HKB 17./971 Dale

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Vet noen hvor dette fortet ligger?
6-sifret rute hadde vært alle tiders.

mvh
Christian S
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Ser ikke noe i heltatt!!
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fortet ble vel ikke bygd ut? Hvis det var feltmessige stillinger som ble bygd kan det være vanskelig å finne, men noen har vel lett etter denne å funnet spor?

Erik H
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Nei, det ble visst ikke ferdig. Så vidt jeg kan skjønne kom kanonene til Fredrikstad i april 45. Der hvor noen hevder det var er det ettpar små bunkere, en stilling og en løpegrav, men jeg tror det er ett annet sted. Det er som du skjønner litt sprikende oppfatninger ute og går. Jeg skal nøste opp i dette mer nøyaktig når jeg er i nærheten. Noe må det alltids gå ann å finne... Men letinga er halve morroa;)
Christian S
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Christian S wrote:Nei, det ble visst ikke ferdig. Så vidt jeg kan skjønne kom kanonene til Fredrikstad i april 45. Der hvor noen hevder det var er det ettpar små bunkere, en stilling og en løpegrav, men jeg tror det er ett annet sted. Det er som du skjønner litt sprikende oppfatninger ute og går. Jeg skal nøste opp i dette mer nøyaktig når jeg er i nærheten. Noe må det alltids gå ann å finne... Men letinga er halve morroa;)
legger ved noen bilder, håper jeg blir tilgitt, Christian ;-)

MVH Morten C.
Attachments
Dalebakken.jpg
Dalebakken.jpg (186.56 KiB) Viewed 897 times
Dalebakken (1).jpg
Dalebakken (1).jpg (167.29 KiB) Viewed 896 times
Dalebakken (2).jpg
Dalebakken (2).jpg (163.08 KiB) Viewed 895 times
Dalebakken (3).jpg
Dalebakken (3).jpg (119 KiB) Viewed 894 times
Dalebakken (4).jpg
Dalebakken (4).jpg (117.54 KiB) Viewed 892 times
Dalebakken (5).jpg
Dalebakken (5).jpg (136.98 KiB) Viewed 891 times
Dalebakken (6).jpg
Dalebakken (6).jpg (86.94 KiB) Viewed 890 times
Dalebakken (7).jpg
Dalebakken (7).jpg (99.93 KiB) Viewed 889 times
Dalebakken (8).jpg
Dalebakken (8).jpg (99.03 KiB) Viewed 888 times
Dalebakken (9).jpg
Dalebakken (9).jpg (61.62 KiB) Viewed 887 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fine og interesante bilder, hvor ligger det? Kan du angi det på et kart.

Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Fine og interesante bilder, hvor ligger det? Kan du angi det på et kart.

Mvh
Yngvar
Hei igjen.

Takk for komplimentet. Du får gjerne gi meg beskjed når du skal på disse trakter, jeg er mer eller mindre lokalkjent her. Legger allikevel ved et kart over plasseringen.

MVH Morten
Attachments
Dalebakken.gif
Dalebakken.gif (128.78 KiB) Viewed 867 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Dalebakken er ikke HKB Dale.

HKB Dale lå ca 6,8 km lenger mot NNE.
Ca posisjon, basert på et tysk oversiktskart fra slutten av krigen er
59:15,40N 10:53,75 E mellom veien og Kjølberg gård.
Posisjonen var tegnet inn noe røft, og navnet Dale ca 2,3 km lenger mot sør var understreket. Normalt representerte spissen av kartsymbolet posisjonen på disse kartene, men siden inntegningen er noe røff, så kan posisjonen godt være noe lenger sør enn den jeg oppgir, men i øst/vest retning er den noenlunde riktig.
I følge tyske overgivelsespapirer var batteriet "im Aufbau", det vil normalt indikere at kanonene stod i midlertidige feltstillinger i påvente av at endelige stillinger (dreieskiver) ble bygget.
JEF
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

J E F wrote:Dalebakken er ikke HKB Dale.

