HKB 3./980 Rakke (888) (Rakke fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:07, edited 1 time in total.
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Hei igjen !

Har en gang blitt fortalt at dette er en såkalt VF bunker.Luken du sikter til er original ville jeg tro.Den opprinnelige ståldøren som har vært her ligger i "etasjen" under.En typisk ståldør med et lite "kikkehull" i glass.En for så vidt vanlig dør av betegnelsen,19P7.Det har en gang vært en trapp oppført i treverk ned i underetasjen,restene lå lenge på utsiden og var delvis brent.Man kan fremdeles se konturen etter denne der hvor trappenedgangen har vært (malt rundt).Nedgangen har hatt en form for u-form hvis du forstår meg rett. : )
Overbygget har nok også vært av original opprinnelse.Forsvaret har herjet en del her ute etter krigen vet jeg.Generellt en spennende bunker, bygget i 2 etasjer men i en ukjent lengde da en tunnel i nordre retning er tettet igjen.Denne bunkeren har i utgangspunktet 3 inn-/utganger :
En trappenedgang i selveste standplass,en leider et stykke bak,og en form for nødutgang som minst må ende ut nærmere 100 meter nord for selve bunkeren.
Har du vært igjennom hele bunkeren?

Mvh.
Tronni
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 10 Nov 2018 17:07, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mvh.
Tronni
Velkommen! Har ventet på deg en stund nå :wink:
La også merke til at man muligens har hatt en form for løfteanordning eller lignende i overetasjen. Jeg tenker da på det sporet som er støpt inn i veggen over luken. Har du noen teori på det?
Tror nok du har rett i det med løfteanordningen ja.....
En 19P7 dør veier 185 kilo, så den klarer man neppe å åpne i "liggende stilling" uten en form for motvekt.

Erik E
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Jo takk for det.

Den enkle luken du nevner var en siste sikring av åpningen,fra Forsvarets side før nedleggelsen av skyteskolen i Stavern.
Løfteanordningenm på Rakke kan ha vært brukt til så mye annet også tror jeg.Da med tanke på alt av innventar,andre ståldører etc. som skulle på plass.Så sant dette ikke ble gjort underveis i byggefasen da.Det var flere dører av nevnte type i underetasjen samt en 435P01 todelt dør,som ser ganske så tung ut.Ellers et skyteskår av type 48P8,ikke store greiene men bare for å ha nevnt det. :wink:
Bunkere ellers finnes det mange av.Men relatert til Rakke har du Vestre Rakke som ikke er militært og sør for Østre Rakke er det en halvøy hvor lyskastere/søkelys tilknyttet fortet var plassert.
Si ellers i fra så kan vi ta en guidetur.

Mvh.Tronni
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

aner jeg en ny bunker-tour? det å bli guidet er luksus, så jeg håper jeg får andledningen til en liten tur i år.

Erik H
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Hallo !

Bare å si i fra,mye spennende her i Larviksområdet. :)

Mvh.
Tronni
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:36, edited 1 time in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:37, edited 1 time in total.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei.
Et lite sidesprang. Det gjelder filmen om Olsenbanden. Husker at det var filmet fra flere av millitær stillingene rundt på Rakke. Det store spørsmålet er jo nå Olsenbanden får den granaten som henger i taket til å begynne å kjøre på skinnen, inni bunkeren. Er dette noe fra Rakke? Eller det bare en scene som er satt opp?

Erling
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hørte en gang at noe av den filmen er innspilt i 38cm batteriet i Hanstholm..... Usikker på hvor riktig den påstanden er, men skinnesystemet i taket hvor granatene kjøres minner om typisk S448a bunkere :)


Erik E
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Ja en tur til Rakke og omegn lar seg nok gjøre når snøen er borte. :)
Når det gjelder Rakke er det spredt med bunkere og stillinger over et større område,henholdsvis østre og vestre Rakke,så det er nok å gå igjennom.Skal selv ut dit på vårparten for å ta noen såkalte "før og etter" bilder i forb. med et par fotoalbum jeg har derfra.
Når det gjelder scenene fra Olsenbanden er de fleste fra Rakke.Selve området rundt er derfra,den igjenmurte bunkeren de slår seg igjennom og trappen de går ned er fra Rakke.Etter dette havner vi,som Erik sier,i Hanstholm.Selve rommet de sprenger for å hente "gullet" er kulisser.Gjenstandene brukt i dette er rommet var den gang utlånt av en lokal sammler fra Stavern.Det er også han som har fortalt meg om disse detaljene.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Var så heldig og fikk kommet meg ned i kommandobunkern på Rakke året før den ble stengt. Legger ved noen bilder. Har flere dersom noen ønsker det.
Attachments
Rakke 210806 015.jpg
Rakke 210806 015.jpg (236.07 KiB) Viewed 988 times
Rakke 210806 014.jpg
Rakke 210806 014.jpg (234.52 KiB) Viewed 988 times
Rakke 210806 013.jpg
Rakke 210806 013.jpg (256.95 KiB) Viewed 988 times
Rakke 210806 011.jpg
Rakke 210806 011.jpg (217.93 KiB) Viewed 988 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Flotte bilder. Legg gjerne ut flere. Du har ikke en skisse av rommene også?
Erling
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Her har du en skisse av kommandobunkerne på Rakke.

Mvh
Yngvar



Edit: fikk en lang mail ang ulovlig bruk av bilde... bla bla. så min vurdering ble å slette den.. de som ikke fikk sett den.. dere gikk ikke glipp av noe.

Erik H
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”