Ferie 2009-2022 (Kreta)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Provde a overvinne insektfobien og gikk en runde inne i her, men oppover trappene var det lite fristende:

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:31, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:39, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tok turen opp til den andre utgangen utenfor i stedet:

Image



Begynte pa turen opp hit, og tenkte a returnere via PAK-garasjen, men stotte pa en slange som gjorde at jeg tok en god pause... Etter en stund fant jeg ut at en treffer neppe pa flere, sa da dristet jeg meg videre, men da jeg nesten trakket pa nr to var det stopp (har helt noia ift den slags kryp... :oops: ). Lusket meg kjapt tilbake samme vei jeg kom, og dett var dett for videre turer i bushen for meg i denne omgang.

Har sjekket pa nettet etterpa, og den eneste giftige slangen pa Kreta er ekstremt sjelden, og lignet overhodet ikke pa de jeg traff. Dog ser jeg na at det er mye skorpioner og flere giftige edderkopparter her... :? Tenker de siste dagene blir viet avslapning pa hotellet PDT_Armataz_01_18

Er ikke i form til noen kjoretur til Heraklion heller desssverre - skulle gjerne fatt verifisert et mulig kystbatteri der, men det far vel bli neste gang.

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bra: :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vevang wrote:Det er ingen ordentlig vei / sti der :sad: så du må gå litt i buskene. Leitstanden ligger litt for seg selv, og er litt gjengrodd :)
Mener det gar en vei (sikkert rimelig nedslitt na) opp mot fjellinngangene - murt opp i nedkant:
Image
Vevang wrote:Men det ligger en bunker helt nede ved veien der :) Det brukte eg som utgangspunkt :-D
Var det den som ligger under trarne til hoyre i dette bildet?
Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 04 Jun 2014 16:30, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Blaser heftig her i dag - her fra Kolymbary beach:
Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Stemmer det :) Det er den bunkeren eg tenker på :-D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Her er noen bilder fra Maleme flyplass, ca. 34 S 756362 3935584
Har kjørt forbi flyplassen 4-5 ganger ila oppholdet, og porten har vært låst hver gang. Mulig de er lei turister med kamera nå?

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg ble fortalt at de lokale var lite begeistret for etablering av de mange fotoboksene langs "New National Road", og systematisk har ødelagt disse de siste to årene.
Nå er de imidlertid nylig kommet i operativ drift, så det er verdt å følge med på skilting om man skal ut på tur der i tiden fremover... (boksene tar bilde bakfra, og kan være godt skjult av vegetasjon - kantslått virker ikke å vare hoyt prioritert...). Det står feks to i hver retning mellom Platanias og Chania.

Det kan til tider virke som det råder anarki i trafikken her, men jeg har også passert tre politikontroller langs veien bare denne uken, så en får som sagt vare litt obs (inntil 30km/t over fartsgrensen gir vistnok et forelegg på €350).

Image

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 05 Jun 2014 12:52, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Kreta er mye brattere og mer kupert enn luftfoto pa Google Maps kan gi inntrykk av... PDT_Armataz_01_18
Iflg Ving-guiden på bussen til flyplassen i dag har Chania-prefekturet (et av de 4 regionene Kreta består av) alene 52 fjelltopper på over 2000m...

Forumet er stadig representert på øyen: KOS ankom vel noenlunde samtidig med at jeg dro... PDT_Armataz_01_18
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Noen glimt fra tunellanlegget i Platanias som de stadig jobber med a utvikle som WW2-museum.
Jeg er håpløs som videofotograf, men her er en snutt fra en kjapp runde i anlegget:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/386 ... tunell.mp4
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:
Natter wrote:Kreta er mye brattere og mer kupert enn luftfoto pa Google Maps kan gi inntrykk av... PDT_Armataz_01_18
Forumet er stadig representert på øyen: KOS ankom vel noenlunde samtidig med at jeg dro... PDT_Armataz_01_18
Det stemmer ;) Og, tradisjonen tro så kommer finværet med oss. Sol, godt og varmt... Og varmere skal det bli! Gode koordinater fra Natter, leitstand besøkt - men museet har litt odde åpningstid. Fant en kanonstilling ved å følge en (bratt) snarvei opp, langs et trappesystem som nok er fra førtitallet - rett inn på lekeplassen i enden av en restaurant. Gjestene virket noe overrasket, mens hovmesteren bød på gratis 'vitamin'(saft) til 'norske fjellklatrerene' ;) Passerte to huler på vei opp.
Nå når støttepunktet er stadfestet, så legitimeres et par andre ting på høyden. Skjønt, det er nok flere sMG-reder og bk-stillinger rundtom. Men, sandaler og shorts kommer bokstavelig til kort her om en går et par meter utenfor stien...

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Fant en kanonstilling ved å følge en (bratt) snarvei opp, langs et trappesystem som nok er fra førtitallet - rett inn på lekeplassen i enden av en restaurant. Gjestene virket noe overrasket, mens hovmesteren bød på gratis 'vitamin'(saft) til 'norske fjellklatrerene' ;) Passerte to huler på vei opp.
Nå når støttepunktet er stadfestet, så legitimeres et par andre ting på høyden. Skjønt, det er nok flere sMG-reder og bk-stillinger rundtom. Men, sandaler og shorts kommer bokstavelig til kort her om en går et par meter utenfor stien...
:bra:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Vedlagt ZIP-fil med POI-filer for TomTom og Garmin satelittnavigator (link rett over bildet).
Oppdaterte POI-filer for TomTom, Garmin og Google Earth: Måtte justere noen posisjoner etter turen, og har fått lagt til noen flere.

NB: Jeg ønsker stadig tips ift manglende WW2-posisjoner ("antikk"-kategorien har jeg egentlig bare begynt å skrape i overflaten på...)!