HKB Dale lå ca 6,8 km lenger mot NNE.
Ca posisjon, basert på et tysk oversiktskart fra slutten av krigen er
59:15,40N 10:53,75 E mellom veien og Kjølberg gård.
Posisjonen var tegnet inn noe røft, og navnet Dale ca 2,3 km lenger mot sør var understreket. Normalt representerte spissen av kartsymbolet posisjonen på disse kartene, men siden inntegningen er noe røff, så kan posisjonen godt være noe lenger sør enn den jeg oppgir, men i øst/vest retning er den noenlunde riktig.
I følge tyske overgivelsespapirer var batteriet "im Aufbau", det vil normalt indikere at kanonene stod i midlertidige feltstillinger i påvente av at endelige stillinger (dreieskiver) ble bygget.
Du har nok helt rett, J E F...

Dale lå like ved skåra, ikke langt unna der de andre kanonene var plassert. Mulig tyskerne blanda litt når det var 2 steder som lå nærme og heter det samme. Tror nok allikevel det er mindre å finne på den opprinnelige plassen enn i Dalabakken. ( jeg har ikke vært og tittet) Det var i sin tid en skytebane her ved veien mot Sprinklet, som angivelighvis skulle være plassen der kanonene skulle ha stått. denne avkjøringen fra Rv. 110. Og som det blir sagt her, mye lenger nord for Dalebakken, og allikevel et par/ 3 km sør for Kjølberg ( Solgård)

MVH Morten C.
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Fine bilder, Morten. Jeg hadde liten tid når jeg var der, og fant aldri den øverste hula, men det ser ut som jeg må ta turen tilbake til sommeren.

Forøvrig har jeg også ment hele tiden at Dale-batteriet ikk kan ha vært i Dalebaken. Hvis batteriet skulle kunne dekke landfronten må det ligge inne i landet, ikke nesten i strand-sona, slik som Dale-bakken gjør. Det sier seg selv, da artilleriet kan skyte lange avstander, og bør være på litt avstand fra målet (minimum 1/3 av maks rekkevidde) . Dette kan sikkert JEF greie ut om mye mer og bedre enn jeg kan, men det er uansett ganske logisk. Og jo kortere skyteavstander, jo mer justering av kanoner, lenger ildopphold og mindre effektiv ild. Pluss en helt sinnsyk elevasjon av røra. Hvis det skulle vært krumbane-kapasitet i Dalebakken ville det maksimalt ha vært bombekaster, men det er ikke spor av det heller. Men det er stillinger som kunne dekke de gamle panser-sperringene med ild.

Vi må heller ikke forveksle Dalebatteriet med de andre kanonene på Skåra, da dette var lette feltkanoner. Disse er direkteskytende, ikke krumbane.
Christian S
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Christian S wrote:Fine bilder, Morten. Jeg hadde liten tid når jeg var der, og fant aldri den øverste hula, men det ser ut som jeg må ta turen tilbake til sommeren.

Forøvrig har jeg også ment hele tiden at Dale-batteriet ikk kan ha vært i Dalebaken. Hvis batteriet skulle kunne dekke landfronten må det ligge inne i landet, ikke nesten i strand-sona, slik som Dale-bakken gjør. Det sier seg selv, da artilleriet kan skyte lange avstander, og bør være på litt avstand fra målet (minimum 1/3 av maks rekkevidde) . Dette kan sikkert JEF greie ut om mye mer og bedre enn jeg kan, men det er uansett ganske logisk. Og jo kortere skyteavstander, jo mer justering av kanoner, lenger ildopphold og mindre effektiv ild. Pluss en helt sinnsyk elevasjon av røra. Hvis det skulle vært krumbane-kapasitet i Dalebakken ville det maksimalt ha vært bombekaster, men det er ikke spor av det heller. Men det er stillinger som kunne dekke de gamle panser-sperringene med ild.

