Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

TommyG wrote:Ser nesten ut som om noen har forsøkt å slå seg vei inn i anlegget via det hullet på siden av døren?
Den tanken slo meg og, når jeg gikk forbi forrige lørdag og tok bildene. Skal få lagt ut en serie mm. bilder av en skytestilling m. løpegrav delvis i betong og delvis i berget, som ligger helt inntil fjellveggen så og si, på Aksla og, som jeg tok. Dekket begge retningene på Borgernes Vei. En dekningsbunker i betong/stein var og tilkoblet den løpegraven, men den er nesten helt gjenfylt.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Legger ved byggeliste for Ålesund 1944
Attachments
byggeliste1944_ålesund.jpg
byggeliste1944_ålesund.jpg (331.2 KiB) Viewed 508 times
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Ikke akkurat Aksla, men ikke langt fra Aksla og Borgernes Vei.

På Kronå var der et "luftvernbatteri" på 3-4 luftvernkanoner (2cm), samt mitraljøser i luftvernoppsett, bunkere, brakker osv. I dag er en boligblokk bygd oppe på størstedelen av Kronå, men den store bunkeren (en R-105) er intakt og tilgjengelig, samt jeg har funnet flere spor.
Attachments
Bunker v. Kronå som var ibruk som lager for matvarer etc.
Bunker v. Kronå som var ibruk som lager for matvarer etc.
BunkerKronå1.jpg (298.78 KiB) Viewed 502 times
Restene etter en MG-stilling i stein/betong v. Kronå. Rasert og gjenfylt.
Restene etter en MG-stilling i stein/betong v. Kronå. Rasert og gjenfylt.
MGStilling01.jpg (477.5 KiB) Viewed 502 times
Restene etter en MG-stilling i stein/betong v. Kronå. Rasert og gjenfylt. Annen vinkel...
Restene etter en MG-stilling i stein/betong v. Kronå. Rasert og gjenfylt. Annen vinkel...
MGStilling02.jpg (396.54 KiB) Viewed 502 times
panserfauzt
Posts: 2
Joined: 16 Aug 2011 13:03

Jokeren wrote:Tok meg en tur bak Aksla, på Borgernes Vei, og her finner man flere spor etter tysk aktivitet også. Tyskerne hadde blant annet drivstofflager i en tunell, som på 80 og 90-tallet var ibruk av Ålesund skyteklubb. Den ser "fraflyttet" ut den dag i dag. Kunne høre drypping fra fjellet gjennom hullet i betongen over inngangsporten. Noen som vet om den fremdeles er ibruk?

Her kommer uansett noen bilder jeg tok.
Jeg kan bekrefte at dette er i drift av Ålesund pistolklubb enda, tror også politiet bruker dette gamle fuel depoet. Var her inne for en tre uker siden med en kompis og fikk skutt litt. Ålesund pistolklubb har åpent for ikke medlemmer som vil skyte på mandager (tror jeg) og da er det bare å skyte og kikke i vei. Det er to tunneler, en er en åpen bane de bruker og den andre er under oppussing og skal settes i stand til en nærkamp bane. Det er i tillegg et kontorlokale også. Han fra pistolklubben snakket også om en tredje tunnel de disponerte.

Kom litt i prat med han om andre anlegg i Aksla fjellet og reportasjen i SMP, da kom han med noe veldig interessant informasjon. Han kunne fortelle at han for mange år siden tråkket i et hull i lyngen oppe på fjellet, og dette var en åpning som gikk ned i et våpen depot som ikke var fjernet etter krigen, etter slik han forklarte det så var det en luftingskanal bare og ikke inngangen. Der var det flere trekasser pent stablet med våpen og ammunisjon, de var ikke gamle guttene den gang så de lot det være. De var to stykker som fant den, og han andre hadde vist vært der senere og hentet ut en suvenir i form av et større maskingevær. Vedkommende er død i dag så han tok med seg sine hemmeligheter i graven, mens han jeg pratet med har lett etter depoet flere ganger uten hell, det er nok gjengrodd av kratt i dag.