NB: Har fjernet WW2-filene (ny versjon lagt ut i nyere post 2015-08-06).
Attachments
Crete_Ancient_GR (Garmin).zip
(2.66 KiB) Downloaded 6 times
Crete_Ancient_GR (Google Earth).zip
(2.11 KiB) Downloaded 6 times
Crete_Ancient_GR (TomTom).zip
(4.02 KiB) Downloaded 4 times
Last edited by Natter on 06 Aug 2015 13:23, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote: Det stemmer ;) Og, tradisjonen tro så kommer finværet med oss. Sol, godt og varmt... Og varmere skal det bli! Gode koordinater fra Natter, leitstand besøkt - men museet har litt odde åpningstid. Fant en kanonstilling ved å følge en (bratt) snarvei opp, langs et trappesystem som nok er fra førtitallet - rett inn på lekeplassen i enden av en restaurant. Gjestene virket noe overrasket, mens hovmesteren bød på gratis 'vitamin'(saft) til 'norske fjellklatrerene' ;) Passerte to huler på vei opp.
Nå når støttepunktet er stadfestet, så legitimeres et par andre ting på høyden. Skjønt, det er nok flere sMG-reder og bk-stillinger rundtom. Men, sandaler og shorts kommer bokstavelig til kort her om en går et par meter utenfor stien...
Mja, tilbake til gamlelandet... Det ble jo ikke så vide og omfattende turer som det Natter legger ut på ettersom Woman in Charge nok er mest interessert i 'strandforsvar med faktor 10 eller 20'. Og for å være ærlig så avtar klatreviljen betraktelig når solen drar opp gradene som den kan på Kreta - da virker det totalt uinteressant å snakke om grader i skyggen når svetten siler :rodme:

PLATANIAS

Av det vi kom over, som ikke er vist ovenfor, var nok stillingen på 'snarveien opp' mest spennende. Denne snarveien opp fikk jeg tips om fra en fastboende engelskmann/kjenning ila. Afterswim om kvelden før vi gikk opp første gangen til stengt museum. Forklaringen, og oppfattelsesevnen, var nok så som så - men når en først vet om stien så er den grei nok - t.o.m. skiltet, på Gresk vis...
<-- Astrea Cafe Restaurant, Old Town, Old Chuch.
Så det har nok vært et 'joint venture' der engang for å hjelpe folket nærmere himmelen - på den ene eller andre måten.
Over vannrennen/gangbroen presser en seg bare forbi noe buskas og tar opp til venstre...
Over vannrennen/gangbroen presser en seg bare forbi noe buskas og tar opp til venstre...
20140612_024_1.jpg (458.27 KiB) Viewed 262 times
Og, ja, trappene opp det siste bratte partiet til restauranten er så vaklevorent som det ser ut til. Sikkert ikke noen god idé å returnere fra restaurantbesøket den veien etter stengetid, i mørket :)
Og, ja, trappene opp det siste bratte partiet til restauranten er så vaklevorent som det ser ut til. Sikkert ikke noen god idé å returnere fra restaurantbesøket den veien etter stengetid, i mørket :)
20140612_023_1.jpg (450.77 KiB) Viewed 262 times
Men, først, ikke langt oppe i bakken, etter å ha vandret over den kombinerte vannrennen/gangbroen, begynte det å bli interessant - en hule, allerede :bra:
Pga. sterkt sol og vinkel var det ikke lett å se inn i denne, selv om jeg hadde LedLenser'en med - så vi gikk ikke INN i denne åpningen...
Pga. sterkt sol og vinkel var det ikke lett å se inn i denne, selv om jeg hadde LedLenser'en med - så vi gikk ikke INN i denne åpningen...
20140609_001_1.jpg (418.15 KiB) Viewed 262 times
Siden Woman in Charge ikke er så interessert i koordinater, lommelykter, foto, huler og sånt - så fortsatte hun forbi denne ganske kjapt, og fortsatte oppover.

Da hun var ca. femten meter videre opp på stien fikk jeg 'melding på øret' om at jeg nok burde komme opp der heller !
'The Real Thing' - en stilling for et tilsynelatende mindre skyts på hjul !
'The Real Thing' - en stilling for et tilsynelatende mindre skyts på hjul !
20140612_026_1.jpg (502.9 KiB) Viewed 262 times
Et rom på hver side inne i garasjen - og hule videre innover...
Et rom til venstre som vist og et til høyre - og rett fram videre innover. Ser jo en anelse bebodd ut...<br />Men vi skulle besøke Storhulen, og fortsatte oppover.
Et rom til venstre som vist og et til høyre - og rett fram videre innover. Ser jo en anelse bebodd ut...
Men vi skulle besøke Storhulen, og fortsatte oppover.
20140609_005_1.jpg (339.68 KiB) Viewed 262 times
For å gjøre en lang historie kort. Da vi ved andre topp-besøk, i åpningstiden for storhulen, tok opp denne stillingen med guiden sa han at Exit B gav rask adkomst ned til denne stillingen - og at det i tillegg til garasjeåpningen var tre(3) åpninger i hulesystemet - den ene med trapper opp til løpegraven fra Exit B !
'AT THE BOTTOM OF THE HILL, WHERE THEY ALSO OPERATED AN ANTIAIRCRAFT MACHINE GUN' - høres noe 'nedtonet' ut spør du meg...
'AT THE BOTTOM OF THE HILL, WHERE THEY ALSO OPERATED AN ANTIAIRCRAFT MACHINE GUN' - høres noe 'nedtonet' ut spør du meg...
20140612_048_1.jpg (309.97 KiB) Viewed 262 times
Og, joda - vi kom oss ned trappene og INN i hulen på returen etter andre besøket...
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”