tok inn alt. Selv en telefonsentralist uten felterfaring i HV.... PDT_Armataz_01_08
Men ble shanghaiet over til SHV og er i dag 12.7 skytter å trives veldig godt med det.
Attachments
Meg som ladder! Vi likte ikke at vi måtte ha "grønn" uniform på kurset...!
Meg som ladder! Vi likte ikke at vi måtte ha "grønn" uniform på kurset...!
DSC03842.JPG (65.87 KiB) Viewed 679 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
RasmusTerne

Hei DeepC.
Litt "off topic", men ser at dere har 12.7 i SHV nå.Er det ingen som er oppsatt med 20 mm.Rheinmetall? Vi fikk dem i SHV på landgangsfartøyene da Boforsen ble faset ut.Flott våpen,et ork å pusse,og man måtte følge "bruksanvisningen" under oppspenning! Holdt på å skyte gjøsstaken på KNM Kvalsund :)

Hilsen Sigfred R.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Enig med deg, syns også at vi skulle vært oppsatt med 20 mm. Men det kan ha med at SHV skal kunne gå ombord i en vær fiskebåt å kunne skyte fra den. Da blir nok en 20 mm litt for stor, for jeg har vært med å bøyd dekket ved skyting med 12,7 fra en fiskebåten.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

Ser det er artillerister her, til og med fra Btt P på Setermoen. Jeg gikk Befalsskolen for FA på Haslemoen i 1977 og tjenestegjorde som sersjant året 1978 i Batteri P/FABN i Brig N, først som KK på M109G (PK1 "Odin"), senere NK i kanontroppen. Høsten 1979 ble det 6 mndr FN-tjeneste i Sør-Libanon i Norbatt IV. Fikk med meg første og siste rep med den nyoppsatte Brig V i øvelse "Bjørgvin" i Bergensområdet i 1987. Det var dengang Forsvaret var et forsvar. Satt i IKS og vi kjøpte ny flott kaffetrakter som høytidlig ble satt inn på moblageret til neste rep i 1991. Innen den tid var både muren, Sovjet, Brig V og kaffetrakteren vår borte.
Interessen for krigshistorie begynte veldig tidlig, med leik blant tysk piggtråd og bunkere, stiloppgaver om Stalingrad etc. på realskolen, men den systematiske innsamlingen begynte først etter boka til Jan Egil Fjørtoft i 1982.
Idag er det forøvrig på dagen 65 år siden 280. Infanterie-Division fikk kommandoen over det nye Territorial-Abschnitt Förde.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

:)
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:26, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Kanskje du Evind klarer å gjette hvor vi hadde øvelses skytingen vår med 12.7ene. Så til stadig ble avbrutt av innkommende fly!
Mye av tiden ombord i fartøyet når vi er på øvelse blir brukt til å se på tyske fort, torpedo batteri og annet.
Attachments
DSC03846.JPG
DSC03846.JPG (103.31 KiB) Viewed 598 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

He he,joda terrenget virker kjent.Sjekket du hulene på andre siden av fjorden?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:27, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Nei, ble ikke tid til det. Men fikk trødd litt i området rundt HV-18 sitt anlegg. Er jo nok å se på i det området!
Ligger jo alt mulig i grusen bare inne i leiren: hylser, laddeskinner å slikt!
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Så du det store hakekorset som er murt i bakken ved rullebanen?Ved fangeleiren?Var du inne i det store lazarettet inne i 212?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:28, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”