Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

sveinmk wrote:Må da vere mulig å finne ut av det..?!
Bunkeren eller tunellen v. Ravneskaret skal tyskerene selv ha fyllt igjen og skjult før krigens slutt. Kan jo kun være et rykte eller "røverhistorie". Har pratet m. Flatmark, samt folk i Sivilforsvaret som har vært å letet etter denne uten hell tidligere. Er lite å gå på angående den ser det ut til, men tunellanlegg v. veien ned mot Fjellstua, i området der den svære regelbau-mannskapsbunkeren er, er mer trolig. Veien der pr i dag er jo ganske "forhøyet", ikke bare pga flere lag med asfalt etter krigens dager, men selve veien i svingen er forhøyet med grus. Om noe ligger under veien får man ikke svar på uten dyrt bakkeradarutstyr. Kan være alt fra inngang til disse kanonstillingene i fjellet, til en Ringstand. Flyfotogene fra krigens dager var betraktelig dårlig kvalitetsmessig, så hva som har blitt sett der, er jeg utviten om. Men håper som alle andre på svar.
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

KGJ wrote:I parken fant vi også den samme bunkeren som tidligere postet her. Lille petter edderkopp måtte vike da vi ikke kunne la være å putte kameraet inn i røret å ta bilder :) Her er det også en tunnel... Den skal vist gå ned til politistasjonen.
Hvor er denne og hvilken politistasjon skal den gå til?? er jo langt fra byparken til politistasjonen på aspøya vis det er den du mener??
Starwars
Posts: 1
Joined: 17 Sep 2012 15:11

Politistasjonen låg tidligere i Parkgata ved siden av parken kulturhus (Park kino)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Har også hørt om et stort tunellanlegg som hadde inngang i nærheten av veien ned mot Fjellstua.
Jeg er rimelig sikker på at denne nok har en inngang nummer 2 og at jeg vet hvor den er. Den er fyllt igjen.
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:
Har også hørt om et stort tunellanlegg som hadde inngang i nærheten av veien ned mot Fjellstua.
Jeg er rimelig sikker på at denne nok har en inngang nummer 2 og at jeg vet hvor den er. Den er fyllt igjen.
Når vegetasjonen forsvinner en del, skal jeg oppå Aksla og titte i området rundt Fjellstua. Blir jo nyskjerrig når det muligens skal ligge et skjult tunnelanlegg i det område.

Hvor lå denne tunnellen? Kan du merke av på et luftfoto? Kan det være denne som Flatmark og Walter Voss har nevnt? Skulle være ventilasjonssakter oppe v. "Kniven" ovenfor og, i nærheten av bunkeren som fungerte som flymeldingspost ligger. Ingen spor av disse.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Der er den :)
Attachments
aksla.jpg
aksla.jpg (105.77 KiB) Viewed 108 times
Flora krigshistorielag
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

Skulle gjerne sett nærmere på anleggene på aksla.. Bor en halvtime unna og tar gjerne turen utover om noen har lyst og vise meg rundt litt..
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Der er den :)
Ok, takker så meget! Sist jeg var der oppe så var det eneste jeg så i det området du merket av, en "betongkloss" som var delvis nedgravd, og en sprekk eller noe i berget.

Og sveinmk, jeg skal ta meg en tur i Oktober/November når vegetasjonen er minimal og før snøen kommer. Vært artig å samlet en gjeng. Det ultimate måtte vel å fått en guidet tur av Flatmark i området.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Jeg mener det skal være denne, men kan ta feil.
Attachments
Axla.jpg
Axla.jpg (240.65 KiB) Viewed 79 times
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Jeg mener det skal være denne, men kan ta feil.
Hmm, den andre "tunellen" på kartet ditt er vel den som ligger på skrå over veien fra den store regelbau-bunkeren i svingen, som er vel mer en bunker, enn tunell. Har "krøpet" igjennom der sist jeg var der oppe. Ligger på høyresiden av veien. Inngang i betong. En liten ringstand som er gjenstøpt i toppen ligger også like ved.
Legger man dette kartet over et luftkart tror jeg det skal stemme at det er tunellen du henviser til, mellom den store regelbau-bunkeren og den mindre Falkenhorst-bunkeren. Kan det være ventiler fra denne tunellen, som en gang skal ha vært synlig på knausen ovenfor v. "Kniven", v. bunkeren som fungerte som flymeldepost etc. ? Disse ventilene kan jo være knust, nedgravd, overfylt etc. for lenge siden.

