MKB 8./504 Selbjørnsfjord

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Info: Til dere som skal besøke Osterneset, så vær obs på at det går okser på området. Den ene oksen er uforutsigbar, og kan gå til angrep. (Noe som har hendt meg,men greide å smette unna).
Mvh Jetsam
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Her kommer noen bilder av MG bunker på Osterneset. Denne bunkeren ligger utenfor batteriet, men den er litt spesiell, grunnet innholdet er noelunde inntakt! Noe av det ihvertfall. Denne voktet over tunnelgangen,som batteriet aldri ble ferdig med, siden den ble påbegynt så sent. Men en spennende del av historien der. Fant ikke gjen bildet av utsiden i profil,men får legge det ut en annen gang. Var mye nærforsvarstillinger rundt der og.
Attachments
Nærforsvar,ved siden av bunker. En av mangen
Nærforsvar,ved siden av bunker. En av mangen
370.jpg (177.16 KiB) Viewed 449 times
Godt kamuflert inngang i snøen!
Godt kamuflert inngang i snøen!
371.jpg (135.66 KiB) Viewed 449 times
mer inntakt treverk....har det vært treluker?
mer inntakt treverk....har det vært treluker?
364.jpg (105.36 KiB) Viewed 449 times
Ett kikkehull?
Ett kikkehull?
359.jpg (121.01 KiB) Viewed 449 times
Mauser stativ gjen
Mauser stativ gjen
362.jpg (126.68 KiB) Viewed 449 times
Mauser stativ, noelunde istand
Mauser stativ, noelunde istand
361.jpg (132.61 KiB) Viewed 449 times
Benker,usikker på om dette er tyskernes benk, men gammelt er det ihvertfall
Benker,usikker på om dette er tyskernes benk, men gammelt er det ihvertfall
365.jpg (171.18 KiB) Viewed 449 times
Mvh Jetsam
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

kikkehullet ville jeg tippet var innløpet til telefonkabel elns.

ellers meget artig å se at det ennå finnes små perler som dette!
MVH

Roar Handberg
_________________
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Ja,denne har fått stått i fred for "vandaler" :) Hadde og noen bilder av fjellannleggget, men av en eller annen grunn så er de forsvunnet. Så neste tur,så tar jeg å knipser noen bilder derifra, samt andre ymse steder rundt batteriet. Er på jakt etter "Russerbatteriet" som var en skinnstilling som skal ligge i nærheten der. Vet ikke om det i hele tatt er noe gjen av det, men får prøve å lete litt til.
Mvh Jetsam
Hadrian1984
Posts: 28
Joined: 20 May 2010 5:06

Jeg som trodde at jeg hadde vært et sted hvor dere ikke har vært men jaggu meg har dere også vært der.

Jeg var der i dag og det var utrolig flott vær og jeg fikk både sett en huggorm og svarte kyr, jeg trodde med det samme at det kansje var okser men hehe det var da altså bare kyr,og nyskjerige var de også,de fikk kveppet meg en god del,gikk rundt et hjørne og bom der sto en ku og glodde på meg hehe

Ble også utsatt for flått angrep men de blåste jeg bare av armen=P

Skal se om jeg for lagt inn noen bilder av min tur til Osterneset.

