Medaljer

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei legger ut noen bilder av medaljer fra "kystfort" slagskipet Tirpitz.
Disse er nylig funnet og blitt restaurert og tatt vare på.
Hva syntes dere? er ikke det tøft så vet ikke jeg.
Image

Stian
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Er dette funnet i sjøen?
Utrolig at det har holdt seg isåfall!

Er det andre medaljesamlere som snoker rundt her?

Image
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Hei. Joda hentet opp fra havets bunn.
Enig med deg, skulle nesten ikke tro at det kunne holde seg så bra.

Men det skyldes i hovedsak at medaljene fikk et beskyttende oljelag, og gjørmelag som har beskyttet materialet ved å hindre oksygentilførsel og uten oksygen korrogerer ikke metallene så mye. I tillegg er metallene ganske motstandsdyktige mot sjøvann ved at det er brukt enkelte tilsetningsstoffer og andre metaller en stål og jern, sølv, messing ol.

Samler du også? Ser vertfall at det er en spesiellt pen medalje.
Er det orginal? orginalblonering? Hvilken utmerkelse er det? ble litt usikker nå.

Litt synd at Flotten-Kriegsabzeichen er uten blonering.

Stian
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"Kriegsabzeichen für Marineartillerie" er navnet, og ble tildelt på marinens kystfort etter et "poengsystem" hvor man fikk poeng for stridshandlinger. Alternativt kunne den tildeles etter spesielle hendelser, godt lederskap osv. Har lest i boka "Alarm küste" at hele 130 slike medaljer + 16 jernkors ble delt ut på marinebatteriet ved Egersund (MKB 4./503) i løpet av de to siste krigsårene. Batteriet hadde da 5 bekreftede nedskytninger og treffere på både destroyere og en krysser under de store konvoislagene. Batteriet ble også lagt under ild fra sjøstyrker og bombefly ved flere andledninger....

Medaljen på bildet er sertifisert i Tyskland og skal være 100% original!


Erik E
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Okey. ganske spesiell medalje det der.
Kommer den fra marinebatteriet Egersund?

Stian
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Aner ikke hvor den opprinner fra dessverre......
Samlet engang på medaljer o.l. men alt ligger og støver ned nå som jeg har andre prioriteringer :-)

Erik
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Flott medaljesett det der :)
Bilder av medajlene fra Tirpitz dukker opp over alt.
Fin måte å oppbevare medaljene på og pent utstilt!
Den store er Flotten-Kriegsabzeichen, det har du jo skrevet i et av innleggene dine Stian. Men det korset vedsiden av, som er et KVK( Kriegsveridenstkeuzes) uten sverd. Hva gjorde det ombord i Hitlers største slagskip?De skulle jo heller hatt lager av KVK'er med sverd ombord, siden de uten sverd ble gitt til ikke stridende personell.
Tirpitz kan jo regnes som rimelig stridende, kan ikke tenke meg at de som bestilte medaljene kunne tro noe annet. Så de medaljene har vært diskutert en hel del. Min konklusjon er at de ble tatt ombord mens Tirpitz enda var under bygging og at de ble gitt til verftsarbeidere(ikke stiridende) som hadde jobbet med Tirpitz.
Den lille ørnen med 1939 er et så kalt "sprang"(sprang til jernkors klasse 2), dette merket ble båret på et sort medalje bånd med hvite striper. Som viste at eieren hadde fått Jernkors klasse 2 under første verdens krig og ville ha fått de samme medaljene under andre verdenskrig. Men siden de hadde fått de under første verdenskrig, rykket de bare opp i medaljerekken. Til Jernkors klasse 1, men på veien dit fikk de et annet lignede sprang(Sprang til jerkors klasse 1).
Knappen er en matrosjakkeknapp, bakpå står det Kriegsmarine og et årstall. Gjerne 1939 eller 1940. Disse knappene finner du også i glass, da kun med et tynt lag med messing utpå.
Flott medalje du hadde Erik E, har du noen andre typer liggende på lur?
Har ikke selv den der i samlingen, dessverre!
-Thomas H-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hva gjorde det ombord i Hitlers største slagskip?
Vil våge å påsta at sannsynligheten for at en eller flere ombord på skipet har fått tildelt denne før de mønstret på Tirpitz er stor!
Det er vel ikke nødvendigvis medaljer fra et lager ombord dette?

Det virker kanskje rart i utgangspunktet, men når man ser alle de andre medaljene folk løp rundt med i Norge, synes ihvertfall ikke jeg denne historien er tynn!
Har selv sett bilder med både det ene og det andre, eksempelvis disse okkupasjonsmedaljene fra 30 åra! Har selv både Sudetenland medalje og Østfrontmedalje som stammer fra funn i Norge!
Flott medalje du hadde Erik E, har du noen andre typer liggende på lur?
Har litt på lur ja :-)
Hvis det er av interesse kan jeg jo legge ut noe her.......?

Erik E
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

God kveld Erik E :)
Vi har funnet en god del KVK'er i et å samme område, så det er ikke snakk om at disse medaljen er noe som mannskapet ombord har fått.
Legg gjerne ut flere bilder av medaljer, man blir aldri lei av å se sånt!
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Her kommer det flere blider av andre medaljer fra tirpitz :) En annen av mine kompiser som også samler på slike ting, han har mye rart :)
Image

Image

Stian
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Flott oppsett det siste settet der, så var jo EK2 også med der.
Får vel legge ut noen bilder jeg å!
-Thomas-
Attachments
EK2.JPG
EK2.JPG (115.27 KiB) Viewed 1054 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Har ikke rammet inn medaljene mine, men for at familie og kjentfolk skulle skjønne hvordan medaljene skulle være på uniformen, så monterte jeg medaljene på en offisersuniform jeg hadde.
-Thomas-
Attachments
offisers jakken.JPG
offisers jakken.JPG (158.92 KiB) Viewed 1053 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Utrolig hva man kan dra opp av sjøen!

@ Deep C - Er det Spaniakorset ekte vare??


Her er et Schwerin Berlin minesøker merke. Er vel en av de første skikkelige medaljene jeg gikk til anskaffelse av :-)

Erik E
Attachments
Minesøker front.JPG
Minesøker front.JPG (39.94 KiB) Viewed 1040 times
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Ja, Erik E! Men den mangler nålen på baksiden, ellers er den ekte!
Spanske korset med sverd i bronse ble vel utdelt til 8300 stk, hvis jeg husker rett. Det der er en av de. Har dessverre ikke noe godt bilde av den, dette var det eneste. PDT_Armataz_01_04
-Thomas-
Attachments
DSC00956.JPG
DSC00956.JPG (51.91 KiB) Viewed 1035 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ikke værst!
Har selv ingen sjeldenheter av slik karakter :-(

Her er et litt slitent blokadebryter merke........Også Schwerin Berlin

EE
Attachments
BB-front.JPG
BB-front.JPG (101.56 KiB) Viewed 1021 times
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”