Tjønneberget på Tjøme / Hvasser

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Tjønneberget radarstasjon er nå solgt til Tjøme kommune som friområde. Har ikke vært inne på området siden det er gjerdet inn og sporadisk bevoktet. Ser ut som om det er godt med rester fra tysk aktivitet der. Skal se at de går amok med betongblanderen...
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg tar kontakt med en kamerat av meg i kommunestyret på Tjøme over påske ang dette. Har ventet på salget. Sier fra om jeg kommer inn

Mvh
Yngvar
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Si fra! Henger meg på evt. omvisninger. Vet du hvor i prosessen Torås er forresten?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er litt uvist, men Forsvarsbygg sier at de har sikret fortet og at det er Tjøme kommune som har førsteretten til å kjøpe/overta områdene. Mine kontakter på Tjøme sier at det er for dyrt å ta vare på de fredede byggningene der. De mener at det koster mer å overta enn det de kan tjene på det. Antar at fortet da går til privatsalg, men det er klausuler der også.
Vi må få til en åpning av det som ikke er sikret slik at vi kan ta en kikk før de legger det helt ned, blant annet Ko.
Sier fra til deg om jeg får det til.

Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Hei.

Legg det gjerne ut på forumet hvis det blir en slik mulighet. Er interessert i å bli med på en slik tur, både til Torås og Tjønneberget.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Da har jeg fått tilgang til Tjønneberget. Vi kan komme inn før det skjer opprydding og overdragelse til kommunen.
Dato er ikke bestemt men det blir tidlig i april, når snøen har gått. Det blir litt kort varsel så kan dere to sende meg mobilnummerene deres så ringer jeg så fort jeg vet noe mer.

Noe mere data om Vardås er også på vei, et tysk kart over fortet og omegn. Fjellhulene skal sikres og huset på toppen rives. Har fått lovnad om at jeg kan komme inn før dette skjer, så da har vi en tur til på våren

Mvh
Yngvar
Last edited by Yngvar on 06 Apr 2008 21:50, edited 1 time in total.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Glimrende!
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Kanon. Mail er på vei.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

kunne vert artig å hengt med en tur.

Noe nytt om dato for omvisning ?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette ser ut til å ta litt tid, men april/mai er nevnt. Hele området blir åpnet når kommunene overtar. Det er vist ikke noe som skal fylles igjen og fjernes. En bunker for et aggregat skal vistnok lukkes, men nærstridsstillingene skal være der. Dette har jo vært en radarstasjon frem til nå.

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det neste området som blir åpnet for publikum er Tjønneberget på Hvasser.
Får nøklene

Det skjer etter at Tjømes ordfører, ved en enkel tilstelning på stedet 3. juni, får overlevert nøklene til det 40 mål store området som ligger øverst på svabergene helt syd på Hvasser.

http://tb.no/article/20080526/NYHETER/1 ... 1/NYHETER#
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Aaahh...du var 3 minutter raskere enn meg med den nyheten :D
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

http://tb.no/article/20080604/NYHETER/8 ... 11/NYHETER

Noen som skal på eksursjon så kan vi dra i flokk...
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det er nevnt i denne tråden også, men artig å se bilder derfra.

http://www.kystfort.com/forum/topic1166.html
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Superfuzz, hva med søndag?

Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”