Når Walter Voss snakket om kanoner inne i fjellet, så er nok dette lite sansynlig, men kan godt hende han har sett kanoner inne i fjellet på et tidspunkt. Kanoner/utstyr midlertidig lagret der?

Det jeg finner mest interessant er vel tunellanlegget bak den gamle gymsalen til Steinerskolen. Var der selv i dag faktisk og så at der er spor etter "noe" aktivitet der. Vet at det lenger til høyre for denne, ligger to gjenstøpte innganger til en telefonsentral eller noe m. inngang via. skoleplanen. En av disse inngangene er synlig på et foto fra et flyangrep tidligere i denne tråden og. Men et såpass stort anlegg at lastebiler har kjørt inn/ut virker veldig interessant. Er mye mysterier og rykter om Akslafjellet, men sistnevnte er vel trolig noe ved, samt tunellanlegget du viser til, oppe i svingen ned mot Fjellstua, som er gjenfylt.
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

Jokeren wrote:
KGJ wrote:Der er den :])[/quote

Ok, takker så meget! Sist jeg var der oppe så var det eneste jeg så i det området du merket av, en "betongkloss" som var delvis nedgravd, og en sprekk eller noe i berget.

Og sveinmk, jeg skal ta meg en tur i Oktober/November når vegetasjonen er minimal og før snøen kommer. Vært artig å samlet en gjeng. Det ultimate måtte vel å fått en guidet tur av Flatmark i området.
Jeg er med.. Men da i slutten av oktober eller i november. Er på rådyrjakt fra 5-26oktober.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Fjellanlegg for personell hadde ventilasjon, lagertunneler etc har gjerne bare naturlig ventilasjon ved inngangene. Så dersom tunnelen har vert et lager vil der nok ikke finnest luftesjakt. Dette med et større anlegg som lastebiler kunne kjøre inn/ut av er nytt for meg.
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Fjellanlegg for personell hadde ventilasjon, lagertunneler etc har gjerne bare naturlig ventilasjon ved inngangene. Så dersom tunnelen har vert et lager vil der nok ikke finnest luftesjakt. Dette med et større anlegg som lastebiler kunne kjøre inn/ut av er nytt for meg.
Anbefaler å lese artikkelen som var i SMP, om du har mulighet. Valter Voss var en tysk soldat som blant annet var stasjonert i Tennfjorden/Vatne, på kystofrtet på Kverve og på Nørvøy Skole i Ålesund (Steinerskolen). J.O. Flatmark hadde en god del kontakt med hanpå 90-tallet før han døde, og all info. Voss har kommet med har stemt på en prikk. Han skal bl.a ha sett lastebilder kjøre inn/ut av fjellet der den gamle gymsalen til Nørvøy Skole ligger i dag (denne ligger nesten helt inntil fjellveggen til Aksla). Og der er spor bak bygningen etter aktivitet faktisk. I papirutgaven av Sunnmørsposten fra lørdag som var, så er der blant annet et bilde av en skisse som Valter sendte til Flatmark, som viser skolen og Aksla etter hukommelsen, og hvor han satt å så på at lastebilene kjørte inn og ut av fjellet. Meget interessant!

Tunellen på kartet ditt ser nesten ut til å føre mot kampbunkeren like ved.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, det hørest spennende ut. Noen som får lagt ut en kopi av artikkelen i smp her kanskje? Jeg stiller ikke spørsmål om dette er reelt eller ikke, bare at det er nytt for meg :)
Flora krigshistorielag
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KGJ wrote:Hei, det hørest spennende ut. Noen som får lagt ut en kopi av artikkelen i smp her kanskje?
Her:
Attachments
Aksla.pdf
(1.17 MiB) Downloaded 97 times
Last edited by Natter on 19 Sep 2012 16:28, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”