HKB 35./979 Risör (981)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Dagens fangst i Risør, en kjapp løpetur rundt i terenget og det ga følgende resultat:

tobruk gjenfyllt
20mm fundament
muligens 2 VF 52a + 1 som jeg vet om allerede
1 VF7b, ikke sikker da jeg ikke fikk målt opp denne, men noe større tykkelse på denne i forhold til VF 52 a.


Werner
Attachments
20mm fundament
20mm fundament
Risør 31.jpg (136.01 KiB) Viewed 437 times
Tobruk
Tobruk
Risør 34.jpg (144.16 KiB) Viewed 437 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kommandobunkeren på Urheia fort er nå nedgradert av forsvaret. Kommunen eier nå denne, og det er spørsmålet nå, om de vil rive eller la museet få bruke denne.

Og, Werner (jeg regner med at du leser dette) det er en mulighet at vi kan komme inn i denne sammen med de som har nøkkler for foto og oppmåling, slik at vi får bestemt hvilken type bunker dette er. Så fort jeg vet noe mere så ringer jeg deg.
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Yngvar

Jeg er med på det, gi beskjed når du er klar.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

hvis dere trenger noen til å passe på ryggen deres så sifra, hvis det ikke er en helg da for da er jeg hjemme.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er betsandig trygt å ha noen til å passe på i mørke betongganger
Mvh
Yngvar
Onesimus
Posts: 10
Joined: 03 Feb 2010 4:18
Location: Norge,Risør

Yngvar og Werner.. har dere fått komme inn i kommando bunkeren enda? Gjerdet der oppe var klipt opp,mest sannsynlig av fulle fjortiser som pleier å feste i bunkerene der oppe.

Jeg var så heldig at jeg fikk være med mannen til kusinen min som på den tid var politi mann i risør på en kvelds/natt patrulje,å det man så da var lite artig. fulle ungdommer som gjør alt de kan for å ødelegge denne interesante å spennende historien.

Jeg har selv vært inne i Kommando bunkeren,siden gjerdet mange plasser er ødelagt.

Det strider jo mot reglene,men synes det var verdt å trosse disse. har selvfølgelig klalrt å ødelegge det kameraet jeg da brukte,så har fått ja fra en kamerat om at vi skal prøve nok en gang å ta oss inn for å fotografere litt.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er synd at staten og kommunens saksganger går så sakte. Det er kommunens tomt, bunkeren står på. Bunkeren er frigitt men ingen har overtatt eiendomsretten til denne ennå, og der står saken mens bunkeren blir rasert.
Det hadde jo vært fin og overtatt en ren og pen bunker for de som skal ha den.
Mvh
Yngvar
Onesimus
Posts: 10
Joined: 03 Feb 2010 4:18
Location: Norge,Risør

Helt enig Yngvar.

Jeg synes det er skammelig at de ikke kan få litt fortgang i dette her.

Jeg skal prøve å få postet en del bilder rundt å inni kommandobunkeren så snart dtblirlitt mindre snø.

Jeg har vært i Urheia et dusin ganger,men en finner stadig noe nytt. Dere har ikke kjennskap til flere "skjulte spennende ting" i urheia fra krigen?
Onesimus
Posts: 10
Joined: 03 Feb 2010 4:18
Location: Norge,Risør

Det er forresten også rester av løpegraver/skyttergraver Til høyre(når en kjører til Risør fra Vinterkjær)opp i skogen rett etter Broen/veien inn mot Laget.

Er ikke mye å se,men kan tydelig se det har vært noe der. Bestefar har også fortalt meg om denne plassen :)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

En rapport fra fortet i dag 9 februar 2011. Skifte eiendom har hatt møte med kommunen, museet og fremmet et ønske om at Riksantikvaren bør frede området, inkludert kommandobunkeren og området rundt der, som har vært inngjerdet. kommunen eier 2/3 og skifte eier 1/3 av fortsområdet som de vil overdra til kommunen. Det skal være en befaring med Riksantikvaren så fort snøen går. Det er Skifte eiendom som har anbefalt at hele fortet fredes og tas vare på pga at det er et stort område med mange bunkere, løpegraver etc inntakt. Fortet er helt og blir holdt vedlike.
Skifte eiendom regner med at de har tatt bort gjerdene, ryddet og hogd ned en del trær før fellesferien.
Det kaller jeg en gladnyhet :bravo et
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kan nesten ikke få bedre nyheter enn dette.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

kanskje vi kan komme inn i kommandobunkeren til sommeren? :blee:
Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Strålende nyheter det her Yngvar. :)
Kai
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette beviser at langsiktig arbeid med informasjon til de riktige personer og instanser er viktig. Når de snakker sammen kan det oppstå slike avgjørelser som dette her, og jeg føler at du og jeg Werner har bidratt til dette, og at det sikkert blir fint der oppe på fjellet i Risør til sommeren.
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Bra jobbet. Dere gjør virkelig en utmerket innsats der nedover Vestfold/Telemark/Aust-Agder.
--
Tommy