En venn av meg var for noen år siden ute å gikk tur på den lange stien som går på nordsiden av fjellet når han møtte en eldre mann som stirret opp fjellsiden som han lette etter noe, han spurte hva han så etter og da fortalte han at han for mange år siden fant en inngang til et våpendepot oppe i fjellsiden ganske utilgjengelig og lurte fælt på hvor det hadde blitt av..

Det er absolutt et myteomspunnet fjell med mange historier, og jeg tror ennå det finnes hemmeligheter gjemt i lyngen. Ser flere snakker om guidede turer i fjellet, noe jeg og flere jeg kjenner gjerne vil delta på.. Dersom det er aktuelt vennligst si fra på tlf 97037999
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Her kommer bilder av en løpegrav som ligger tett inntil fjellveggen til Aksla, på Borgernes Vei . Den inneholder en skytestilling, samt en så og si gjenfylt dekningsbunker for 4-6 mann.
Attachments
På oppsiden av veien (Borgernes Vei) ser man lett denne "avkjørselen" inntil fjellveggen på Aksla. Løpegrav utsprengt i berget.
På oppsiden av veien (Borgernes Vei) ser man lett denne "avkjørselen" inntil fjellveggen på Aksla. Løpegrav utsprengt i berget.
MG01.jpg (426.82 KiB) Viewed 470 times
Ett par meter innover ligger en "sidegang" som trolig har inneholdt en trapp ned til en dekningsbunker som ligger mot Borgernes Vei igjen. Denne er så og si helt gjenfylt.
Ett par meter innover ligger en "sidegang" som trolig har inneholdt en trapp ned til en dekningsbunker som ligger mot Borgernes Vei igjen. Denne er så og si helt gjenfylt.
MG02.jpg (316.89 KiB) Viewed 470 times
Et nermere bilde av dekningsbunkeren. Inngangen er nesten helt gjenfylt. En trapp har trolig ført ned til den, men den er gjenfylt.
Et nermere bilde av dekningsbunkeren. Inngangen er nesten helt gjenfylt. En trapp har trolig ført ned til den, men den er gjenfylt.
MG03.jpg (254.25 KiB) Viewed 470 times
Videre fortsetter løpegraven innover langs fjellsiden av Aksla. Nå går den over fra å være nedskutt i natrulig berg/grunnfjell til mer forseggjort i betong.
Videre fortsetter løpegraven innover langs fjellsiden av Aksla. Nå går den over fra å være nedskutt i natrulig berg/grunnfjell til mer forseggjort i betong.
MG04.jpg (268.51 KiB) Viewed 470 times
Så må man dukke under et veltet tre som ligger over løpegraven, da kommer man til skytestillingen som også er i betong.
Så må man dukke under et veltet tre som ligger over løpegraven, da kommer man til skytestillingen som også er i betong.
MG05.jpg (322.55 KiB) Viewed 470 times
Skytestillingen har to skyteretninger og dekket trolig veien (Borgernes Vei) fra Byparken/Byen og veien fra Gangstøvika v. Fagerlia.
Skytestillingen har to skyteretninger og dekket trolig veien (Borgernes Vei) fra Byparken/Byen og veien fra Gangstøvika v. Fagerlia.
MG06.jpg (382.48 KiB) Viewed 470 times
Videre fortsetter løpegraven på skrå nedover mot veien (Borgernes Vei) igjen, delvis i betong og nedskutt. Denne veien er ganske gjenfylt og overgrodd og så og si umulig å få øye på fra selve turveien (Borgernes Vei).
Videre fortsetter løpegraven på skrå nedover mot veien (Borgernes Vei) igjen, delvis i betong og nedskutt. Denne veien er ganske gjenfylt og overgrodd og så og si umulig å få øye på fra selve turveien (Borgernes Vei).
MG07.jpg (411.58 KiB) Viewed 470 times
Ettervert blir løpegraven slik, altså mer og mer gjenfylt og overgrodd. Borgernes Vei kan skimtes på nedsiden.
Ettervert blir løpegraven slik, altså mer og mer gjenfylt og overgrodd. Borgernes Vei kan skimtes på nedsiden.
MG08.jpg (394.56 KiB) Viewed 470 times
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Noen skulle ha ryddet kratt ved slike spennende anlegg.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hehe, noen.... Her lukter det dugnad ;)
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

