Nordberg Fort 1/160

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm... Type isopor... 10mm tykkelse er all info jeg har. Er kjøpt på lokal byggshop, så det er nok "vanlig" bygningsmateriale?

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Erik E wrote:Hm... Type isopor... 10mm tykkelse er all info jeg har. Er kjøpt på lokal byggshop, så det er nok "vanlig" bygningsmateriale?

Erik
vanlig isopor for man kjøpt billig, men man får vel kjøpt alle mulige tykkelser? kjøpte nylig 20mm ispor til campingvogna.. men nå fikk jeg lyst til å kjøpe mer.. vil leke litt jeg også!!

E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Når man er møkklei av isopor går turen opp på loftet igjen.....
Mange bunkere som må lages, detaljer som må males og ikke minst masseproduksjon av utedasser! Bare antallet her fikk meg til å lure på hva de egentlig spiste der nede under krigen!? PDT_Armataz_01_08

Kommandobunkeren her er det sikker noen som drar kjensel på?
Selve "betongen" er skåret ut i isopor (igjen) etter originaltegninger ommregnet i 1/160. "Panserplatene" oppå er tynn papp og avstandsmåleren er knabbet fra en gammel utrangert Tirpitz-modell som lå å slang oppå loftet :-)
Attachments
Masseproduksjon av utedasser
Masseproduksjon av utedasser
Nordberg09.jpg (55.37 KiB) Viewed 545 times
Kommandobunker etter første strøk med maling
Kommandobunker etter første strøk med maling
Nordberg07.jpg (36.78 KiB) Viewed 545 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er noe av det man får kjøpt for å gjøre hverdagen lettere...
Biler, kanoner, luftvern osv. finnes, men dessverre i litt begrenset utvalg. Fordelen med disse er at de leveres ferdig malte, ikke slik som Bucyrus`en til høyre som faktisk er et byggesett med ca 25 deler(!!)
Attachments
Nordberg08.jpg
Nordberg08.jpg (44.38 KiB) Viewed 544 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vevang wrote:En ting jeg lurer på er det enkelt å skjere i isoporen?
Håper Erik E tilgir en viss frimodighet her, men siden han ikke svarte på hvordan han gjør det, tillater jeg meg å skyte inn at det finnes egnet "spesialverktøy" til slikt: En tynn ståltråd som varmes opp og smelter seg gjennom isoporen ("kniv i varmt smør" prinsipp...). Tråden er gjerne spent opp i en baufil-lignende holder, og tilkoplet en transformator for strømforsyning. En slik tråd kan for øvrig lett formes i ønsket fasong, for å "skjære" ut tilpassede profiler/ fasonger.
Kommer i farten ikke på en spesifikk betegnelse på verktøyet, men det er ikke noe problem å finne i velassortere hobbyforretninger ol.

EDIT: Tok et kjapt søk på "foam cutter", og det er tydeligvis ikke mangel på info om hvordan man enkelt kan lage slikt... F.eks.:
http://www.hhhh.org/~joeboy/resources/h ... utter.html
http://nsrca.org/technical/tip_tricks/f ... supply.htm
http://members.fortunecity.co.uk/slmohr/rcinterest2.htm

... ei heller ferdige verktøy:
http://www.craftershotknife.com/
http://www.amazon.com/Woodland-Scenics- ... B0006KSMEU

Til og med egen side på Wikipedia også:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot-wire_foam_cutter
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Jeg har kuttet alt med vanlig Stanley-kniv.... 99% av det jeg lager støpes over i ettertid så om det er hull eller ujevnheter så dekkes det enkelt etterpå! Kort fortalt er isoporen kun for å få grunnfasongen, så kommer detaljene etterpå.... Dette er naturligvis kun slik jeg gjør det og det finnes sikkert andre måter som er bedre, men halve vitsen med modellbygging er jo å få utløp for sin egen kreativitet og se at det man tenker faktisk kan komme ned på en plate i form av et fysisk objekt ;-)

Erik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg gjorde et søk her på forumet etter Nordberg Fort, men det eneste som kom opp var Nordberg i Troms, og det er vel ikke det du lager her...

Hadde vært moro om noen kunne laget en tråd og lagt ut bilder av området i passende kategori her på forumet. Kjekt å kunne sammenligne med fotos etterhvert som du legger ut fortsettelsen av prosjektet ditt her...


Kai
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

bactuz wrote:Jeg gjorde et søk her på forumet etter Nordberg Fort, men det eneste som kom opp var Nordberg i Troms, og det er vel ikke det du lager her...
Det tyske navnet var vel "Norberg" (MKB 5/503). Finnes flere bilder, bla. i : http://www.kystfort.com/forum/topic598. ... ht=norberg (sjekk også PDF-fil "LIsta bunkertour") på forsiden av www.kystfort.com ).

