skal vi se, jeg siterer fra boka:
18 stk arado ar-234 Blitz, dei aller første jetflya med marsjfart på 750 km/t i 33.000 fots høgd. Åtte av dei blei plassert på forus, ti på Sola.
I tillegg: eit Junkers Ju-52, 14 messerschmitt BF 108, eit focke wulf FU-58
og eit fiesler FI-158 Storch speidarfly.
Dessutan stod det i reserve, klar til kamp på kort varsel :
Åtte arado, 14 BF 110, 29 Bf 109 jagarfly, i alt 60 fly. Og ti til på Lista flyplass. Alle desse nær som to bley øydelagde på snuplassen og kasta i i ei svær grop nær forus flyplass.
Totalt 70 fly og 120 stk flymotorer ble sprengt fra september 1945.
De to flyene som overlevde var to arado, et ble fløyet til england, og et til usa.
Det ble også ødelagt to tyska autopilotsystem, til en verdi av 60.000 tyske D-mark. per stykk.
Forus flyplass
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Frem med ROV`n, hev dem- få dem på museum.H_c wrote:de ligger der fortsatt, de fylte dem bare med vann og sank dem..
270 meters dyp.. det ligger en del takser også på samme plassen som ble dumpet fra en lekter på samme tid.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Litt off topic: men samme situasjon på Værnes, der be alle tyske fly etter frigjøringen dumpet ved den ene enden av rullebanen mot dagens E6. Det var visst et yndet lekeplass for gutter. På den tiden var man kanskje glad for å bli kvitt alt og få det glemt..
joda, byggene i bakgrunnen står der i dag, Røynebergveien 87.
Ligger på veien fra sletten mellom Living og Sola vid skole inn til høgre rett ved bomstasjonen og så 300 meter inn så er du der.
Vi leide i noen år det minste bygget, og Lions leide det store til lager. Vi brukte det lille til rep av biler og så hadde vi en svær bane for radiostyrte biler på loftet samt festlokale.
Ligger på veien fra sletten mellom Living og Sola vid skole inn til høgre rett ved bomstasjonen og så 300 meter inn så er du der.
Vi leide i noen år det minste bygget, og Lions leide det store til lager. Vi brukte det lille til rep av biler og så hadde vi en svær bane for radiostyrte biler på loftet samt festlokale.
-
- Posts: 340
- Joined: 11 Jan 2009 15:33
- Location: Sandnes
Røynebergvn 87 ser ut som en "skummel" gammel låve. Er den tysk den også? Hele området er/har vært inngjerdet. Er det noe annet "snacks" i dette ommrådet (vet at det er en splinthangar på andre siden av den lille skogen). Hva har området blitt brukt til?
Ellers så er det vel ikke helt riktig slik det har vært hevdet før at det meste av flyplassen er tatt bort. Den ligger under en meter med stein, stein fra diverse tunneller i Rogaland..... Nesten hele Forusområdet er hevet opp en meter!
Ellers så er det vel ikke helt riktig slik det har vært hevdet før at det meste av flyplassen er tatt bort. Den ligger under en meter med stein, stein fra diverse tunneller i Rogaland..... Nesten hele Forusområdet er hevet opp en meter!
[quote="TrondK"]Blir helt matt når jeg ser alt det flotte, nesten strøkne utstyret som ble ødelagt...
(Måtte bare si det)
[/quot Helt enig med deg TrondK! Jeg hadde en prat med en av de gamle gutta på sola flyhistoriske museum, han fortalte meg om hvordan strøkne tyske fly ble most sammen i en hau og brent, bare for at Norge ikke skulle ta dem i bruk etter krigen.. Noen av flyene som ble ødelakt, finnes det ingen bevarte eksemplarer av i hele verden.
Ring meg hvis du har en tidsmaskin i kjelleren!
(Måtte bare si det)
[/quot Helt enig med deg TrondK! Jeg hadde en prat med en av de gamle gutta på sola flyhistoriske museum, han fortalte meg om hvordan strøkne tyske fly ble most sammen i en hau og brent, bare for at Norge ikke skulle ta dem i bruk etter krigen.. Noen av flyene som ble ødelakt, finnes det ingen bevarte eksemplarer av i hele verden.
Ring meg hvis du har en tidsmaskin i kjelleren!
The world must know what happened, and never forget.
hehe... Er du en av de vanskelige bruktbilkjøperne som heller vil se på loftet enn i utstillingen?det som fremdeles er orginalt på hangaren som i dag brukes av Bilforum
Erik
Hei, starter en ny tråd om flyplassen på forus. Starter med å leggee ut et bildet av FW200 C3 F8 + DH. Dette bildet var også med i den albummen som nylig var lagt ut på e-bay. som så mange av disse bildene er de tydeligvis trykket opp i flere eksemplarer, så er man litt tålmodig så dukker nok flere av disse bildene oppigjen senere. Fw`n havarerte på varhug den 2.03.1941 raportert som 60% skadet. ble så fraktet landeveien (R44) til forus hvor den så ble reparert. Bildet er nok tatt etter at testflyvning og alt er ferdig. Det er ikke gitt noe tidspunkt på bildet, men vill anta sommer - tidlig høst 1941
- Attachments
-
- knutson_fw200.jpg (105.38 KiB) Viewed 841 times
Her kommer et bilde (ikke helt bra kvalitet) fra en tidlig epoke av flyplassen historie. Tids messig kansje juli 1940. Viser to D017 som sannsynligvis tilhører 1 (f) 120 kansje samme maskiner som nødlandet og havarerte på nærlands stranden
- Attachments
-
- knutson_D017pg.jpg (70.21 KiB) Viewed 840 times