Ferie 2009-2022 (Kreta)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vevang wrote:Du kan stoppe på oppsiden av veien og gå ned til fjellanlegget :) Ingen gjerder eller stengsler der
PAK er ikke langt der fra :wink: Men det kan være litt vanskelig å finne det :roll:
Jeg tenkte selvsagt pa oversiden, men fant ingen vei der. Skal ta en ny titt på luffoto...
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:30, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det ble en liten luftetur i dag ogsa. Forst til samlingen i Keramia (uttrykket "museum" er minst like misbrukt her nede som i Norge). Vet ikke om skiltingen helt star i stil med med det som tilbys, men verdt en stopp. Liten samling av primart handvapen i glassmontre som jeg gav opp a fotografere pga gjenskinn. Det meste skal vare relatert familien til innehaveren, hvis far og bestefar var i motstandsbevegelsen. En meget hyggelig fyr som nektet a ta noe betalt, men som var glad for a treffe noen med interesse for dette (det er vel mest utlendinger tror jeg...).

Image

Image


Siste bildet er fra et minnesmerke (de gar det 20 av pa dusinet her nede), like borti veien fra kafeen/samlingen:

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:35, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Neste stopp var Askyfou, forst ved et sardeles misligholdt minnesmerke med et par etterlatenskaper av relativt nyere argang:

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:37, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sa til museet. Innehaveren har pensjonert seg, og na er det datteren som regjerer her. Hun var ikke sa sterk i engelsk for a si det pent, men hadde i alle fall pugget skikkelig hva det meste var for noe (pa et slags tysk-engelsk). Hun forsikret om at samlingen skulle besta og utvides ogsa fra hennes side.

Her finnes det masse bilder fra for, sa jeg legger kun ut et par. Ikke verdens midtpunkt dette, men absolutt verdt turen/Besoket (flotte naturopplevelser far en ogsa).

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:42, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tar med bilde av Askyfou Koules ogsa. Hadde vart kjekt med en tur opp dit, men ikke i min navarende form :)

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:44, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Utsikten fra Aptera Koules ned mot Itzedin Fortress og Souda Bay
...og motsatt:

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:44, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Itzedin Fortress

Her star det ogsa noe nyere materiell. Skal ta en stopp her
Som sagt, sa gjort. Stengte dorer dog, og kjorer man rundt kommer man til stengte porter, vakttarn og advarselsskilt, sa her regjerer nok det Greske forsvaret stadig.

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:46, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nok en bomtur til krigsmuseet i Chania. Kom i prat med ekspeditoren pa apoteket pa motsatt side av gaten, og han hadde avtjent forstegangstjenesten sin her for to ar siden (lagde engelske plakater til utstillingene).

Museet ble opprinnelig stengt pga personellmangel. Siden det er militart og styres av forsvarsdepartementet i Athen, blir det ikke prioritert. I tillegg er det vistnok endel skader pa selve bygningen, sa han regnet ikke med at det noensinne vil bli apnet igjen...

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:48, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Siste stopp: Det allierte militarsykehuset utenfor Chania:

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 31 May 2014 20:50, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Ja, det var vel ikke annet å vente... I fjor satt de to personer der og prøvde å selge billetter til hurtig forbipasserende... I 2009 og oppover var det 'vid åpent'.
'Gone home' ja... en skal formulere seg meget nøye og spesifikt i sine spørsmål :)
Tror kafeen ogsa forsvinner snart: Utvalget var om mulig enda darligere der na enn sist...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Dagens utflukt gikk forst til forsvarsmuseet sor for Rethymno. Kunne fort bli bomtur, da mandag er eneste dagen de jar stengt. Var imidlertid heldig da det var folk der som drev med noe arbeid sa jeg fikk "snakket" meg inn - i motsetning til en gruppe svenske turister som ankom i det jeg gikk, og som var rimelig sure fordi de matte vente en time til turbussen skulle plukke dem opp (busselskapet skulle vistnok fa hore det... :) ).
Museet drives av det greske forsvaret, og er verdt et besok, selv om det ikke er veldig stort. De har samlinger av handvapen, uniformer, medaljer etc. Invasjonen (og frigjoringen) av Kreta er naturlig nok viet oppmerksomhet med egne utstillinger. Ogsa en del moderne materiell med kanoner og stridsvogner etc (det regnet bra i dag, sa det ble begrenset med bilder ute).
Museet hadde ogsa et par lesesaler og et brukbart bibliotek med forsvarslitteratur (kun gresk sa vidt jeg kunne se).

Tar med noen bilder:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:21, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Image

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:22, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:24, edited 3 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stoppet ved Georgioupoli pa vei "hjem". Forst ved bunkeren med uvanlig hoy dorterskel (var ogsa en runde pa hoyden bak, men det meterhoye gresse fristet det lite a lete rundt i etter den sammenraste bunkeren som ligger der):

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:28, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sa til stillingene. Igjen masse vekst og insekter...

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 02 Jun 2014 20:30, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”