Kystfort i Harstad/Vågsfjordområdet

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Har vært inne i en av inngangene i fjellet.Innenfor var det en gang inn til et rom,ca 5x6 m.Derfra en gang som førte til trapper opp til en utgang på åskammen,ca 40 m. høyere..Der oppe fant jeg en bunker med 4 rom,ganske små,løpegraver og andre stillinger,Dette baller på seg! :) Denne åsen ligger omkring 2-300 m. fra de andre installasjonene,Til bunkerjegre:Gangene var skikkelig mørke,men tørre.Skal prøve å få tilgang til de andre inngangene(grunneiere).Tok endel bilder ,men ser at man ikke får lagt demut. PDT_Armataz_01_16 Håper det ordner seg..Ser også at jeg må ha mere lys!
Sigfred R.
RasmusTerne

http://s198.photobucket.com/albums/aa23/RasmusTerne/
Prøv denne linken for å se bilder!Håper dette virker :)
Sigfred R.
RasmusTerne

Legger ut de siste bildene her på forumet også.Bedre å ha alt på ett sted. :) Disse bildene er fra toppen av åsen.
Sigfred R.
Attachments
Bunker med stilling.jpg
Bunker med stilling.jpg (148.09 KiB) Viewed 705 times
Farvel dagslys.jpg
Farvel dagslys.jpg (108.62 KiB) Viewed 705 times
3x4 m .jpg
3x4 m .jpg (89.77 KiB) Viewed 705 times
Nytt rom.jpg
Nytt rom.jpg (85.37 KiB) Viewed 705 times
Og enda ett .jpg
Og enda ett .jpg (64.97 KiB) Viewed 705 times
For kalde netter på post .jpg
For kalde netter på post .jpg (55.1 KiB) Viewed 705 times
Her kom jeg ut.jpg
Her kom jeg ut.jpg (179.81 KiB) Viewed 705 times
Stand for MG 34?
Stand for MG 34?
Ett eller annet .jpg (178.36 KiB) Viewed 705 times
Hva kan dette være?
Hva kan dette være?
Ca 20x40 cm.jpg (166.43 KiB) Viewed 705 times
Fra "skraphaugen på åsen
Fra "skraphaugen på åsen
Kopi av Noen kaller det jernskrot.jpg (190.8 KiB) Viewed 705 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Siste bildene ser mistenkelig ut som granathylser!

Erik
RasmusTerne

Ja ,det er jo nærliggende å anta.Diameteren .21 cm kan jo stemme med Mørser 18,men vet ikke om den brukte enhetspatrom eller kardus og granat.Det er vel mest sannsynlig.En annen detalj er at noen av hylsene hadde et lokk med patentlås i den åpne enden,(se bilde)
Ammo til gammelt skyts er nok ikke min sterkeste side. PDT_Armataz_01_19

Sigfred R.
Attachments
Hylse Mørser 18?
Hylse Mørser 18?
Fra skraphaugen.jpg (84.88 KiB) Viewed 687 times
RasmusTerne

Flere bilder fra siste ekspedisjon!
Sifgfred R.
Attachments
Splintvoll.jpg
Splintvoll.jpg (168.69 KiB) Viewed 673 times
Her skal jeg inn.jpg
Her skal jeg inn.jpg (152.82 KiB) Viewed 673 times
Rom bak inngang.
Rom bak inngang.
Rom 5x6 m .jpg (56.91 KiB) Viewed 673 times
Her var en trapp.jpg
Her var en trapp.jpg (82 KiB) Viewed 673 times
Flere trapper.jpg
Flere trapper.jpg (80.01 KiB) Viewed 673 times
Noen hadde dumpet en fryseboks ned utgangen.
Noen hadde dumpet en fryseboks ned utgangen.
De glemte fryseboksen.jpg (53.15 KiB) Viewed 673 times
Her var utgangen,ja .jpg
Her var utgangen,ja .jpg (54.81 KiB) Viewed 673 times
Her kom jeg ut.jpg
Her kom jeg ut.jpg (179.81 KiB) Viewed 673 times
Tak bunker.jpg
Tak bunker.jpg (154.31 KiB) Viewed 673 times
Bunker med stilling.jpg
Bunker med stilling.jpg (148.09 KiB) Viewed 673 times
RasmusTerne

