Kråkvåg fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Synd vi ikke har Røkke eller noen andre pengesterke på medlemslista.
Da hadde det nok vært en del bevarte område for ettertiden.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Noen som kjenner til hvordan det ligger an med Kråkvåg? Jeg hadde fått inntrykket at det var definitivt nedlagt og at det ikke lenger var regnet som militært område?
Var ute på Kråkvåg en tur i dag, og områdene var fremdeles skiltet med militært område/adgang forbudt etc.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fortet er definitivt nedlagt ja, men jeg tror ikke det er avhendet enda så Forsvaret disponerer nok området fremdeles (messebygget ble lagt ut for salg i april 2004, men jeg kjenner ikke status for dette).
Sanering av "møllposeanleggene" (120mm/75mm/torpedobatterier/kontrollerbare minefelt) er som kjent godt i gang - omtalt i andre tråder her inne, men jeg vet ikke om de jobber parallelt i flere fylker eller jobber seg sørover fra Troms.
Det er vel heller ikke endelig bestemt hvilket av de tre 120mm anleggene som skal bevares som museum (Nes ligger formodentlig best an...).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Vel, iallefall glad for at jeg fikk sjansen til å sett det, før det forsvinner for alltid, selv om det kun var fra utsiden. Var jo en flott dag, for denne årstiden å være (forsåvidt, for noen årstid, Ørlandet tatt i betrakning), med 7-8 plussgrader, lettskyet og nesten vindstille.

Ser ut som om forfallet har begynt litt gradvis på Kråkvåg også. Men, det er vel kanskje ikke annet å forvente når det står tomt og ubrukt slik i årevis.
Attachments
Og, da var det vel på tide å dra hjem, etter en maratondag på 6-7 timer på Kråkvåg og Storfosna.
Og, da var det vel på tide å dra hjem, etter en maratondag på 6-7 timer på Kråkvåg og Storfosna.
paa_tide_aa_dra_hjem.jpeg (121 KiB) Viewed 401 times
ledninger.jpeg
ledninger.jpeg (209.27 KiB) Viewed 401 times
forlegning.jpeg
forlegning.jpeg (128.79 KiB) Viewed 401 times
På luken har noen skrevet "Må ikke åpnes". Noen som kan gjette hvorfor? ;-)
På luken har noen skrevet "Må ikke åpnes". Noen som kan gjette hvorfor? ;-)
maa_ikke_aapnes.jpeg (96.34 KiB) Viewed 401 times
Er det noen der?
Er det noen der?
noen_hjemme.jpeg (206.13 KiB) Viewed 401 times
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Så vidt jeg vet er arbeidet i full gang, dessverre :nei:

http://www.doffin.no/search/show/search ... &catID=145
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bjoernis
Posts: 2
Joined: 14 Aug 2012 20:29

telvrum wrote:Hei

Begynner å bli noen år siden jeg var på storfosna sist. Det jeg husker spesielt fra den gangen var at jeg og pappa snek oss under gjerde til forsvaret sitt område. Vet noen om dette området fortsatt er i bruk. Husker at tunnelen der var operative med lys.
Tenker meg en tur utover til sommeren og håper da at jeg også rekker en tur innom Austrått fort.

Noen som vet om forsvaret har herja mye på storfosna med betong eller ødelagt ting på andre måter i det senere årene? Tenker da spesielt på de 10 siste årene.

Hei. Jeg tjenestegjorde ved Kråkvåg fort fra 12-1994 til 09 1995. Da som "maskinpasser (vedlikehold av aggregater og teknisk utstyr i og utenfor objektene). Det inngikk også vakttjeneste(bla. brannvakt militært og sivilt for de ca 50 fastboende der).

På Storfosna var det radarstilling(På "Sukkertoppen" så vidt jeg husker) og ved foten av den en fjellhall inneholdene lager, forlegninger og et enkelt sykehus.
Den gangen var det ingen bro fra Krågvåg, så overfarten foregikk med en Rana 17 fot som vi disponerte (denne kunne vi bruke til bla. fiske hvis vi hadde fritid).
Det gjerdet som du nevner sto nok utenfor fjellhallen.

