Kjeller flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Lurer på om noen av forumets lesere har kjennskap til tyske bunkere på Kjeller flyplass....? Burde i det minste finnes noen panservogn tårn der, og muligens en stor bunker til Fliegerführer ?

Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Sitter og blar i de stortingslistene, der står ikke oppført noe bunker blant de tyskoppførte bygninger. Det kan godt være noe der om det ikke står i listen da der er ett såkalt u.off.tillegg. Sammenligner man med de andre flyplassene så står det en del bunkere oppført der. Bla.sambandsbunkeren på Herdla, sambandsbunkerne på Lista, Sola, og Kjevik, og diverse andre bunkere. Bla. en radiobunker ved Kjevik på litt over 260 kvm, med 2 meter tykker vegger, 1" ståldører og taket "pansret med stålplater". Her står også oppført 3 "skytetårn", det er vel de tårnene i ringstand.
Når de øser ut dette som info, da skjønner jeg ikke grunnen til å holde unna noe på Kjevik, om der er noe.
mvh
Paul
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Den store bunkeren på Kjevik må være L484 bunkeren øst for flyplassen. 3 "skytetårn" stemmer også bra med de 3 PzKpfw 35( t ) tårnene jeg har sett...

Når det gjelder andre flyplasser som f.eks Sola vil jeg våge å påstå at denne stortingslisten er ganske ukomplett...men så spørs det da hva som sees i sammenheng med flyplassen eller ikke.

For både Kjeller, Fornebu og Rygge er det oppført "Jager Gefechtsstand" i Regelbau 608, men vet ikke om noen av disse faktisk er bygget, da jeg ikke har vært på noen av disse flyplassene.

Gardermoen er oppført med 6 stridsvogntårn, Vaaler med 5.
I tillegg vet jeg med sikkerhet at minst 3 slike tårn sto på bunkere ved Rygge, men tror de er fjernet alle sammen nå...Byggelistene for Rygge lister opp 4 tårn. Kjeller er derimot helt blank på nærforsvar så foreløpig kan vi vel avskrive de helt store anleggene der......

Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei Igjen
Når man ser litt nærmere på disse lister er det riktig at der er mangler. For meg ser det ut til at det er bruken, eller den fremtidige bruk som avgjør hva som er med. Det er jo som sagt to lister, den ene uoff. Senere lister har stort sett bare gårds og bruksnummer. De aller siste før det ble slutt på det har gårds og bruksnummer, og evnt.byggeår, eller året grunnen ble kjøpt/beslaglagt.
Det har fungert å bruke disse til å finne beligenheten til ting man har vært usikker på. Skal ta en titt igjen på Kjeller.
mvh
Paul
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hvilke lister er det snakk om, og har man eventuelt en link? Har selv spankulert en del rundt på gamle Rygge flyplass i min grønnkledde periode, og disse listene kunne vært nyttige til å oppklare en del ting.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Har funnet en luftvernsstilling som står igjen, skal ta med kamera dit en dag, ligger på Riis ved Skedsmokorset.

Det som er kjipt er at en kamerat av meg som er oppvokst på Kjeller forteller om en tysk søpleplass som ble fyllt igjen med jord på 80-tallet. Der var det blant annet en hel tysk lastebil og kameraten min har funnet mengder med tysk porselen og bestikk merket med tyske avdelingsmerker og lignende. Men i dag ligger det 4 meter under jorda. Kan pinpointe det på kartet når jeg får lokasjon av kameraten min.

Er fortsatt noen få løpegraver og bunkere igjen rundt Kjeller også, men en del av dette ligger på avsperret område ved IFE.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Der Åråsen stadion ligger idag lå det en bunker / tilfluktsrom, , den er revet nå tipper den ble jevnet med jorden i 2ooo eller deromkring.

Har noen bilder om det skulle være av interesse.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

kire wrote:Har noen bilder om det skulle være av interesse.
Klart det er av interesse :-)
--
Tommy
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Vedlegger noen bilder

Jeg er på ingen måte ekspert i hva som er en bunker, tilfluksrom eller rett og slett ett lager i fjellet.