Har vert på det foreløbig siste "dokumentasjonsbesøk" på HKB 3/983.
Tror seg har fått med det meste.Det er et intressant område og ganske stort i areal.Har noen lyst til å besøke området er det bare å ta kontakt. :) Nå skal jeg ta fatt på HKB "/983 Engenes.Rapport følger!
Eneste skår i gleden er at jeg ikke har funnet stillingene til MKB 7/511.
Men jeg gir ikke opp PDT_Armataz_01_19

Sigfred R.
Bilder på denne linken: http://s198.photobucket.com/albums/aa23 ... e/?start=0
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Dette er kanskje litt utenfor det geografiske området som tråden omhandler, men jeg tar likevel sjansen på å poste dette her:

Jeg vokste opp i Kvæfjord, og var i mine yngre dager inne i det som jeg mener var to (kanskje bare en...) kanonstillinger plassert på Skarvberget (Lamhagan/Vik) innerst inne i Kvæfjord (ca. posisjon, UTM32: N 7642415 / Ø 793003 ).
Her sto stadig kanonen(e)i rimelig god stand (husker ikke om løpet var kappet eller om det var skjært hull i det) - mener i alle fall at det var grønnmalt og lite rust, og at mekanismen fungerte (kunne eleveres/ plongeres). Det er riktignok ca. 25 år siden, så detaljene er rimelig diffuse nå... Jeg husker at bunkrene ikke var veldig lett tilgjengelig (ganske bratt der), og at det ikke var spesielt stort kaliber på skytset. Husker ikke om det var andre stillinger i umiddelbar nærhet, men mener at det var noen mindre stillinger i området rundt N 7642263 / Ø 793323

Ellers vet jeg at det skal ha vært flere bunkere og stillinger på strekningen fra nevnte kanonstilling og nordover helt til Kasfjord og Elgsnes, hvor det var et kystfort. Bortsett fra nevnte stillinger - og en rekke bunkere i Kasfjord (N 7654331 / Ø 794818 ) - kan jeg ikke huske mange spesifikke etterlatenskaper i området, men jeg vet at det bla. var FLAK-stillinger i området N 7646043 / Ø 789339 (ingen rester igjen i dag etter utbyging av skole og idrettsanlegg). En tysk brakke står fremdeles (N 7644884 / Ø 792570 ), og har vært i bruk som snekkerverksted i mange år (en kan skimte brakken øverst i bildet i denne reportasjen ifbm. en buss som kjørte av veien der nylig:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=513903

Jeg sliter generelt med å finne krigsrelatert informasjon på nettet om Kvæfjord, men det kan jo skyldes at tyskerne har brukt andre navn på stedene i sine lister?

Om noen har info/tips om installasjoner og evt. gjenværende rester, hadde det vært kjekt å få ta del i det (skal nordover til sommeren, og da hadde det vært interessant om det var steder en kunne besøke).
RasmusTerne

Hei.
Intressante opplysninger dette.Men som du sier,det er lite opplysninger å finne om dette området. Tyskerne opprettet jo to batterier mot Kvæfjordeidet i 1944 , (Sollia I og II), med 4 stk 15,5 cm. sFH 414 i hver stilling. Sollia I lå der Åsegaarden leir ligger idag.Så det er jo tydelig at de var obs. på trusselen mot Harstad / Trondenes fra vest,via Kvæfjord. Ikke umulig at det ble anlagt stillinger i området du nevner,som forsvar mot landgangsforsøk. Så du får ta en tur på "gamle tomter" til sommeren og se hva som ev. er igjen. :) Er en del i området,så ta gjerne kontakt.
Hilsen Sigfred R.
RasmusTerne

Hei.
Har kikket litt på kartene i Harald Isachsens hefte "Adolfkanonene". Her er det avmerket 3 Zug (mindre underavdelinger) i det området du nevner.Straumen,Gåre og Borkenes.Pluss fortene på Bremnes og Aspenes. De siste to var jo vanlige Hærkystfort,(15,5 cm), så her skulle det vel være noe igjen.
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Hei.
Har kikket litt på kartene i Harald Isachsens hefte "Adolfkanonene". Her er det avmerket 3 Zug (mindre underavdelinger) i det området du nevner.Straumen,Gåre og Borkenes.Pluss fortene på Bremnes og Aspenes. De siste to var jo vanlige Hærkystfort,(15,5 cm), så her skulle det vel være noe igjen.
Sigfred R.
Ja, jeg fikk heftet i går og la merke til det samme, men hedde ikke tid til å bemerke det da :-)
Det var 1 Zg 3./650 Straumen jeg nevnte i en tidligere post. Tviler sterkt på at det er noe igjen på Gåre og Borkenes - det tror jeg nok at jeg ville ha hørt om, men det er jo verdt å undersøke...
Aspenes og Bremnes har jeg noen vage minner om å vært bortom, men det er som sagt mange år siden. Må vel ta en runde når jeg legger turen nordover igjen.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

