Page 1 of 2
tog bunker i larvik (ukjent?)
Posted: 04 Oct 2008 14:31
by ranvik
http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps ... Factor=1.5
Noen som veit om den er i bruk i dag, eller hva som er der inne ?
den ligger rett ved 303, ved det "esso på elveveien"
ser flere kart er den jernbane stumpen tatt bort. mens serer du på bilde så er den der.
Posted: 04 Oct 2008 15:11
by ranvik
det virker som det er stort bunker siden det er inngang er :
Posted: 04 Oct 2008 18:26
by EspenS
Kjører den veien mot E18 om sommeren når det er helvete i kverna mellom Tønsberg og Larvik, men har pr dags dato ikke besøk den selv om den er observert flere ganger.
Har ikke noe info om den p.d.d.
Posted: 04 Oct 2008 21:14
by Even H
.
Posted: 04 Oct 2008 21:54
by ranvik
da har jeg sjekka litt kart databaser og alle strøm kabler som går inn der er ikke markert på offentlige kart. men jeg ser NSB eier området.
hvis andre vil se på kart er det kart.larvik.kommune.no (husk velg bort turist kart)
hvis det hadde vært trafo stajson i fjellet vile det nok ikke latt dem 2 store høyspenten gå rettforbi der. og ha egen "litt" rett på ut siden:-/
Posted: 04 Oct 2008 22:44
by lilje
Jeg tenkte straks på Fjellstallen, den store lokomotivstallen og lokomotivverkstedet som NSB (nå Jernbaneverket) har under Vålerenga kirke i Oslo med innkjøring fra jernbaneområdet i Lodalen. Jeg tror dette ble bygget på 1960-tallet for at NSB skulle kunne beskytte og reparere et stort antall lokomotiver i fjellanlegg i tilfelle krig. Det er visst nå enten nedlagt eller under nedleggelse. Men transformatorstasjon er sikkert mer sannsynlig for dette i Larvik.
Posted: 04 Oct 2008 23:55
by Even H
.
Posted: 05 Oct 2008 0:55
by ranvik
oky, da er neste spørsmål, noen som veit hvordan det ser ut eller hvor stor den er ? det må være litt stølse på den hvis den skal ha trafo stasjon + tog stall for fult tog osv...
fant den her :
http://www.op.no/nyheter/article2291433.ece
Posted: 05 Oct 2008 8:26
by Even H
.
Posted: 05 Oct 2008 9:52
by lilje
Nei, jeg nevnte bare lokomotivstallen i fjell i Oslo (Fjellstallen) fordi bildet minnet meg om den med en gang jeg så det. At dette er en transformatorstasjon og ikke en lokomotivstall virker meget sannsynlig. Fjellstallen i Oslo har forresten plass til å stalle og reparere/vedlikeholde ca 12 lokomotiver samtidig i fjellanlegg. Etter outsourcing, oppdeling, delprivatisering etc. av NSB er den nå del av anlegget til Mantena AS i Lodalen (som på kontrakt driver vedlikehold av lokomotiver for NSB, Flytoget etc.), men jeg vet ikke om de fremdeles bruker den.
Posted: 05 Oct 2008 13:34
by ranvik
her er kart over tog stallen. virker veldig som det er noe sånt som er i larvik.
Posted: 21 Oct 2009 0:17
by ranvik
har oppdatering, har fått høre at det er generator/trafostasjon for nsb.
dem bruker motor+generator for å gjør om strøm fra 50hz til 16hz som tog går på.
Grunnen til at det er 2 tog spor inn i fjellet er for at generator/motor står på vognere så dem lett kan kjøres til service, det er helle tiden en i backup.
Den som er i larvik er på 2stk 7Mwatt generator/motor, er foresten masse av sånne trafo fjell haller rundt om i norge. er ca 25-30 stk i norge.
Posted: 21 Oct 2009 9:33
by Jon-Vegard
Inngangen her er kun til en buet tunnell som gikk gjrnnom denne lille toppen. Sivilforsvaret gjorde en del planer og tegninger for evt. å bygge om til alarmplass, men ble ikke gjort. litt lenger innover Hoffsgate hadde tyskerne en liten tunnell til, dette var visstnok en sambandstunnell. Sivilforsvaret utvidet denne innover i fjellet og brukte den til alarmplass. det var også planer om å utvide denne til enda nesten det dobbelte, men det ble ikke gjort.
ranvik wrote:det virker som det er stort bunker siden det er inngang er :
Re: tog bunker i larvik (ukjent?)
Posted: 19 May 2011 19:11
by Calle
Togbunkeren ble etter krigen benyttet som trafostasjon
for NSB! I dag er skinnene dekket til med asfalt!
Det er en mengde av disse anleggene rundt omkring i
landet! Om tyskerne har bygd disse vet jeg ikke!
c.
Re: tog bunker i larvik (ukjent?)
Posted: 19 May 2011 23:20
by Jon-Vegard
Calle wrote:Togbunkeren ble etter krigen benyttet som trafostasjon
for NSB! I dag er skinnene dekket til med asfalt!
c.
Visstnok benyttet i løpet av den siste tiden!!