utestengelse

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Gramford wrote:Klart jeg har en Mobil her også...skulle bare mangle..
MEN en som er Reg i kongeriket er altid greit å ha..blir noe SMS da vet du..til Barn etc. Mobil her virker ikke via SMS etc!!!
:D
Kan fort bli dyrt i lengden, men det er kanskje greit med en norsk tlf hvis du føler deg litt tryggere sånn sett. Man vet aldri hva som skjer her hjemme med fam, og da kan det kanskje være litt greit å være oppnåelig vist det lokale mobilnettet er nede.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er gått noen uker siden jeg la inn denne tråden, hadde helt glemt den da jeg var 4-5 dager uten nett-tilgang. Deretter var det tråden "grineunger" som tok helt over.. og da hadde iallefall jeg glemt denne tråden! PDT_Armataz_01_18

Men selv om jeg glemte tråden så har jeg ikke glemt hvorfor jeg skrev den. Det å drive registrering av forum medlemmer er vanskelig, men det er ikke umulig at det kommer en eller annen smart løsning i fremtiden. Jeg er ikke sikker på hva det kan være, men noe smart finner man på?Teknisk sett så skulle det være mulig få inngangskoder til forumet på sms. (sms fra nr. som er innenfor de norske telefonene). Alt er mulig, men slike løsninger koster penger. Mulig at en slik tjeneste kunne ha drevet seg selv hvis man tok en femmer eller tier for dette? ...mulig ingen gidder å registrere seg hvis man krever penger? selv om det var en liten tier?

Tidlig på forumet drev jeg å godkjente medlemmer for hånd.. men da var problemet spam! Nå har jeg ikke sett snurtet av dette siden versjon 2 ble innført for noen år siden. Det å godkjenne en og en er også et problem hvis jeg er på ferie...

Der er heller ikke usannsynlig at forumet skjerper inn krava til de som kan registrere seg, men først ser vi hvordan den "internasjonale section" tar seg opp. Kanskje det er liv laga for den? hvis ikke så har man jo alltid axis forumet!

uansett så vil jeg takke alle for gode og konstruktive forslag!

Erik H PDT_Armataz_01_36
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

sigfred wrote:Men for de av oss som sitter hver for oss ute i " distriktene " har det vert en stor hjelp å kunne legge ut bilder av gjenstander og anlegg på forumet for hjelp til identifisering og som diskusjons- objekt,og da helst bilder tatt i "naturlige" omgivelser.
Sigfred, er enig med deg i det du skriver og ser helt klart ditt poeng. Det er mye "eksotisk" i distriktene som jeg aldri kommer til å oppleve annet enn på bilder som er lagt ut her på forumet.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg er enig i at vi med alle lovlige midler må holde disse "grav" røverene på avstand .Eg trur vi har evig nok med vandalene her hjemme ...
Mvh Henning Dalsvåg
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Atle M wrote:¨Det er MANGE norske "skattejegere" der ute. Har truffet mange i årenes løp og de blir ikke færre med de prisene folk er villig til å bla opp!

Jeg er skattejeger selv jeg,har en metalldetektor til flerfoldige tusen og er stadig på jakt. MEN den store forskjellen er at jeg samarbeider med museum og leverer inn funn slik at historien blir tatt vare på. Da jeg startet med metalldetektor så hadde jeg kontakt med de mest seriøse samlerene som ikke hadde interesse av og selge utstyr men og ta vare på det for ettertiden.

Savner egentlig litt flere som tenker i de baner at det faktisk er historie de tukler med og ikke lettjente penger.
Jeg er derfor VELDIG glad for at det finnes ett metalldetektormiljø i Norge som jobber for og bevare historien og som hele tiden jobber på lag med museum/arkeologer o.l

Kunne ha lagt ut bilder av funn jeg gjør men har valgt og ikke gjøre det lengre siden forumet er så åpent som det er..Desverre vil jeg si da det er mangt av interesse for de av oss som har interesse for krigshistorie

Det var dagens tale for min del så da stikker jeg ut på søketur :)

Kan ikke si meg mer enig i denne teksten ovenfor.
Selv driver jeg med det selv, og det som ikke andre vil ta vare på tar jeg vare på.
Ingenting av det jeg finner blir heller solgt.Det som er bra nok til å vises fram står på ikea-hylla mi. resten som jeg anser som skrot etter nøye undersøkelser blir enten kastet ellertatt vare på i kasse i garasje.
Det enkle er ofte det beste!!
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Er det ikke mulig at bare norske nettadresser eller ip-adresser brukes.
Nå i dataens verden burde det være muligheter å luke ut utenlanske ip adresser?
Det enkle er ofte det beste!!
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

F34 wrote:Er det ikke mulig at bare norske nettadresser eller ip-adresser brukes.
Nå i dataens verden burde det være muligheter å luke ut utenlanske ip adresser?
Nei!
Det fungerer ikke slik, og det var heller aldri hensikten med internett ;)

Kystforum kan filtrere, men da mister man de som har informasjon, for mange som var i norge 1940-45, var norske, tyske, polske, russiske, engelske, latviske, tjekkiske, svenske, finske, danske.osv.
Men skulle man blokkert f.eks en i sverige, så trenger den i sverige kun en kompis i norge som er villig til å sette opp en VPN "Virutuelt privat nettverk".
Slik at den i sverige kobler seg opp til en norsk privat pc, og videre ut på nett, og videre til www.kystfort.com
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Da jeg var i Lattervik, kom 2 østeuropeere med hver sin halvfulle søppelsekk
og dro fra stedet. Fant groper der metallsøkeren hadde gjort utslag.
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Bjornar Nybrott wrote:Da jeg var i Lattervik, kom 2 østeuropeere med hver sin halvfulle søppelsekk
og dro fra stedet. Fant groper der metallsøkeren hadde gjort utslag.

Det er ikke bra, Jeg har den siste sommeren truffet flere av de, Siste gangen på et fort i lofoten hvor jeg traff 4 tyskere med metalldetektor. Jeg forsøkte til og med å prate fornuft til dem. Og forklare viktigheten med å ikke ta gjenstander fra stedet og ut av Norge, At det var lokalhistorie og at det var bedre for fremtidig generasjoner å levere det til museum. Må innrømme at jeg var lettere forbanna når jeg så hvordan det så ut etter dem. Dette falt ikke i god jord og den ene fyren sprang etter meg med en spade, Heldigvis ble dette observert av lokalbefolkningen, Slik at jeg fikk hjelp fra noen lokale beboere til politiet kom. Siden det ikke er ulovlig å grave etter ting fikk de naturligvis beholde tingene, Men siden politiet var der fikk jeg et lite innblikk i hva de hadde gravd med seg. Og det var stort sett alt, Fra bestikk til tomhylser og et stort tannhjul på 20-30 kg. Det var mye rart der.
Det som alikevell overrasket meg mest i positiv retning var at politiet tok de med seg inn på lensmannskontoret. (Noe jeg fant ut i ettertid da en jurist ringte meg og kunne fortelle at de fikk utstedt forenklet forelegg for trusler og overfall med særdeles farlig redskap, altså en spade). Vet ikke hvor mye det var på, Men det er moro å vite at de fikk som fortjent. Da tenker de kanskje for fremtiden.... Ikke tull med nordmenn. :D
Det enkle er ofte det beste!!
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

er det ikke egentlig ulovlig å grave på privat/offentlig eiendom uten tillatelse? Bra politiet tok dem i allefall.. :bra:
ow
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Synd at en ikke kan legge ut det mest spennende uten at folk stjeler det.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”