RasmusTerne wrote:Hei.
Intressante opplysninger dette.Men som du sier,det er lite opplysninger å finne om dette området. Tyskerne opprettet jo to batterier mot Kvæfjordeidet i 1944 , (Sollia I og II), med 4 stk 15,5 cm. sFH 414 i hver stilling. Sollia I lå der Åsegaarden leir ligger idag.Så det er jo tydelig at de var obs. på trusselen mot Harstad / Trondenes fra vest,via Kvæfjord. Ikke umulig at det ble anlagt stillinger i området du nevner,som forsvar mot landgangsforsøk. Så du får ta en tur på "gamle tomter" til sommeren og se hva som ev. er igjen. :) Er en del i området,så ta gjerne kontakt.
Hilsen Sigfred R.
Våren 1977 brukte pionertroppen i Bn 3/Brig N (i Åsegarden leir) masse tid og temmelig enorme mengder sprengstoff på å forsøke å pulverisere restene av en stor gammel betongbunker i sandtaket (eller grustaket, husker ikke lenger) like utenfor leirgjerdet (på vestsiden) på Åsegarden leir. Det var vel noe eier av sandtaket ønsket og som forsvaret så som interessant øving i sprengningstjeneste. Husker en meget spesiell pionerlagfører fra Voss var helt fyr og flamme... Kan denne bunkeren ha vært en rest fra disse Sollia-batteriene? Var disse beregnet mot sjømål eller mot landmål etter landgang i Kvæfjord, eventuelt Kasfjorfd?
RasmusTerne

Hei.
Ja, det var nok restene av Sollia I som gikk fløyten i grustaket.
Sollia I og II (2x4 sFH414(f) ) ble som nevnt flyttet hit i 1944 for å kunne forsvare Harstadområdet mot inntrengning over land fra Kvæfjorden.
Ble flyttet fra Breivika og Stornes.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Foto: Forsvaret/Trondarnes Distriktsmuseum
Foto: Forsvaret/Trondarnes Distriktsmuseum
Bunker ii .jpg (72.15 KiB) Viewed 419 times
Foto: Forsvaret/Trondarnes Distriktsmuseum.
Foto: Forsvaret/Trondarnes Distriktsmuseum.
Bunker .jpg (67.17 KiB) Viewed 419 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

RasmusTerne wrote:Sollia I og II (2x4 sFH414(f) ) ble som nevnt flyttet hit i 1944 for å kunne forsvare Harstadområdet mot inntrengning over land fra Kvæfjorden.
Ble flyttet fra Breivika og Stornes.
Lurer litt på den opprinnelige posisjonen til HKB 6/983 Sollia II (ex. Breivik). Kan det ha vært dette batteriet som tyskerne etablerte på Jektholtet? Ble først oppmerksom på dette stedet i dag, og ser at det (som vanlig) er for sent å finne evt. rester der ute i dag - vedlagte bilder fra hhv. Opplysningen 1881 og Norge I Bilder (ferskest) som viser at de stillinger og bunkere som var der nå er borte:
Attachments
Jektholtet_1881.jpg
Jektholtet_1881.jpg (194.42 KiB) Viewed 299 times
Jektholtet_NIB.jpg
Jektholtet_NIB.jpg (99.93 KiB) Viewed 299 times
RasmusTerne

Natter skrev:
Lurer litt på den opprinnelige posisjonen til HKB 6/983 Sollia II (ex. Breivik). Kan det ha vært dette batteriet som tyskerne etablerte på Jektholtet? Ble først oppmerksom på dette stedet i dag, og ser at det (som vanlig) er for sent å finne evt. rester der ute i dag - vedlagte bilder fra hhv. Opplysningen 1881 og Norge I Bilder (ferskest) som viser at de stillinger og bunkere som var der nå er borte:
Du har antagelig rett. Iflg H.Isachsen,(oppvokst i området), lå det mange stillinger der nede.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “TROMS”