Ferie 2009-2022 (Kreta)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Det er ingen ordentlig vei / sti der :sad: så du må gå litt i buskene. Leitstanden ligger litt for seg selv, og er litt gjengrodd :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det er ingen ordentlig vei / sti der :sad: så du må gå litt i buskene. Leitstanden ligger litt for seg selv, og er litt gjengrodd :)
Det ser jeg, men det er vanskelig å finne et egnet startpunkt... En vil ikke brøyte seg gjennom knehøye tornekratt med bare legger ;)

Får se hva det blir til - ikke sikkert jeg orker å klive oppover der uansett gitt nåværende helsetilstand :(

De lokale sier også at insektplagen er på det verste nå gitt høy luftfuktighet (85% i går med kraftig regnvær ettermiddag/kveld), så "tunellutforsking" frister lite for å være ærlig. Skal prioritere noen museumsbesøk først.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Klarte omsider å knipse et par bilder av disse småtassene som piler rundt en alle steder... :)

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:D :D
Natter wrote:Klarte omsider å knipse et par bilder av disse småtassene som piler rundt en alle steder... :)

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

:bravo
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Men det ligger en bunker helt nede ved veien der :) Det brukte eg som utgangspunkt :-D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ok, vi får se. Begynner dog å få nok av insektlivet her nå... Føles som det er noe som kryper alle steder på kroppen :-(

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Dagens forste stopp: Det store fjellanlegget i Maleme. Godt "kamuflert", og som ventet godt infisert med smakryp, sa jeg orket ikke ta turen lenger inn enn et par meter :(
Iflg guiden i Platanias-anlegget er det ganske mange av disse fjellanleggene rundt om, men grunneierne er ikke interessert i besok (benyttes som lagre ol).

Image

Image

Image

Litt spinklere utgaver av arten vi har hjemme, men de har ingen problemer med a konkurrere pa storrelsen ellers:
Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 30 May 2014 20:44, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Cafe Hill 107 er na kun kafe... Iflg damen som driver stedet er militarsamlingen "gone home"...
Jeg spurte guiden i tunellanlegget under kirken i Platanias om dette: Han viste ikke hvor tingene var blitt av, men jobber med saken (de onsker a fa samlingen flyttet til tunellanlegget).

ImageImage

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 30 May 2014 20:38, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par bilder fra tunellanlegget i Nopigi (Kissamos). Her var alt gjerdet inn (tralte stedet en times tid, men ga opp - regner med at det er like guffent som de andre stedene na, sasa det ville neppe blitt noen tur inn her uansett.

Lette ogsa etter PAK-embracuren i ruinen pa stranden narmere byen uten hell...

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 30 May 2014 20:41, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Her monterte de en stor staaltavle med bilde av en tysk Me109 og noe gresk tekst da jeg var der (tydeligvis for senere avduking. Jeg skal ta turen oppom igjen i neste uke siden jeg ikke somlet meg til a ta bilde for den ble dekket til
Slik ble det:

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 30 May 2014 20:36, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen glimt fra tunellanlegget i Platanias som de stadig jobber med a utvikle som WW2-museum.

En hyggelig eldre kar som er svart engasjert i historien som passer pa og guider. Han kunne fortelle om flere bunkere og minst en kanonstilling som er bevart i batteriet som "henger pa" anlegget (en av kanonene sto i en tunellstilling).

Ekstremt myk stein som en narmest kan grave ut med fingrene. Litt andre forhold enn i Norge :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Last edited by Natter on 30 May 2014 20:48, edited 3 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Flotte bilder Natter!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Cafe Hill 107 er na kun kafe... Iflg damen som driver stedet er militarsamlingen "gone home"...
Ja, det var vel ikke annet å vente... I fjor satt de to personer der og prøvde å selge billetter til hurtig forbipasserende...
I 2009 og oppover var det 'vid åpent'.
'Gone home' ja... en skal formulere seg meget nøye og spesifikt i sine spørsmål :)

Mange flotte bilder Natter :bra:

mvh
KOS
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Natter wrote:Et par bilder fra tunellanlegget i Nopigi (Kissamos). Her var alt gjerdet inn (tralte stedet en times tid, men ga opp - regner med at det er like guffent som de andre stedene na, sasa det ville neppe blitt noen tur inn her uansett.

Lette ogsa etter PAK-embracuren i ruinen pa stranden narmere byen uten hell...
Du kan stoppe på oppsiden av veien og gå ned til fjellanlegget :) Ingen gjerder eller stengsler der :)

PAK er ikke langt der fra :wink: Men det kan være litt vanskelig å finne det :roll:
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”