På selve Kråkvåg var det oppdelt i forskjellige områder.

Alfa området (Kanon 1, Høgfjellet og Lyngøya) med 120 mm Bofors, 20 mm luftvern, Robot 70 stillinger(Lyngøya) samt forlegninger. 2x 10 syl. Mercedes strømaggregat.

Bravo området(Kanon 2, Kråkøya) med 120 mm Bofors, 20mm luftvern og forlegninger.Denne 120 mm er ALDRI avfyrt under øvelse! 2x 10 syl Mercedes aggregat.

Charlie området (Kanon 3, Kommersøya) med 120 mm Bofors og noen forlegninger så vidt jeg kan huske, Nedgangen til hovedobjektet er noe "rart" plassert pga. helleristninger like ved nedgangen. 2x 10 syl Mercedes strømaggregat.

Delta området med kommandosentral, ildlednings ustyr og forlegninger til fortssjef, NK og soldater. 2x 12 syl Mercedes strøm aggregat. På området også 20 mm luftvern og forlegninger.

Alle hovedobjektene var selvforsynt med drikke/vaskevann fra osmose anlegg som ble jevnlig prøvd og testet. Store vann og diesel tanker under hvert objekt, slik at man kunne hermetisere objektet for uker og måneder i gangen.

F området (Fjellhallen, ved foten av Høgfjellet), med komplett sykehus og ammunisjonslager som når jeg tjenestegjorde der huset BK-granater, Robot 70 raketter, 7,62 ammunisjon til AG-3 og MG, sektorvirkende landminer og 20 mm ammunisjon. Dette tyder på rask mobillisering ved strid.

H området hadde kun skytterstillinger og forlegninger. 1x 6-syl Mercedes aggregat.

BK området (ved gamle fergekai) hadde bombekasterstillinger og forlegninger.

Selvforsynt strøm til 20 mm stillingene fikk de fra små 1 syl dieselaggregat vi kalte "Liste-Petter". Disse måtte med en spesiell prosedyre sveives igang.

Alle aggregater og alt teknisk ustyr ble jevnlig kjørt og testet.
Det kan også nevnes at under øvelsen "Strong Resolve" I 1995 kuttet en norsk MTB av hovedkabelen (strøm) til Kråkvåg, slik at vi "snudde" strømmen til Kanon 2, og kjørte begge aggregatene i paralelldrift, og dermed forsynte hele øya med strøm i en lengre periode. Ingen mangel på kapasitet der nei!

Vel, dette er skrevet utfra det jeg husker(det er noen år siden nå), hvis du har tillegsopplysninger eller rettelsen, kom gjerne med det.

Med hilsen Bjørn Isdahl :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Bjørn og velkommen til forumet. Takk for god informasjon, hvis du har mer info/bilder så må du bare legge det inn her :)

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
bjoernis
Posts: 2
Joined: 14 Aug 2012 20:29

Erik H wrote:Hei Bjørn og velkommen til forumet. Takk for god informasjon, hvis du har mer info/bilder så må du bare legge det inn her :)

Erik
Hei Erik! Har noen få bilder, men de er ikke av interresse i dette forum.
Husker godt at objektene skulle motstå en EMP-puls, men noe var feilkonstruert, slik at man kunne stå nede i et hovedobjekt og faktisk snakke med vanlig håndholdt VHF-radio. Delta (kommando objektet) var (er) utstyrt med et eget "faradaybur" til EMP- følsomt utstyr. Ved en EMP-utladning, f.eks atomvåpen, ville nok objektene klart seg godt siden de står på gummiklosser på fundamentene, og det meste av utstyr er hengt opp i fjærer. Men jeg tror det ville ha vært katastrofalt for ildlednings utstyr og kommunikasjon.
Likeledes kan man snakke om å sette gassfilter inn til objektene ute av spill, det fins to-komponent gasser som sprenger filtrene slik at gass kan komme inn. Det gjelder da å slå objektet i "konservering" (ingen tilluft utenfra).

