Page 1 of 2
Kamuflasje av rullebaner?
Posted: 30 Dec 2008 1:30
by Erik E
Hallo
Har sittet og sammenliknet et par gamle foto og undres på om man kamuflerte rullebanene i Norge under krigen?
Første bilde er tatt 11 april 1940 og her ser man tydelig konturene av Sola flyplass i bakgrunnen. Bilde to derimot er tatt senere i krigen og her ser man nesten ikke Sola lenger... Kun Forus.
Kan ikke minnes å ha hørt eller lest om dette, men tydeligvis har man gjort noe for å dempe den lyse betongfargen... men hva? Malt rullebanene?
Erik
Re: Kamuflasje av rullebaner?
Posted: 30 Dec 2008 5:12
by Natter
Erik E wrote:Hallo
Har sittet og sammenliknet et par gamle foto og undres på om man kamuflerte rullebanene i Norge under krigen?
Første bilde er tatt 11 april 1940 og her ser man tydelig konturene av Sola flyplass i bakgrunnen. Bilde to derimot er tatt senere i krigen og her ser man nesten ikke Sola lenger... Kun Forus.
Kan ikke minnes å ha hørt eller lest om dette, men tydeligvis har man gjort noe for å dempe den lyse betongfargen... men hva? Malt rullebanene?

Har null kjennskap til hva som evt. ble gjort under krigen, men har noen egne erfaringer fra forsøk gjort i nyere tid med bla. å kamuflere støpt betongveg inn til fjellanlegg og lyse svaberg (hvor jord/vegetasjon var fjernet ifbm. fortifikatorisk arbeid). Maling fungerer, men det går med mange liter (avh. av hvor porøs betongen er - må også fornyes etter hvert som det slites bort), og en rullebane utgjør jo noen kvadratmeter...
Andre alternativer som fungerer i mer eller mindre grad (avh. av underlaget) kan være å tilføre olje/tjære eller "soting" (ved brenning av f.eks. spillolje).
På en rullebane måtte man nødvendigvis ha benyttet metoder som ikke krevde at den ble sperret for bruk, eller at underlaget endret karakter ift. friksjon ol.
Posted: 30 Dec 2008 11:38
by SES
Hej Erik,
På tyske FlH i Danmark var det normalt at man forsøgte at få pladsen til at falde i et med omgivelserne.
På Grove nedtonende man banesystemet og malede falske vej hen over flyvefeltet.
mvh
SES
Posted: 31 Dec 2008 14:43
by H_c
10 april 1940, dagen etter invasjonen satt tyskerne frem krav om norsk arbeidskraft. Femti malere skulle de ha til kamuflering av av flyplass, bygninger og utstyr. De fikk ikke tak i noen men En malermester meldte seg frivillig, og fikk med seg fire fem mann som gikk i gang med å male.
Flystripene ble kamuflert som jorder og marker og ble til og med malt om for passe til de forskjellige årstidene.
( gjelder sola flyplass dette her.. )
Posted: 31 Dec 2008 14:59
by Sindre
Flystriper ble malt - jeg kan ikke si noe om omfanget i Norge spesifikt, men jeg vet det ble gjort f.eks. i England for å kamuflere flystripene. Douglas Bader hadde for eksempel problemer med det som skvadronsjef i 1940, da personene som skulle male rullebanen var for trege. Det førte til at flyplassen ble bombet - etter det ble det visst sving på sakene.
("En av de få" ("Reach for the Sky"), Brickhill, Paul)
Posted: 31 Dec 2008 17:16
by Arquebus
Tyskerne lot noen bombekrater ved siden av rullebanen stå igjen, samtidig som de malte falske bombekrater på rullebaner og oppstillingsplasser for at man skulle få inntrykk av at flyplassen var satt ut av spill. Jeg vet ikke hvor utbredt dette var, men jeg har sett eksempler på det. Alliert etterretning avslørte slike falske bombekrater ved å studere om skyggene endret seg med sola.
.
Posted: 31 Dec 2008 17:29
by Sindre
Det du nevner ble gjort i alle fall på St. Omer, det skriver Pierre Closterman i sin bok "The big show". (Jeg mener i alle fall det var St. Omer, det er tatt etter hukommelsen.)
Posted: 06 Nov 2009 15:08
by atckyrre
Fargebilde av en Fw58 på Forus i Luftwaffe in Focus (husker ikke hvilket nummer) viser at betongen foran hangar ble malt grønn.
Mvh
Kyrre
Posted: 06 Nov 2009 18:31
by Asbjørn²
atckyrre wrote:Fargebilde av en Fw58 på Forus i Luftwaffe in Focus (husker ikke hvilket nummer) viser at betongen foran hangar ble malt grønn.
Mvh
Kyrre
Kan du finne ut hvilket nummer det var? Jeg må ha det bildet!

Posted: 06 Nov 2009 20:52
by atckyrre
Asbjørn² wrote:atckyrre wrote:Fargebilde av en Fw58 på Forus i Luftwaffe in Focus (husker ikke hvilket nummer) viser at betongen foran hangar ble malt grønn.
Mvh
Kyrre
Kan du finne ut hvilket nummer det var? Jeg må ha det bildet!

Nr 9. Send meg en PM, så kan jeg ordne en scan. Sjøl om det selvsagt er gøy å ha resten av bladet også.
Kyrre
Posted: 07 Nov 2009 18:02
by Asbjørn²
Takk Kyrre, men jeg fant det!
Posted: 08 Nov 2009 1:34
by T.Knutsen
Noen som kan si noe om hvilken hangar dette er? Tar ikke igjen bakgrunnen ved aktuelle hangarer på forus.
Har lite peiling på uniformer, men hva forteller påkledning og merker på
bildet?
Posted: 08 Nov 2009 13:16
by atckyrre
T.Knutsen wrote:Noen som kan si noe om hvilken hangar dette er? Tar ikke igjen bakgrunnen ved aktuelle hangarer på forus.
Har lite peiling på uniformer, men hva forteller påkledning og merker på
bildet?
Det står i bladet at det er på Forus, men jeg synes ærlig talt det ser ut som Hangar 2 på sola, altså "Kondorhangaren" som står retning øst/vest. Det må i så fall være før man satte opp diverse brakker i bakgrunnen.
Nuvel. Det kan godt hende det er en av hangarene på østsiden av Forus. Hvis man ser på denne tråden
http://www.kystfort.com/forum/topic1994.html, spesielt på bildet av tyskernes egen modell, kan man se at bildet sammenfaller med den nordre av vedlikeholdshangarene på Forus. Det må i så fall være Gauseltoppen (altså Godeset, på nordsiden av hovedbygget til Statoil) i bakgrunnen?
Kyrre
Posted: 27 Nov 2009 0:44
by Erik E
Hallo
Lurer på om han til venstre kan være Carl-August Schumacher?
På det tidspunktet han var i Norge var han vel Oberst?
Er det en Oberst lue vi ser? :-/
Her er Schumacher avbildet i Hillevåg utenfor Stavanger 1943:
Posted: 27 Nov 2009 0:51
by Vevang
Kragspeil og skulderklaffer viser oberst
