Page 1 of 4
antall radarer i Norge
Posted: 01 Jun 2009 13:51
by werner wernersen
Hei
driver å kikkker/prøver å få en oversikt over hva slags radarer og i vilket antall som var planlagt/eksisterte i 1945.
er der noen som har noen formening om hvor mange?
en opptelling jeg har gjort i forhold til den dokumentasjonen jeg har så er det vel snakk om noen hundre, jeg har kun for deler av landet så dette er kun "synse tall" hvis en regner alle våpengrener.
Werner
Posted: 01 Jun 2009 17:03
by SES
Hej Werner,
LW radar her:
http://www.gyges.dk/luftwaffe_ln%20norway.htm
er ret sikker på at listen er helt komplet.
KM radar her:
http://www.gyges.dk/FuMO%20locations%20Norway.pdf
noget mere i tvivl om at listen er komplet.
mvh
SES
Posted: 07 Jun 2009 19:26
by orlogsbesten
Dette er nok et vanskelig gebet. I skriv fra Forsvarsstaben 10. juni 1949 gis "en fortegnelse over hvilke radarstasjoner tyskerne etterlot seg. I oppstillingen er ikke medtatt de stasjoner som ligger "innen Kystbatteriområder."" I dette skrivet opplyser også Forsvarsstaben at Telegrafverkets militærkontor hadde påtatt seg å rive disse anleggene, men at rivingen stoppet opp (trolig høsten 1946) på grunn av mangel på penger og personell.
Listen omfatter 149 radarsett, listet iht Distriktkommando. Det er kun stedsnavn og geografisk posisjon, ingen informasjon om hvilke radarsett. Av disse radarsettene ønsket Sjøforsvaret å beholde 21 sett av Würzburg Riese, og disse er listet med navn og posisjon i skriv fra Sjøforsvarets overkommando 24. juni 1949. Radarsettet på Bud var imidlertid feillistet som Würzburg Riese.
Kanskje dette kan hjelpe noe?
Posted: 07 Jun 2009 20:21
by Erik E
en opptelling jeg har gjort i forhold til den dokumentasjonen jeg har så er det vel snakk om noen hundre
Hallo
Tok også en opptelling i det jeg har for hånden....
Pr. Mai 1945
Luftwaffe "Luftnachrichten" = 78 stk
Kriegsmarine Seetakt. + Seeart. = 37 stk
Kriegsmarine Flak = 45 stk
Totalt 160 stk +/- 10% for litt feil i kildeunderlaget ;-)
Luftwaffe Flak har jeg ingen tall på, men er nok minst like mange som Marinen, om ikke mer!
Erik
Posted: 26 Aug 2009 16:24
by overland53
Antallet nevnt er nok faste radarer (fastmonterte). I tillegg var det mobile radarer som også ble brukt, radarer som var mer mobilen enn f.eks. Freya LZ, denne regner jeg som fast. Har flere bilder av disse mindre, mobile typene etter "innsamling" 1945/46, så totalt sett var nok antalle tyske radarer i Norge under krigen "betydelig".
Posted: 26 Aug 2009 20:40
by JornN
Klarer ikke på disse listene å finne 2 radarer i Trondheim:
WR-stasjon på Lian - oppgitt av John I. Skjæran i boka "Trondheim som bombemål" til å være et Himmelbett-oppsett, men kun en sokkel eksisterer i dag.
Freya-stilling på Granåsen ved Dragvoll.
Likeledes 1 WR på Lerberen, Ørlandet. Er det slik at noe av dette faller inn under noen registreringer på oversiktene? I tilfelle kommer det dårlig frem.
Posted: 26 Aug 2009 20:59
by Erik E
Skal prøve å ikke snakke på SES` vegne, men kartene inkluderer nok ikke Flak radar, kun varslingsradar...
Marine flakradar er her:
http://www.gyges.dk/FuMO%20Flum%20locat ... ay%202.pdf
Kriegsmarine hadde en Flak radar FuMO 303 på Lian.... Ingenting i tyske kilder som bekrefter WR oppå der... ihvertfall ikke som jeg har sett!