Fortets nettside: http://nordbergfort.vaf.no/hoved.aspx?m=2658
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Kjempe tøft Erik. Gleder meg til se det slutt resultatet.
Vet fra før at det du gjør blir perfekt! Så her kan vi bare glede oss folkens! Så bare stå på Erik.
Erling
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"Step 4" for min del ble å sette i gang med støping av terrenget.
Til denne jobben brukte jeg "Heydi gulvsparkel", da dette er noe jeg er vant til å jobbe med :-)
Har en betong-aktig konsistens og begynner å stivne allerede etter 5-10 minutter. Før herdingen kommer for langt kan man enkelt forme detaljer i landskapet ved å bruke svampepensel og mye vann. Skal man ha steinknauser eller større topper kan det med fordel støpes i en togang.
Blandet opp 2-3 liter i slengen, slik at det ikke skulle herde for raskt...
Attachments
Nordberg10.jpg
Nordberg10.jpg (57 KiB) Viewed 425 times
Nordberg11.jpg
Nordberg11.jpg (59.88 KiB) Viewed 424 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etter drøyt 40 kilo støpemasse var det på tide å finne frem malerpenselen.. Til dette brukte jeg Woodland sine "Earth colours", meget drøyt i bruk (Trenger lite maling) og ikke minst resultater man blir fornøyd med. (Før du går i gang er det lurt å teste at malingen du vil bruke ikke angriper isoporen!)
For å male grunnfargen blandet jeg en veldig mørk og en veldig lys grå maling i små porsjoner. Man kan sikkert male hele fjellet med en passende gråfarge, men for hver gang jeg blandet så fikk jeg litt forskjellige nyanser og dermed mer naturtro spekter av vekslende farge.
Når første laget var tørt, blandet jeg en mix av 50/50 med mørk grå og vann... Dette blir en meget tyntflytene maling som det bare er å koste på over hele fjellet med en svampepensel. Malingen vil flyte ned i sprekker og fordypninger i terrenget og tørke der når vannet fordamper.
Siste touch blir å "brushe" hele fjellet med lysegrått (Ha veeeeldig lite maling på penselen her) og vips... Man har et rimelig ok "Grunnfjell".
Alt som ikke skal være fjell kan nå males en passende grunnfarge etter hvilken årstid man skal ha.... Min er Gressgrønn Jotaplast maling, billig og tørker fort!

Ikke lett å få tatt bilder av dette her, men synes det ser mye bedre ut i garasjen enn her på skjermen PDT_Armataz_01_05
Her er en ganske ekstrem closeup....
Attachments
Nordberg12.jpg
Nordberg12.jpg (71.19 KiB) Viewed 418 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bunkere eller andre detaljer som skal være sprengt ned i fjellet kan med fordel monteres paralellt, men om du kombinerer med papir/papp så husk at dette trekker fuktighet! Unngå gjerne å støpe helt inntil, en liten bommert og man har et 2009 diorama med gjenstøpte bunkere ;-)

Her er kommandobunkeren etter fjellet rundt er malt og steinfyllingen på sidene er påbegynt:
Attachments
Nordberg14.jpg
Nordberg14.jpg (68.09 KiB) Viewed 416 times
Nordberg13.jpg
Nordberg13.jpg (53.21 KiB) Viewed 416 times
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

Tenkte jeg skulle nevne et annet materiale å lage landskap i er Pappmasse. Jeg lager min egen. opprevet aviser og vann i en foodprossessor og etter et par minutter har man en find fiberaktig masse som kan brukes til å skulpturere det meste av landskap.

Når den skal brukes blandes den med litt vanlig hvit trelim.
Fordelen er at man har dagesvis til utforming og bearbeiding av massen. Bakdelen er at,,, vel man har dagesvis før den herder. så man trenger litt tolmodighet.

Jeg pleide å bruke gips men når jeg begynte å lage større diorama måtte jeg finne på noen annet da modellene ble så tunge at man trengte nesten truck for å flytte dem.


PS: kona kan bli sur når foodprossesoren er svart av gamle aviser, og trykksverten kan være litt vanskelig å få av.
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Er så heldig å ha sett modellen "live" . Hatten/hjelmen av for et utrolig bra
utført stykke arbeid. PDT_Armataz_01_11
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er litt mer "kjøpeting".
For å illustrere størrelse har 6 veiarbeidere tatt oppstilling foran Blitz`en oppå en lighter :-)
Attachments
Nordberg15.jpg
Nordberg15.jpg (69.13 KiB) Viewed 295 times
Post Reply

Return to “Modellbygging”