Vi må heller ikke forveksle Dalebatteriet med de andre kanonene på Skåra, da dette var lette feltkanoner. Disse er direkteskytende, ikke krumbane.
For å få litt mer klarhet i dette, legger jeg ut et nytt kart. De røde sirklene er anslaghvis hvor kanonene på Skåra var plassert. Men den blå sirkelen angivelig er plasseringen av kanonene som omtaler overskriften til denne tråden. Altså HKB 17/971 Dale, skulle plasseres.

Morten
Attachments
Dale.gif
Dale.gif (95.22 KiB) Viewed 830 times
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Det er akkurat det jeg har tenkt også. Prøvde å legge ut bilde istad, men klarte ikke leggge det ved...

Er det ifølge koordinatene JEF oppgav?
Christian S
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Christian S wrote:Det er akkurat det jeg har tenkt også. Prøvde å legge ut bilde istad, men klarte ikke leggge det ved...

Er det ifølge koordinatene JEF oppgav?
Da ble vi omsider enig :-)
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ser nå ut til at vi trygt kan splitte denne tråden også :) Mine bilder i denne tråden gjelder hvertfall for sperrestillingen ved Dalebakken.

Jeg har tygd litt på kommentaren til JEF i lengre tid og hadt en følelse av at HKB 17/971 Dale, var et batteri som ble med på lasset sammen med jernbanekanonene ved Strand gård. Siden Dale bestod av 4 x 15.5 cm 414 Felthabits kanoner, og når det samme var tilfellet med "de som var med på lasset" sammen med jernbanebatteriet 689. Etter en samtale med Finn Aarum for en stund tilbake. fikk jeg yttligere forsterket dette. ( som kjent ble de jo flyttet til Knatterød en stund senere)

Nå sitter jeg her og renskriver et dokument med følgende ordlyd:

"Til å forsterke Marinekystartilleriet i vårt område ( Fredrikstad) ble det også satt opp er batteri av Hærens Kystartilleri ved Dale i Onsøy så sent som april 1945. Ryggraden i det var et tungt jernbanebatteri stasjonert på jernbanesporet ved Knatterrød, og hadde en skuddlengde på 22.700 m."

Så endelig ser det ut som brikkene faller på plass.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

molich wrote:Ser nå ut til at vi trygt kan splitte denne tråden også :) Mine bilder i denne tråden gjelder hvertfall for sperrestillingen ved Dalebakken.

Jeg har tygd litt på kommentaren til JEF i lengre tid og hadt en følelse av at HKB 17/971 Dale, var et batteri som ble med på lasset sammen med jernbanekanonene ved Strand gård. Siden Dale bestod av 4 x 15.5 cm 414 Felthabits kanoner, og når det samme var tilfellet med "de som var med på lasset" sammen med jernbanebatteriet 689. Etter en samtale med Finn Aarum for en stund tilbake. fikk jeg yttligere forsterket dette. ( som kjent ble de jo flyttet til Knatterød en stund senere)

Nå sitter jeg her og renskriver et dokument med følgende ordlyd:

"Til å forsterke Marinekystartilleriet i vårt område ( Fredrikstad) ble det også satt opp er batteri av Hærens Kystartilleri ved Dale i Onsøy så sent som april 1945. Ryggraden i det var et tungt jernbanebatteri stasjonert på jernbanesporet ved Knatterrød, og hadde en skuddlengde på 22.700 m."

Så endelig ser det ut som brikkene faller på plass.

MVH Morten C.
Skjønner ikke helt hva du mener. De fire 15,5 cm sFH 414 i HKB Dale (17/971) kom fra Finnmark som en del av evakueringen i 44/45. E-btt 689, som var utgangsdisponert på Østre linje i denne perioden, hadde 3 stk 15,5 cm sFH 414 integrert i batteriet som tillegg til de 2 stk 28 cm sBruno jernbaneskytsene. Vi snakker altså ikke om de samme 15,5 cm haubitsene her.
JEF
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”