Granåsen var også en Kriegsmarine Flak-radar, men her FuMO 301
Erik
Posted: 26 Aug 2009 21:13
by SES
Tak Erik,
Jeg glemte dette kort:
http://www.gyges.dk/FuMO%20Flum%20locat ... ay%202.pdf
og det viser kun varslings radarer ikke ildledelse.
mvh
SES
Posted: 27 Aug 2009 10:01
by JornN
Jeg er lite i tvil om at det har stått en (eller 2) WR på Flugsicherung-Zentrale Lian. Alle seriøse kilder lokalt oppgir dette. Jeg mener å huske at Knut Sivertsen har opplyst om én WR, mens J. Skjæran skriver i sin bok at det her eksisterte et "Himmelbett"-oppsett med 2 stk WR og én Freya AN. Han bruker benevnelsen "ildledningsradar" om Lian, men skriver også at "Himmelbett"-løsningen ble, pga sine svakheter, nedlagt i 1943 og at stasjonen fikk nye oppgaver som gikk ut på å gi skytedata til de tunge Flak-batteriene.
Frøya-radaren på Granåsen ble satt opp i 1943 for, sitat: ...vel først og fremst for å VARSLE fly fra nordvest... sitat slutt.
Forøvrig - hva ville man ellers bruke en V229 sokkel til, om ikke til en WR?
Trondheim i bakgrunnen i øst-nordøst.
Posted: 27 Aug 2009 11:26
by Paul S.
Likeledes 1 WR på Lerberen, Ørlandet.
Har ikke sjekket posisjonen men har en Wurzburg R og 3 X Wurzburg D på Ørlandet, posisjon 63.42.N / 09.37.E.
Har også litt på Lian og Granåsen, bla er der nevnt en Würzburg i e-lister, denne er bekreftet både ved luftfoto og foto tatt fra bakken.
Kommer tilbake til disse.
mvh
Paul S.
Posted: 27 Aug 2009 15:33
by JornN
Paul S. wrote:Likeledes 1 WR på Lerberen, Ørlandet.
...denne er bekreftet både ved luftfoto og foto tatt fra bakken.
Paul S.
Dette er ekstremt interessant. Er dette foto fra bok, etterretningsarkiver, eller noe annet?
Posted: 27 Aug 2009 15:33
by Paul S.
Har Lian og Granåsen med hver sin Freya fjernet av Royal Navy.
Posisjon oppgitt til 58.54N/05.40 E på begge..
Dett er vel to av de Freya radarer som lå under KM flak. De finnes på tyske lister fra mai 45.
På en liste fra april 45, "Radar Stations operated by GAF" er der nevnt en Würzburg(står ikke om det er en WR eller WD) og en Freya ved Trondheim/Lian. Comfirmed by aerial photos, ground photos. 24.07.43
Posisjon oppgitt til 63.23.33N/10.18.34E
mvh
Paul S.
Posted: 27 Aug 2009 17:25
by Erik E
Jørn, tviler ikke på det du sier, men ville heller påpeke at det er veldig rart (synes jeg) at det finnes flere tyske kilder som gir rimelig detaljerte oversikter over status ved kapitulasjonen, men at Lian ikke er på disse listene (Og ei heller på oversikter fra 1944)
Eneste jeg har funnet er som sagt en marine FuMO 303
Får følelsen av at du tror jeg mener at du tar feil?
sitat: ...vel først og fremst for å VARSLE fly fra nordvest... sitat slutt
Flak eller flum. radar.... Poenget er at kartet du refererte til etter mitt skjønn kun viser overflatevarslingsradar - Ikke marine Flak og Flugmelde som jo er gjengitt på et eget kart.......
Forøvrig - hva ville man ellers bruke en V229 sokkel til, om ikke til en WR?
Ikke noe jeg vet om hvis spørsmålet var rettet til meg?
Men er dette virkelig en V-type sokkel da.....?
Erik
Posted: 28 Aug 2009 9:20
by Paul S.
Dette er ekstremt interessant. Er dette foto fra bok, etterretningsarkiver, eller noe annet?
Soory, så ikke posten din før jeg la inn andre del.
Fotoene er engelske flyfoto og evnt e.foto.Hvor de befinner seg i dag vet jeg ikke, men PRO har jo flyfotoene fra regogniseringstokt m.m
mvh
Paul S.
Posted: 29 Aug 2009 18:10
by KGJ
Hva står PRO for?