NB: Merk at "GPS" er et merkenavn for amerikanske Navstar GPS. Siden de så langt vært enerådende på "markedet" (i det minste ift. vanlig "forbrukerelektronikk") har GPS blitt synonymt med satelittnavigasjon. Snart vil imidlertid alle de fire planlagte (pd) systemene være utbygd og operative, og da bør man kanskje være mer presis.
Fra et "bunkerjeger" ståsted er det vel tre områder som er av interesse når det gjelder satelittnavigasjon:
* Bilnavigasjon (finne frem til kystfortet, støttepunktet osv.)
* Terrengnavigasjon (finne frem til - og registrere - posisjoner på objekter innen batteriet el.)
* Geotagging av bilder (for bla. historikk og "forbedring" av visuell dokumentasjon)
Utviklingen går veldig raskt, og det skal godt gjøres å holde oversikt over alle produkter og deres evt. fortreffelighet ift. hverandre - spesielt innen "Phototaggere" har utvalget etterhvert blitt veldig stort (ref. tidligere poster).
Ideelt sett skulle man hatt en enhet som ivaretok alle behov, men det tror jeg blir vanskelig. Det finnes riktignok utstyr som takler både bil- og terrengnavigasjon, men ingen er (så vidt jeg har oversikt over) optimal for begge områder. Hvis man ikke vil investere i mer enn en enhet, må en nok i praksis vurdere hvilket område som er viktigst, og gjøre valg ut fra dette.
De fleste "offroad" navigatorer har gjerne en modus for bilnavigasjon, men med svært begrenset funksjonalitet. Tilsvarende vil de bilnavigatorer som har mulighet for å bruke topografiske kart ikke ha allverdens funksjonalitet for offroad navigasjon, men jeg tror nok man blir mindre misfornøyd med dette kontra "bilfunksjonene" på en offroadnavigator. Garmin er vel de som kommer nærmest med enheter som både kan bruke kart for bilnavigasjon og topografiske kart for "offroad" navigering. TomTom lager kun dedikerte bilnavigatorer (etter mitt syn klart best her), men det finnes et par muligheter ift. å installere 3. parts programmer slik at man kan legge inn andre kart (man får dog ingen ekstra funksjonalitet knyttet til dette). Det finnes naturligvis andre produsenter (iGo, Navman, Magellan etc. etc.).
For geotagging av bilder må man ha en enhet som logger posisjonen din, og det kan man få til med de fleste navigatorer (enkelte - som f.eks. TomTom - krever dog ekstra programvare, som kan være mer eller mindre enkelt å installere/ bruke). Hvor "god" de enkelte er til dette, vil variere (avh. av hvilken type mottager som sitter i enheten. En dedikert bilnavigator er f.eks. ikke optimal, da den ikke trenger like nøyaktig posisjonering ifr. oppgaven den egentlig skal løse).
Jeg har så langt klart meg med kun bilnavigator (for tiden TomTom GO920T som ikke mangler noe særlig jeg finner nytte av ift. f.eks. 930 og 950 som er nyere modeller). Da finner man frem til f.eks. kystfortet, og innenfor batteriområdet klarer man stort sett å orientere seg uten hjelp (evt. kan man legge inn posisjoner på bunkere etc . - ref eksempler jeg har postet i en annen tråd, som vil fungere godt nok ift. å finne frem).
For geotagging av bilder bruker jeg dog en dedikert enhet. Da slipper jeg å mase med ekstra programvare på bilnavigatoren (ikke noe stort problem, men man utfordrer helt klart Murphy når en legger inn ting som ikke produsenten har tatt hensyn til og gjort klart for), og - ikke minst - så slipper jeg å tenke på lading (en typisk bilnavigator har veldig begrenset batterikapasitet sammenlignet med en dedikert phototagger).
Jeg bruker en
i-Blue 747A+, som jeg er
svært fornøyd med: Den er liten og veier nesten ikke noe. Har stor kapasitet (14 dagers kontinuerlig logging med 10s intervall), god batterikapasitet (32timer og kan lades/ opereres både fra nettadapter, billader og USB-port på PC). I tillegg til å logge, kan den fungere som ordinær bluettoth-GPS mottaker, hvis man har navigasjon-/kartprogram på PDA eller PC. Den kan konfigureres med forskjellige profiler for f.eks. gå-/sykkel-/bilkjøring, og stilles til å logge i faste intervaller basert på tid eller distanse, samt over en viss hastighet. Den har egen knapp for registrering av posisjon (kjekk til å logge posisjoner til bunkere, men man kan ikke legge inn tekstinformasjon i felten, det må evt. gjøres i programvare på PC).
Følsomheten er særdeles god (kan ikke sammenlignes med TomTom'en): Det er bare å slå den på, slenge den i sekken eller jakkelommen og glemme den til jeg er hjemme etter dagens tur (eller ferien for den saks skyld). Jeg har hatt gode track også gjennom større kjøpesentra ol., så den mister ikke sporet sånn uten videre.
Programvaren som følger med er også enkel og fleksibel ift. f.eks. å splitte/slå sammen track, og selv om den ikke har noen automatisk interpolering kan hvert enkelt loggpunkt redigeres (flyttes) manuelt i ettertid (man kan også justere tidsattributter på bilder hvis klokken i loggeren og kameraet ikke har vært helt synkrone). Man kan også enkelt eksportere tracks til andre filformater - f.eks. kmz (da kan man "fly" eller rekapitulere turen i Google Earth etterpå - evt. inkl. bildene man tok).
Jeg betalte ca. 500,- for min (den og andre i-Blue modeller finnes i ymse nettbutikker, og dukker rett som det er opp på auksoner som f.eks. QXL).
Jeg kan ikke gi råd om annet enn det jeg har prøvd selv. Mtp. det enorme utvalget som finnes, anbefaler jeg å bruke litt tid på å søke på nettet etter tester og evalueringer som det er et utall av (nesten for mye, slik at det blir vanskelig å finne frem...).
Legger ved et par eksempler på skjermbilder fra programvaren, og hvordan man kan legge track på kart/ luftfoto fra Statens kartverk (en tur til Folehavna i fjor sommer). I tillegg også en kmz-fil (zippet) fra en tur til Frederikshavn i fjor (NB: Har redigert bort en god del, fjernet de fleste bildene og redusert de gjenværende til ca. 10% av org.str. for at filen ikke skulle bli for stor...).