jeg tok sikkert over 200 bilder men jeg legger bare inn et par=)
Attachments
Fant denne artige kassen. Den var bare dødskul=p
Fant denne artige kassen. Den var bare dødskul=p
010620102286.jpg (609.46 KiB) Viewed 324 times
Fikk tatt kameraet inn mellom barene og tatt bilde av buene i den enorme ammo bunkeren
Fikk tatt kameraet inn mellom barene og tatt bilde av buene i den enorme ammo bunkeren
010620102293.jpg (1.2 MiB) Viewed 324 times
Huggormen
Huggormen
010620102336.jpg (1.96 MiB) Viewed 324 times
Første Kua eg så men så
Første Kua eg så men så
010620102331.jpg (1.53 MiB) Viewed 324 times
resten av flokken,eg var redd de vile bli overbeskyttende på grunn av kalvene but no worries=)
resten av flokken,eg var redd de vile bli overbeskyttende på grunn av kalvene but no worries=)
010620102334.jpg (1.41 MiB) Viewed 322 times
Ruller med tysk piggtråd,den er auu den=p
Ruller med tysk piggtråd,den er auu den=p
010620102467.jpg (1.88 MiB) Viewed 322 times
En stor tiderligere mannskaps brakke,med bomberom og igjen murte nødutganger.
En stor tiderligere mannskaps brakke,med bomberom og igjen murte nødutganger.
010620102469.jpg (1.6 MiB) Viewed 322 times
et av flere rom under mannskapsbrakke,og potensiel nødutgang.
et av flere rom under mannskapsbrakke,og potensiel nødutgang.
010620102480.jpg (841.65 KiB) Viewed 322 times
Helt nede på neset
Helt nede på neset
010620102450.jpg (1.05 MiB) Viewed 322 times
til venstre på bildet er austevoll og høyre stord=) et vakkert bilde,spesielt på denne årstiden når havet er fult av alger sånn at det er grønt å fint=)
til venstre på bildet er austevoll og høyre stord=) et vakkert bilde,spesielt på denne årstiden når havet er fult av alger sånn at det er grønt å fint=)
010620102498.jpg (553.17 KiB) Viewed 322 times
Kua dreit på draget og gikk opp i stillingen hvor det var no escape hehe men eg var grei og ikke tulla med den selv om det var fristende
Kua dreit på draget og gikk opp i stillingen hvor det var no escape hehe men eg var grei og ikke tulla med den selv om det var fristende
010620102419.jpg (1.56 MiB) Viewed 321 times
010620102418.jpg
010620102418.jpg (1.3 MiB) Viewed 321 times
Rettskrivning er ikke min sterkeste side så jeg håper dere holder ut=p
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Fine bilder. De biffene der så ut til å være godt stekte!!! :D
Mvh.
Jon-Vegard
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

"Jeg var der i dag og det var utrolig flott vær og jeg fikk både sett en huggorm og svarte kyr, jeg trodde med det samme at det kansje var okser men hehe det var da altså bare kyr,og nyskjerige var de også,de fikk kveppet meg en god del,gikk rundt et hjørne og bom der sto en ku og glodde på meg hehe"



Hei! Det du kaller "kyr" er faktisk vaskeekte okser... Jeg har selv vært i nærkontakt med dem, og ville ikke spøkt med dem for mye. På denne årstiden er det som du skriver, kalving og da vil tilogmed kyrne bli beskyttende ovenfor sine kull. Jeg sier ikke at det er farlig å gå i osterneset, men man skal være obs på at det faktisk er okser, og dem kan bli provosert som alle store dyr. Ellers er det fine bilder du har tatt, en stund siden jeg selv har vært der.
Mvh Jetsam
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jetsam wrote:"Jeg var der i dag og det var utrolig flott vær og jeg fikk både sett en huggorm og svarte kyr, jeg trodde med det samme at det kansje var okser men hehe det var da altså bare kyr,og nyskjerige var de også,de fikk kveppet meg en god del,gikk rundt et hjørne og bom der sto en ku og glodde på meg hehe"



Hei! Det du kaller "kyr" er faktisk vaskeekte okser... Jeg har selv vært i nærkontakt med dem, og ville ikke spøkt med dem for mye. På denne årstiden er det som du skriver, kalving og da vil tilogmed kyrne bli beskyttende ovenfor sine kull. Jeg sier ikke at det er farlig å gå i osterneset, men man skal være obs på at det faktisk er okser, og dem kan bli provosert som alle store dyr. Ellers er det fine bilder du har tatt, en stund siden jeg selv har vært der.
Den Oksen på bildet har nok gjennomgått en kjønsoperasjon. Kansje den kommer fra Toten?

ervold
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

ervold wrote:
Jetsam wrote:"Jeg var der i dag og det var utrolig flott vær og jeg fikk både sett en huggorm og svarte kyr, jeg trodde med det samme at det kansje var okser men hehe det var da altså bare kyr,og nyskjerige var de også,de fikk kveppet meg en god del,gikk rundt et hjørne og bom der sto en ku og glodde på meg hehe"



