Bunkeren på Furulund, Oslo

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

[admin: flytt dette til Oslo-området når det er opprettet]

Tyskerne tok et forretningsbygg på Furulund i Oslo i bruk (sambandsgreier) og bygget en bunker i fjellet bak. Bunkern har vært i bruk i etterkrigstiden men er nå tat ut av bruk.


Her er noen bilder.

Mer info her
http://www.forsvarsbygg.no/spesial/vern ... landet.pdf se side 12.

--cepe
Attachments
Bunkerinngang
Bunkerinngang
dsc00654.jpg (56.41 KiB) Viewed 1563 times
Skilt på aggregathus
Skilt på aggregathus
dsc00653.jpg (21.84 KiB) Viewed 1563 times
Aggregathus
Aggregathus
dsc00652.jpg (73.13 KiB) Viewed 1563 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Her er en plan over bunkeren.
Hilsen Jan
Attachments
Furulund.jpg
Furulund.jpg (52.21 KiB) Viewed 1551 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Bilder fra Furulund
Attachments
Furulund_2.jpg
Furulund_2.jpg (166.01 KiB) Viewed 1546 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Jeg var inne i denne bunkeren på midten av 90-tallet en gang, det lokale velet arrangerte omvisning hvis jeg ikke tar helt feil. Etter at Fornebu ble nedlagt så var det nok spikeren i kisten for anlegget som ble overført til grunneier(e), som såvidt jeg vet krangler om hvem som eier hva. For inntil noen år siden så var fjellanlegget avstengt, hva som har skjedd siden vet jeg ikke, den ene naboen har overtatt aggregathuset til venstre for inngangen. Jeg tror at nødutgangen som markert på plantegningen fyllt med stein fra utsiden, jeg har tittet rundt i Vækerøåsen i mine glansdager etter denne utgangen uten hell.

Har prøvd å finne igjen disse bildene i endel år :)
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei, jeg var også med på en omvisning midt på 90-tallet arrangert av Ullern Historielag.
Det spørs om ikke nødutgangen ligger i området med sirkel på bildet. Kanskje til og med kjelleren på huset? De fleste husene i området var okkupert av tyskerne.
Hilsen Jan
Attachments
furulund3.jpg
furulund3.jpg (132.12 KiB) Viewed 1524 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Jan wrote: Det spørs om ikke nødutgangen ligger i området med sirkel på bildet.
Det kan stemme veldig bra, når jeg ser plantegningen og kan legge sammen to og to - i min ungdomstid innbilte jeg meg at anlegget var vesentlig større.

Jeg har snakket med naboen i det innringede huset - han har en inngang i hagen sin, men jeg trodde inntil jeg så plantegningen igjen at dette var en sideinngang og ikke nødutgangen.

Fant en tråd på et annet forum om denne bunkeren;
http://www. freakforum .nu/forum/showthread.php?t=97363&page=1&pp=20

(Jeg har maltrakert lenken litt slik at den ikke kan klikkes for å unngå HTTP-referer treff i loggen til denne siden).

Innemellom alt røret så hadde en et poeng - hengelåsen på døren er rimelig ny, så det har skjedd ting siden jeg var der sist. (Jobbet i ICA-butikken du ser lasterampen til på bildene.) At antennen på toppen av fjellknausen ble fjernet rundt årtusenskiftet kan også stemme bra.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

...
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

for i det forumet var det nok av tøffe drittunger som hadde så mange gode ideer på hvordan få opp døra.

Det enkleste er det beste står det, men ingen nevner den ideen å bruke nøkkelen til å åpne låsen.
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Farn min er oppvekst litt nedenfor Furulund. Han kan förtelle mange gode historier hvordan tyskene okuperte skoler og just huset med matbutikken blev brukt av tyskene. Farn min bodde straks neden for furulund ved vekeröveien 7. Han har fortalt att da han en gang stod og ventet ved matbutikken såg ett litet papir som var instoppa i ett littet hull i veggen, og på papiret stod det ett medelande som var skrevet till en "spion".
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hjelpe meg...mye syke mennesker inne på det forumet. Er det rart verden går til helsike?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har vært i kontakt med eier for å prøve å komme inn, men dette var svært vanskelig. Var visstnok bortleid, men ville ikke ut med til hvem eller hva. Utleid som bolig? Forundrer meg ikke. Luftanlegget etc. står og går, og anlegget skal visstnok være i meget bra stand.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Takk for linken. Dette var interessant!
Hilsen
Jan
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Bare hyggelig. Mye interessant i NRK`s arkiver.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Øyvind Ursin Kavåg har skannet et gammelt blad med bilder fra bunkeren på Furulund
Attachments
Furulund2.jpg
Furulund2.jpg (1.64 MiB) Viewed 458 times
Furulund.jpg
Furulund.jpg (1.76 MiB) Viewed 458 times
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”