panserfauzt wrote:
Jokeren wrote:Tok meg en tur bak Aksla, på Borgernes Vei, og her finner man flere spor etter tysk aktivitet også. Tyskerne hadde blant annet drivstofflager i en tunell, som på 80 og 90-tallet var ibruk av Ålesund skyteklubb. Den ser "fraflyttet" ut den dag i dag. Kunne høre drypping fra fjellet gjennom hullet i betongen over inngangsporten. Noen som vet om den fremdeles er ibruk?

Her kommer uansett noen bilder jeg tok.
Jeg kan bekrefte at dette er i drift av Ålesund pistolklubb enda, tror også politiet bruker dette gamle fuel depoet. Var her inne for en tre uker siden med en kompis og fikk skutt litt. Ålesund pistolklubb har åpent for ikke medlemmer som vil skyte på mandager (tror jeg) og da er det bare å skyte og kikke i vei. Det er to tunneler, en er en åpen bane de bruker og den andre er under oppussing og skal settes i stand til en nærkamp bane. Det er i tillegg et kontorlokale også. Han fra pistolklubben snakket også om en tredje tunnel de disponerte.

Kom litt i prat med han om andre anlegg i Aksla fjellet og reportasjen i SMP, da kom han med noe veldig interessant informasjon. Han kunne fortelle at han for mange år siden tråkket i et hull i lyngen oppe på fjellet, og dette var en åpning som gikk ned i et våpen depot som ikke var fjernet etter krigen, etter slik han forklarte det så var det en luftingskanal bare og ikke inngangen. Der var det flere trekasser pent stablet med våpen og ammunisjon, de var ikke gamle guttene den gang så de lot det være. De var to stykker som fant den, og han andre hadde vist vært der senere og hentet ut en suvenir i form av et større maskingevær. Vedkommende er død i dag så han tok med seg sine hemmeligheter i graven, mens han jeg pratet med har lett etter depoet flere ganger uten hell, det er nok gjengrodd av kratt i dag.

En venn av meg var for noen år siden ute å gikk tur på den lange stien som går på nordsiden av fjellet når han møtte en eldre mann som stirret opp fjellsiden som han lette etter noe, han spurte hva han så etter og da fortalte han at han for mange år siden fant en inngang til et våpendepot oppe i fjellsiden ganske utilgjengelig og lurte fælt på hvor det hadde blitt av..

Det er absolutt et myteomspunnet fjell med mange historier, og jeg tror ennå det finnes hemmeligheter gjemt i lyngen. Ser flere snakker om guidede turer i fjellet, noe jeg og flere jeg kjenner gjerne vil delta på.. Dersom det er aktuelt vennligst si fra på tlf 97037999
Takk for info! Tidligere i denne tråden ligger der et kart over denne tunnelen. Den har tre ganger, men da virker det som om kun to er ibruk.

Har også hørt rykter om skjulte anlegg, bunkere osv. både oppe på Aksla og bak fjellet. Mange av ryktene jeg har hørt er at "noe" skal ligge ett sted v. Ravneskaret. Om dette er v. foten av fjellet eller oppe på Aksla vet jeg ingenting om. Vet at Flatmark har lett etter en skjult bunker eller noe tidligere der, uten hell. Tyskerne selv skal ha murt denne igjen før krigens slutt sies det. Om det er kun rykter eller sant vet jeg ikke, men er mye "mystikk" når det gjelder Aksla og krigens dager. Blir nok en tur på Borgernes Vei kommende lørdag igjen.

Men jeg tar slike historier at et helt våpendepot som sto urørt, m. en klype salt. Har hørt mange "røverhistorier", f.eks at bunkeren i svingen v. Fjellstua var tilkoblet fjellanlegget i Byparken osv.

