Pz 38(t) tårn - Historien bak dem & identifikasjonsguide

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Her følger en "infotråd" om bruk & utplassering av Pz38(t) tårn i Norge.
Mulig mye av dette blir litt overkill på et forum for kystfort, men håper det en dag kan komme til nytte hos noen der ute :-)

Da Tyskland okkuperte Tjekkoslovakia i mars 1939, ble hele produksjonen av stridsvognen Vz.38 underlagt Wehrmacht. Allerede da annen verdenskrig brøt ut i 1939, sto man klar med i overkant av 100 Ex-tjekkiske stridsvogner som nå gikk under betegnelsen Panzerkampfwagen 38(t).
Det første store felttoget var mot Polen i 1939, hvor PzKpfw38(t) seilte opp som flaggskipet i de Tyske pansertropper.
Videre ble den brukt i 3 divisjoner under felttoget i vest 1940, også her med stor kampverdi.PzKpfw38(t) viste seg snart å være en stor suksess og store mengder vogner ble bestilt av Wehrmacht. Med sin 37mm kanon representerte den en betydelig trussel for datidens fiendtlige stridsvogner og panserkjøretøy.
Fronterfaringene man fikk førte til stadige forbedringer på vognene. Allerede i 1941 var det produsert 7 forskjellige versjoner, fra Ausf.A til Ausf.G

Image
www.achtungpanzer.com

Ved invasjonen av Russland i 1941 deltok ca 600 PzKpfw38(t) fordelt over 5 divisjoner og utgjorde flere steder spydspissen av Barbarossa. Russernes materiell viste seg raskt å være en hardere nøtt å knekke og allerede ved årsskiftet til 1942 så man behovet for bedre pansring og ikke minst kraftigere kanoner. Gradvis ble Pzkpfw38(t) erstattet av nyere, mer moderne stridsvogner og den siste Pz38(t) Ausf.G gikk av samlebåndet i juni 1942. Dette viser hvor fort utviklingen gikk, her hadde man altså en stridsvogn som gikk fra "spydspiss" til "ubrukelig" på under 3 år!

Omtrent alle PzKpfw38(t) ble trukket tilbake og pr. juni 1943 var det kun 22 stridsvogner av denne typen igjen på hele østfronten.
Ved fabrikkene i Tjekkia ble skrogene forsterket, tårnet ble tatt av og erstattet med en 75mm kanon og returnerte til fronten som Panzerjäger 38(t). Andre vogner ble bygget om til andre formål som f.eks selvdrevet artilleri/luftvern, bergningsvogner osv.

Panzerjäger "Marder III" med 7,5cm PAK på Pz38(t) chassis:
Image
www.achtungpanzer.com

Selvdrevet 15cm SIG33 artilleri "Grille" på Pz(38(t) chassis:
Image
www.achtungpanzer.com

Som et resultat av alle ombygningene satt man igjen med en drøss med komplett bestykkede pansertårn. Dette kom som en gave fra himmelen da man for alvor rustet opp Atlanterhavsvollen.
Totalt ble 351 tårn klargjort for innmontering i bunkere, hvorav 75 stk ankom Norge i 1944.

Tårnene som dukket opp i Norge ble hovedsakelig oppsatt rundt de store flyplassene med tanke på nærforsvar av rullebaner. Pz38(t) ble med sikkerhet brukt i store antall på Lista, Forus og Sola flyplasser, men også Gossen og Værnes hadde sine tårn av denne typen. Pr. 2008 er det et sted mellom 15-20 tårn igjen som fortsatt står på bunkere i sine opprinnelige stillinger, for 10 år siden var nok tallet omtrent det doble, men en del er reddet av museer rundt om i landet. Dessverre er fortsatt ingen restaurert og utsitlt i opprinnelig stand....

Slik hadde det seg altså at ex-tjekkiske tårn dukket opp i Norge etter en rundreise gjennom Europa. Hvis tårnene kunne fortalt sin historie kunne det sikket vært skrevet en bok om hver av dem :-)

Nok om det, videre nedover følger en del bilder fra forskjellige typer tårn som er identifisert oppigjennom årene:
Last edited by Erik E on 13 Aug 2008 2:17, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tidligste modell som er påvist i Norge er Ausf. B, C & D tårn.
Tårnene er like på alle tre versjoner, her lå modifikasjonene (Ausfuhrung) kun i selve vogna. Produksjonstall viser at det ble laget totalt 110 stk Ausf.B, 110 stk Ausf.C og 105 stk Ausf,D
Det gir oss totalt 325 tårn av denne typen.