Jeg har også snakket med Per Mælan i ettertid, og ble fortalt at nøklene til alle objekter ligger på Ørland flystasjon. Det er helt sikkert ikke ernkelt å fremveie disse, men hvis man får med Mælan på en utflukt, så har det vært moro å blitt med.

Mvh Bjørn :D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bjoernis wrote:Har noen få bilder, men de er ikke av interresse i dette forum.
Tror nok du undervurderer forummedlemmene stort der... :)
bjoernis wrote:Husker godt at objektene skulle motstå en EMP-puls, men noe var feilkonstruert, slik at man kunne stå nede i et hovedobjekt og faktisk snakke med vanlig håndholdt VHF-radio. Delta (kommando objektet) var (er) utstyrt med et eget "faradaybur" til EMP- følsomt utstyr. Ved en EMP-utladning, f.eks atomvåpen, ville nok objektene klart seg godt siden de står på gummiklosser på fundamentene, og det meste av utstyr er hengt opp i fjærer. Men jeg tror det ville ha vært katastrofalt for ildlednings utstyr og kommunikasjon.
Mistenker at du blander litt her. EMP-sikring er fysisk sikring av alle kabelforbindelser inn i anlegget mot kraftige spenningspulser som kan slå ut elektronikk (gassutladningsrør) fra f.eks. kjernefysiske detonasjoner i atmosfæren, mens tempest-sikring ("faradays-bur") er "sikring" mot elektromagnetisk stråling i form av f.eks. radiofrekvenser, og benyttes primært på sensitive områder som sambands- og operasjonsrom (hindre lekkasjer/forstyrrelser og ikke minst avlytting). EMP-sikring i seg selv hindrer ikke bruk av radiosamband.
bjoernis wrote:Likeledes kan man snakke om å sette gassfilter inn til objektene ute av spill, det fins to-komponent gasser som sprenger filtrene slik at gass kan komme inn. Det gjelder da å slå objektet i "konservering" (ingen tilluft utenfra).
FAE-våpen har kapasitet til mer enn bare å slå ut gassfiltrene... Nå kjenner jeg ikke 120mm anleggene så godt, men det er jo overraskende om man ikke hadde montert sikring (FAE-tennere) der - dette er jo våpenteknologi fra 60-tallet?
bjoernis wrote:Jeg har også snakket med Per Mælan i ettertid, og ble fortalt at nøklene til alle objekter ligger på Ørland flystasjon. Det er helt sikkert ikke ernkelt å fremveie disse, men hvis man får med Mælan på en utflukt, så har det vært moro å blitt med.
De nøklene er neppe mye verdt nå PDT_Armataz_01_18


PS: Kanskje denne skulle vært slått sammen med: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 92&start=0
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er det noen som har vært på Kråkvåg etter dette arbeidet ble utført, og som kan gi en liten "tilstandsrapport"?

Mvh
Erik E
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg skal en uke oppover til Fosen neste uke. Kanskje jeg får ta meg en tur utover og se om det finnes noe som helst av rester.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Jeg skal en uke oppover til Fosen neste uke. Kanskje jeg får ta meg en tur utover og se om det finnes noe som helst av rester.
Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
Den ene kanonen skal visstnok bevares og settes opp igjen der den opprinnelig sto.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Liveposting fra Kråkvåg.

Den ene kanonstillingen

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
Attachments
uploadfromtaptalk1354095477692.jpg
uploadfromtaptalk1354095477692.jpg (99.82 KiB) Viewed 133 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ikke en løpegqv i sikte.



Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
Attachments
uploadfromtaptalk1354095577775.jpg
uploadfromtaptalk1354095577775.jpg (97.15 KiB) Viewed 133 times
--
Tommy
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”