Det er kanskje mulig for de som er bedre på denne type konstruksjoner å fortelle hva dette kan ha vært.
Attachments
DSC00006.jpg
DSC00006.jpg (173.01 KiB) Viewed 988 times
DSC00009.jpg
DSC00009.jpg (168.01 KiB) Viewed 988 times
DSC00002.jpg
DSC00002.jpg (162.05 KiB) Viewed 988 times
DSC00003.jpg
DSC00003.jpg (178.62 KiB) Viewed 988 times
DSC00001.jpg
DSC00001.jpg (167.83 KiB) Viewed 988 times
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

Dette fjellanlegget er vel strengt tatt ikke noe militært anlegg, men et sivilt bomberom.
Det ligger noen fjellanlegg i forbindelse med flyplassen på kjeller.
Et av anleggene er stadig i bruk så det ønsker jeg ikke og kommentere.
Men det er et par tre andre fjellanlegg som ikke er i bruk.
Det ene ble brukt som fotolaboratorie av tyskerne under krigen, og av forsvaret en periode etter krigen. Utstyret som var her var ifg. informert hold det ypperste som var og oppdrive, selv lenge etter krigen.
Det ene andre anlegget er et par tre rom pluss en tunell som er ca. 80 -100meter innover og til venstre for inngangen.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Nå skal den gamle befalsmessa på forskningsområdet rives. Den er fortsatt i bruk som befalsmesse og er en gammel tyskerbrakke.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

kire wrote:Vedlegger noen bilder

Jeg er på ingen måte ekspert i hva som er en bunker, tilfluksrom eller rett og slett ett lager i fjellet.
Det er kanskje mulig for de som er bedre på denne type konstruksjoner å fortelle hva dette kan ha vært.
Var så vidt inne i dette siste halvdel av -60 tallet. Lå rett ved bussholdeplassen vi brukte til skolen.
Dette var ett veldig lite anlegg. Råtunnellen ble etter opplysninger jeg har fått bygget av tyskerne. Det ble senere satt opp vegger inne. Det var frem til ca. -85 kommandoplassen til daværende Romerike Sivilforsvarskrets. "Anlegget" ble da nedlagt.
Mvh.
Jon-Vegard
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

petter wrote:Nå skal den gamle befalsmessa på forskningsområdet rives. Den er fortsatt i bruk som befalsmesse og er en gammel tyskerbrakke.
bilder av messebygget:
Attachments
IMG_0145.JPG
IMG_0145.JPG (147.5 KiB) Viewed 655 times
IMG_0144.JPG
IMG_0144.JPG (137.67 KiB) Viewed 655 times
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

Tror du tar feil angående alderen på befalsmessa på kjeller, den skal være bygd på 50 tallet, ifølge kilder som vanligvis er vellinformert.
Derimot så er mursteinsbygningen rett over veien for messa et orginalt tysk badehus.
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

Jon-Vegard wrote:
kire wrote:Vedlegger noen bilder

Jeg er på ingen måte ekspert i hva som er en bunker, tilfluksrom eller rett og slett ett lager i fjellet.
Det er kanskje mulig for de som er bedre på denne type konstruksjoner å fortelle hva dette kan ha vært.
Var så vidt inne i dette siste halvdel av -60 tallet. Lå rett ved bussholdeplassen vi brukte til skolen.
Dette var ett veldig lite anlegg. Råtunnellen ble etter opplysninger jeg har fått bygget av tyskerne. Det ble senere satt opp vegger inne. Det var frem til ca. -85 kommandoplassen til daværende Romerike Sivilforsvarskrets. "Anlegget" ble da nedlagt.

Her blander dere sammen fakta.
Romerike Sivilforsvarskrets sin kommandoplass frem til midten av 80 årene var i Jenseberget og ikke ved Åråsen.
Jenseberget ble oveført fra sivilforsvaret til HV-04 og lillestrøm HV område ca. midten av 80 årene.
Jenseberget var i forsvarets eie frem til i fjor da det ble solgt til en sivil aktør.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”