Hei! Det du kaller "kyr" er faktisk vaskeekte okser... Jeg har selv vært i nærkontakt med dem, og ville ikke spøkt med dem for mye. På denne årstiden er det som du skriver, kalving og da vil tilogmed kyrne bli beskyttende ovenfor sine kull. Jeg sier ikke at det er farlig å gå i osterneset, men man skal være obs på at det faktisk er okser, og dem kan bli provosert som alle store dyr. Ellers er det fine bilder du har tatt, en stund siden jeg selv har vært der.
Den Oksen på bildet har nok gjennomgått en kjønsoperasjon. Kansje den kommer fra Toten?

ervold
Enig med ervold, at det utstyret på den "oksen" der er heller tvilsomt. hehe. og en okse har forøvrig litt annen kroppsbygning, i allefall de få jeg har sett i virkeligheten og på tv.
Er nok kuene fra Toten det der...
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Den Oksen på bildet har nok gjennomgått en kjønsoperasjon. Kansje den kommer fra Toten?

ervold[/quote]


Man kan tydelig se kjønnsorganet til oksen på bildet, og jeg selv vet at det går okser på området, siden jeg uten tvil er den på forumet som har vært mest på osterneset, siden jeg bor i nærheten. Det er ikke for å fremheve meg selv som noen ekspert på buskap, men jeg ser en okse når jeg ser en. Kall en spade for en spade.
Mvh Jetsam
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ikke at jeg heller er noen ekspert på buskap, men okser har vel horn? fins det varianter uten? :P og hvis den oksen på bildet virkelig ER en okse, så burde den kanskje hatt en kjønnsoperasjon isåfall, ikke rare utstyret :P

det man iallefall kan skille okse og ku på, er at oksen har den lille hårtusten ca midt under der hvor "sneipen" er :P
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hvorvidt de på bildene faktisk er okse eller ku spiller vel egentlig ikke så stor rolle. Poenget er vel om det faktisk går okser rundt på området der, og der ser jeg vel ingen grunn til å tvile på Jetsam. Det er jo også mye enklere å se/vurdere hva de har for noe utstyr når man ser de i levende live, heller enn i litt vanskelige vinkler, på små bilder :-)

ps: Både okser og kviger får vel horn, men det er vel vanlig å fjerne de, her i Norge.
--
Tommy
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Tror nok ingen tviler på Jetsam ang. at det er okser der, men den noe OT diskusjonen var vel om hvorvidt bildet viste en okse eller ei kvige. :) men utrolig fine bilder er det iallefall.
MVH

Roar Handberg
_________________
Jetsam
Posts: 123
Joined: 27 Apr 2008 22:00
Location: Stord

Hehe, denne tråden handler snart mer om okser, enn hva den handler om det den egentlig skal handle om... Men, jeg står like bastant på at dyret på bildet, på kanonplatået, er en okse. Jurene til kyrne er mye større en det bildet viser, og jeg har aldri sett svarte kyr der inne... Men som sagt, det spiller ingen rolle. Bare vær obs når dere går der, ikke terg dyrene som går der.
Havnet selv oppi det at jeg på en eller annen måte greidde å provosere 2 stuter som gikk der, og måtte legge på sprang. :)

By the way, om noen her på forumet vil ha seg en tur på osterneset, så er det bare å sende en melding, så kan jeg være med. Har funnet det meste på området, så vet hvor ting er hen.
Mvh Jetsam
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Jetsam wrote:Hehe, denne tråden handler snart mer om okser, enn hva den handler om det den egentlig skal handle om... Men, jeg står like bastant på at dyret på bildet, på kanonplatået, er en okse. Jurene til kyrne er mye større en det bildet viser, og jeg har aldri sett svarte kyr der inne... Men som sagt, det spiller ingen rolle. Bare vær obs når dere går der, ikke terg dyrene som går der.
Havnet selv oppi det at jeg på en eller annen måte greidde å provosere 2 stuter som gikk der, og måtte legge på sprang. :)

By the way, om noen her på forumet vil ha seg en tur på osterneset, så er det bare å sende en melding, så kan jeg være med. Har funnet det meste på området, så vet hvor ting er hen.

størrelsen på juret avhenger av om den er kvige(ikke fått kalv) eller så kan det være kjøttfe, de har bare stort jur når de har kalv, så det går ikke ann å melke dem PDT_Armataz_01_29
ow
Post Reply

Return to “HORDALAND”