Torpedobatterie Ledangsholm

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er det noen som har tegninger over dette anlegget?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Er det noen som har tegninger over dette anlegget?
FBT Trøndelag i alle fall... Har sendt en forespørsel om kopi.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

:bravo
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kan se ut som frontpartiet er "offset" med 1-2 meter ift. resten av bunkeren, eller er det bare på høyre side at det smalner inn ytterst?
Yes, den er ganske off. Tok ikke mål, men man kan se det tydelig på vedlagte flyfoto.

Har det vært en brygge el. der du tok det siste bildet?
Jeg studerte fjæra sånn passe nøye, men den kan ha vært lengre bort.. men tviler på det. En eller annen plass må man jo ha brukt for å komme seg fram og tilbake "øya".

Erik
Attachments
2010_leidangholm_14.jpg
2010_leidangholm_14.jpg (97.99 KiB) Viewed 354 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Må nesten bare legge dette bildet ut også.. campingvogna er så nær at jeg kan "ta på den" :) men det er minst 2 kilometer kuppert terreng som skiller oss. Dagen før hadde jeg brukt 12 timer på Utvorda.. deretter gått 4 kilometer for å komme meg hit...

det positive er all den trimmen vi får!

Erik H
Attachments
2010_leidangholm_15.jpg
2010_leidangholm_15.jpg (95.9 KiB) Viewed 350 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Erik H wrote:en nødutgang skulle vel ha vært en eller annen plass, men som sagt har naturen gått hard til verks.

Erik H
Nødutgang stusser jeg egentlig litt på på torbedobatteriet på hasselvik også.
Det er ei luke nesten nede ved vannkanten på ene sia på "betongfronten" ellers ingenting.

Ville vært spennende å sett noen bilder fra innsiden av dette anlegget, ser dog ut til at man må ty til "slikt som ungdommen liker" for å få det til :D :D
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:en nødutgang skulle vel ha vært en eller annen plass, men som sagt har naturen gått hard til verks.
Tror neppe det var så prekært med nødutgang her mtp. at det allerede var to utganger (en på hvert nivå) + en stor åpen front mot sjøen...
rhandber wrote:Det er ei luke nesten nede ved vannkanten på ene sia på "betongfronten" ellers ingenting.
Den kom ifbm. innstøping av fronten midt på 70-tallet mener jeg (ga adkomst til plattformen foran lukene). Tilsvarende på Herdla og Lerøy, men på Korshamn måtte man ut av fjellet og klatre opp fra fjæra.
Lurer på om ikke dette var en standard luke av den typen man finner i "KUSY"-bunkerne..? (slo meg bare nå - det ble også bygd noen standard "FBT-regelbau" bunkere rundt om, bla. på Korshamn og ifbm. IDA-prosjektet).
Last edited by Natter on 07 Feb 2011 14:19, edited 1 time in total.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

aha, det forklarer mye. Tydeligvis stengt igjen fra innsiden da, for har ikke funnet noe antydning til luke der.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
rhandber wrote:Det er ei luke nesten nede ved vannkanten på ene sia på "betongfronten" ellers ingenting.
Den kom ifbm. innstøping av fronten midt på 70-tallet mener jeg (ga adkomst til plattformen foran lukene). Tilsvarende på Herdla og Lerøy, men på Korshamn måtte man ut av fjellet og klatre opp fra fjæra.
Lurer på om ikke dette var en standard luke av den typen man finner i "KUSY"-bunkerne..? (slo meg bare nå - det ble også bygd noen standard "FBT-regelbau" bunkere rundt om, bla. på Korshamn og ifbm. IDA-prosjektet).
Et par bilder som, viser fronten på Herdla - den aktuelle luken ses til venstre for betongutspringet med lukene til torpedorørene:
Attachments
Luke_Herdla.jpg
Luke_Herdla.jpg (148.34 KiB) Viewed 296 times
Luke_Herdla 2.jpg
Luke_Herdla 2.jpg (137.62 KiB) Viewed 296 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
Knut Ø. wrote:Har batteriet vært i bruk av forsvaret etter krigen siden det er så godt sikret?
Vet ikke hvor lenge, men det inngikk i KA-oppsetningen etter krigen, før det ble nedlagt sammen med Hambåra, Porsøy og Kvarven.
Vet ikke om Forsvaret eide/ forvaltet området hele etterkrigstiden, men batteriet ble så vidt jeg har forstått sikret av FBT i 2000-2001.

Batteriet var forøvrig ferdigstilt i september 1944. 53cm hollandsk torpedokanon med enten 3 (JEF) eller 4 rør (Terjesen).
Bare så det er klart. Ledangholm hadde en hollandsk torpedokanon med 4 utskytningsrør. Det står også i min bok :wink: .
Imidlertid har den tyske torpedobatterioversikten fra sommeren 1944 som jeg tidligere har postet (RM 7/1249) listet en drilling, dvs tre rør. Det er feil i dette dokumentet. Stort sett er tyske originalkilder ganske etterretlige, men fra tid til annen er det blundere, spesielt mot slutten av krigen. Eksempelvis var de kartene tyskerne la frem for de allierte om de tyske kystbatteriene i 1945 av varierende kvalitet når deg gjaldt batterier som var evakuert nordfra og gjenoppsatt. På kartene står de planlagte posisjonenen, man har ikke fått med seg endringene som skjedde lokalt, der lokal rekognosering førte til at batterilokaliseringen ble justert til dels ganske kraftig.
JEF
Wahl
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2012 16:27

Har kun vert der en gang uten å sett på bunkeren, men finner en åpen grav av en tysk offiser om jeg ikke tar helt feil, liket ble fjærnet etter krigen, men graven er fremdeles åpen, men gjenngrodd.
storeslem
Posts: 3
Joined: 19 Jul 2013 14:29

Var inne i dette batteriet sommeren 94 eller 95. Da var det helt åpent der og på Utvorda. Husker at det var det var flere etasjer nedover og at det var svært vått langs gulvet en del steder. Det jeg mest severdige var et oppholdsrom(?) der det var malt vindusutsikt på veggen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Er det noen som har tegninger over dette anlegget?
Riksarkivet har en tysk tegning som viser bunker/fjellanlegg med mål + "lageskizze", hvor skyte/observasjonssektorer, kaien og (formodentlig) jernbanen opp til inngangen er tegnet inn. Mener stützpunkt la den ut i en annen tråd? Jeg har ikke mine bilder tilgjengelig nå.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er vel denne det er snakk om:
https://imageshack.us/a/img84/6137/22102545.jpg
Natter wrote:
Jon-Vegard wrote:Er det noen som har tegninger over dette anlegget?
Riksarkivet har en tysk tegning som viser bunker/fjellanlegg med mål + "lageskizze", hvor skyte/observasjonssektorer, kaien og (formodentlig) jernbanen opp til inngangen er tegnet inn. Mener stützpunkt la den ut i en annen tråd? Jeg har ikke mine bilder tilgjengelig nå.
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Så det er såpass stort dette anlegget. Har av en eller annen grunn alltid innbilt meg at denne var en ganske liten sak. Ut fra tegningen så ser det vel ut som om det er ganske likt Sørviknes?
--
Tommy
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”