Ausf B, C og D kan enkelt gjenkjennes med "Dråpeformet" hull for MG, videre er det kun denne type tårn som har seks langsgående bolter i forkant av tårnet.

Videre hadde tårnene kun 25mm frontpanser med 15 mm sider og bakplate:
Attachments
Frontplate på B, C og D tårn med kun 25mm tykkelse:
Frontplate på B, C og D tårn med kun 25mm tykkelse:
B-plate.jpg (242.52 KiB) Viewed 888 times
Ausf. B, C og D tårn, Forus flyplass ved Stavanger
Ausf. B, C og D tårn, Forus flyplass ved Stavanger
Forus Zitadelle Ausf-B.jpg (359.64 KiB) Viewed 888 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Neste bulk med tårn finner man i seriene Ausf. E & F som ble masseprodusert fra høsten 1940 og frem til oktober 1941. Totalt 525 vogner ble laget i denne perioden, begge Ausf. med samme type tårn.

Modifikasjonene på tårnet besto av tykkere pansring.
På frontplaten la man nå to 25mm plater i tykkelse, sidevegger ble laget i 30mm og bakvegg i 25mm.

Ausf. E & F kan derfor lettest identifiseres pga de to platene som ligger oppå hverandre på frontpanseret:
Attachments
2 x 25mm plate på frontpanser:
2 x 25mm plate på frontpanser:
E_F-plate.jpg (296 KiB) Viewed 883 times
Ausf. E & F tårn på Østhassel ved Lista flyplass
Ausf. E & F tårn på Østhassel ved Lista flyplass
Lista Østhassel Ausf E_F.jpg (380.24 KiB) Viewed 883 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Neste versjon gikk under "Ausf. S" eller "Schweden Fahrzeuge". Disse var bestilt av Sverige, men ble konfiskert av tyskerne før invasjonen av Russland. Vogner og tårn var designet tidlig, men bygget parallelt med Ausf. F, noe som førte til et "Hybridtårn" og krysninger av nytt og gammelt.

Ausf. S ble det kun produsert 90 stk av, og er den desidert sjeldneste type Pz38(t) tårn i Norge.

Tårnet kan identifiseres med at det har dobbel 25mm plate i fronten (Lik E & F), men kun 15mm sideplater (Lik B, C & D)
Utover dette så er Ausf S også eneste type tårn som har 5 langsgående bolter i forkant av tårnet:
Attachments
Ausf.S tårn på Gossen flyplass:
Ausf.S tårn på Gossen flyplass:
Gossen Ausf-S.jpg (115.59 KiB) Viewed 879 times
Last edited by Erik E on 13 Aug 2008 2:00, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Siste operative versjon het Ausf. G, totalt 316 stk ble bygget fra oktober 1941 til produksjonsstopp i juni 1942.
Forskjellen fra forløperen er ikke stor, men Ausf.G kan gjenkjennes ved at det er det eneste tårnet som har en massiv 50mm frontplate istedenfor 2 x 25 som forløperen:
Attachments
Massiv 50 mm plate på Ausf. G tårn:
Massiv 50 mm plate på Ausf. G tårn:
G-plate.jpg (447.53 KiB) Viewed 876 times
Ausf. G tårn på Forus utenfor Stavanger
Ausf. G tårn på Forus utenfor Stavanger
Forus Zitadelle Ausf-G.jpg (384.67 KiB) Viewed 876 times
Leif H
Posts: 49
Joined: 15 Jul 2007 7:00
Location: Skurup, Sverige
Contact:

Mycket intressant. Samma vagn användes också i Sverige med beteckningen Strv m/41. Denna låg under 1960-talet till grund för en pansarbandvagn (Pbv 301) och man stod då med ett antal överblivna torn. Tornet hade en 37 mm kanon. Dessa torn placerades i anslutning till, främst militära flygfält. Idag finns tyvärr inga torn (officiellt) sparade på sina platser. Vid Hässleholms museum finns detta torn upplagt för att ge bilden av ett värntorn (värrntorn= torn i bunker)
Attachments
Stridsvagnstorn m/41
Stridsvagnstorn m/41
38t torn svenskt m-41.jpg (201.02 KiB) Viewed 863 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Strv. m/41 ble etter det jeg har notert lisensprodusert hos Scania-Vabis etter forhandlinger med tyskerne...
Kjennetegn for svenske tårn er at man hadde to periskop, et for skytter og et for lader, kontra de tjekkiske/tyske som kun hadde ett.

Interessant å høre at Sverige brukte overskuddstårn på samme måte og til samme formål som tyskerne :-)

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”