Men det skader ikke å lete, man vet aldri hva man finner. Kan være uoppdagede ting der fremdeles. Men ingen kart osv. henviser til slike byggverk og bunkere og depot. Tyskernes kart var/er veldig detaljerte.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Må nok desverre si meg enig med Jokeren. For Ålesunds-område finnes det jo usedvanlig mye dokumentasjon fra OT. Men det kan selvsagt finnest flere anlegg. Luftwaffe hadde ofte egen byggeledelse, selv om det var OT som bygget var det skilt ut fra Heer og Marine.
Flora krigshistorielag
erik86
Posts: 1
Joined: 03 Apr 2013 22:36

noen som vet om det er mulig og komme seg inn i anlegget i aksa for omvisning eller "kikke" seg rundt?
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Ser der går igjen mye snakk om en bunker / ammo-depot som ikke skal være funnet. Dette har vel vært bare "prat" siden 50-tallet sies det, eller kanskje en skrøne? Men har selv hørt om dette. Og det som ofte går igjen, eter at den skal ha ligget i nærheten av Ravneskaret på Aksla.

1. Desember i fjor, besteme jeg og en venn oss for å kombinere en tur med å søke etter denne, fra bunnen av Ravneskaret og opp til toppen på Aksla.
Bildet jeg legger ved er det vi fant 20-25 meter opp Ravneskaret. Bildet er litt dårlig dessverre. Ser ut som en rektangelformet mur i betong. Kanskje en skytestilling? Eller kanskje bare en mur til f.eks ett pumpehus, til fontenen i bunnen av Ravneskaret, som lå litt bortenfor gamle Cafe Breidablik.

Jeg har mine tvil om at dette er tyskt...ser eldre ut, men tenkte kanskje noen her visste noe mer om dette, så legger det ut.

Cafe Breidablik eller Breidablikk-huset som det nå er kjent som, var det cafedrift i bak Aksla, frem til krigens dager ca. Da opphørte cafedriften. Og etter krigen har det vært bolighus. Under krigen skal tyske soldater ha vært innlosjert her i en periode. Trolig var dette noen av soldatene som voktet drivstofflageret i tunnelen som Ålesund Pistolklubb disponerer idag. Senere ble en liten brakke bygget utenfor denne tunnelen til å huse vaktmannskapet.

Turen opp Ravneskaret var grei siden det var tele i jorda og derfor var gjørmen frøset. Siste stykket opp var vanskelig og krevende, pga. mye knust glass, døde trær, steinmasser som Ålesund kommune har dumpet ned der, samt kompost og greiner som parkvesenet dumpet der på 90-tallet. Men vi kom oss opp til slutt.
På toppen av Ravneskaret lå der to stk. skytestillinger. Ett stk. "enmannshull" i betong med oversyn over / ned hele Ravneskaret, til Borgernes Vei. Dette er overgrodd og gjenfylt/planert med kompost den dag idag dessverre. Den andre er en skytestilling for en mann, som ser nesten ut som en miniatyrutgave av en Ringstand, som ligger nord-øst ute på kanten av Ravneskaret. Denne er pr. i dag delvis rasert av tidens tann, men godt synlig om man går forbi på stien forbi Ravneskaret, oppe på Aksla.

Når høsten/vinteren kommer skal vi søke videre i området rundt Ravneskaret, oppe på selve Aksla. Tvilsomt man finner noe, men interessant og gøy uansett. :)
Attachments
Skytestilling?
Skytestilling?
3333333333333333333.jpg (1.03 MiB) Viewed 317 times
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

I sammenheng med en tur til Ålesund, tok jeg litt bilder av betongen oppe på byfjellet Aksla:

http://blog.kak.net/2014/08/12/aksla-i-alesund/
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Bra dokumentar !!
Var på toppen selv i sommer, men kun på overflaten
sveinmk
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2012 19:56

Hvorfor filmet de ikke nedi hullet under stålluka...? Tror det er mer under der enn det man ser!
Hvorfor ikke borre noen hull på kryss og tvers i fjellet der det angivelig skal vere noe, for så og føre kamera med lys nedi borehullet dersom man finner hulrom!?
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”