Torpedo leveranser til Dora

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Hei!

Har hørt noe snakk om (og funnet visse spor om) at torpedoer som skulle leveres til Dora ble firet ned på småbåter som fraktet/rodde disse inn i et mottak inne i fjellet. Byth busted, plausible or confirmed? :)
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Vil si busted.

Såvidt meg bekjent så var hovedmengden av torpedoer lagret på Hoftad Leir, for deretter transportert med tog til ett mindre lager som ligger sprengt inn i fjellet ved Dora 1.
Klargjøring av torpedoer ble mest sannsynlig gjordt i det sistnevte lageret, før det ble transportert inn i Dora, mest sannsinlig med en ammovogn.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Det fantes dedikerte torpedoleveranse-skip som f eks "Pelikan", som leverte til u-båter/e-båter oa flere steder i Norge. Jeg regner med at de bare gikk inn i havna og avleverte med kran.
Hofstad lager på Melhus var ganske riktig et marine-ammolager med egen jernbane, men jeg for min del vet ikke om de hadde lager på torpedoer.

En leir som helt sikkert hadde lager på torpedoer, var Munkvoll leir med sine torpedo-verksteder. 5 av lagerbunkerne står fremdeles, mens det aller meste av verkstedbygningene er borte. Her går jo Graakallbanen forbi.

Det ene fjellagret opp for Ladehammerkaia inneholdt nok ikke hele torpedoer, stridshodene var nok lagret et annet sted. Dette er det flere grunner til. Det var flere ammo-/sprengstoffbunkere i fjell på utsiden av Ladehammeren (Pioneerlagre), og blant disse er det 3 lagre som er større enn de andre. Det største er i dag en del av forbrennings-/renseanlegget, og det kan være at det var her stridshodene ble lagret - unna alt annet med bare sjøen utenfor.
På selve Ladehammerkaia stod 7 verksted-/lagerbygninger før angrepet i juli 1943. Hvis man regner fra nord (ytterst) så var V1 et torpedolager og V2 et torpedoarmeringsverksted.

Det finnes ingen haller/mottak i fjellet på havnivå.
JornN
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Takker for utfyllende svar begge to! Har luktet ganske mye på ladehammeren og fant en "hule" som fører ned i vannet som det i dag er gitter forran slik at man ser at det går rett ned i vannet og mulig åpent rom bak. (trenger for alt jeg vet ikke ha noe med krigen å gjøre), men her trekker det veldig, og mest trolig er det åpent herfra og ut til strømningskanalene som fører inn under veien nederst ved ladehammeren. Så fikk litt ekstra lyst til å tro at det kunne være noe i denne historien menmen :D
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Spectre wrote:...fant en "hule" som fører ned i vannet som det i dag er gitter foran slik at man ser at det går rett ned i vannet og mulig åpent rom bak. (trenger for alt jeg vet ikke ha noe med krigen å gjøre), men her trekker det veldig, og mest trolig er det åpent herfra og ut til strømningskanalene som fører inn under veien nederst ved ladehammeren. :D
Vet hvilken du sikter til, men tror denne har noe å gjøre med dagens virksomhet inne i Ladehammeren. Jeg har ikke full oversikt over hallene/gangene i kommunens anlegg så jeg kan ikke garantere at den tilhører dette. Det som er godt synlig er i hvert fall forbrenningsanlegget på utsiden, og her lå som sagt en av de større tyske fjellhallene.

En oversikt over kommunens anlegg kan du se her:
http://www.trondheim.kommune.no/content ... 1117613768

Denne tegningen er en del av pdf-filen som kan lastes ned fra den siden.
Kan se ut som om (ifra den lille sidetegningen) at akkurat denne sjakten ikke er tilknyttet anlegget. Hvis det ikke er en liten ventilasjonssjakt som ikke er stor nok til å vises på tegningen?
Attachments
Ladehammeren renseanlegg.jpg
Ladehammeren renseanlegg.jpg (99.57 KiB) Viewed 753 times
JornN
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

JornN wrote:
Spectre wrote:...fant en "hule" som fører ned i vannet som det i dag er gitter foran slik at man ser at det går rett ned i vannet og mulig åpent rom bak. (trenger for alt jeg vet ikke ha noe med krigen å gjøre), men her trekker det veldig, og mest trolig er det åpent herfra og ut til strømningskanalene som fører inn under veien nederst ved ladehammeren. :D
Vet hvilken du sikter til, men tror denne har noe å gjøre med dagens virksomhet inne i Ladehammeren. Jeg har ikke full oversikt over hallene/gangene i kommunens anlegg så jeg kan ikke garantere at den tilhører dette. Det som er godt synlig er i hvert fall forbrenningsanlegget på utsiden, og her lå som sagt en av de større tyske fjellhallene.

En oversikt over kommunens anlegg kan du se her:
http://www.trondheim.kommune.no/content ... 1117613768

Denne tegningen er en del av pdf-filen som kan lastes ned fra den siden.
Kan se ut som om (ifra den lille sidetegningen) at akkurat denne sjakten ikke er tilknyttet anlegget. Hvis det ikke er en liten ventilasjonssjakt som ikke er stor nok til å vises på tegningen?
Geniale of forseggjorte svar Jørn, genialt. Renseanlegget er serøst et imponerende byggverk, hørte rykter om at man under utbyggningen av anlegget "møtte" på ganger etc i fjellet, noen av disse gangene skal vistnok være tilgjengelig fra renseanleggets ganger? Høres mest ut som et eventyr men spennende tanke.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Takk for rosende omtale.
Som jeg nevnte lengre oppe så brukte kommunen (så vidt jeg vet) en av de største tyske hallene da de anla renseanlegget - og utvidet/forlenget denne. I tillegg kommer de nye paralelle hallene og tilførsels-/utløpsgangene.
Mao har de ikke støtt på noe underveis men bare spart sprengningsarbeid ifm en av de 3 store hallene.
Men dette er vel å merke mine ubekreftede opplysninger tildelt fra tredjepart, om anlegget.

Jeg må også forøvrig legge til noe som jeg glemte om temaet torpedolagre i tilknytning til Nyhavna; Dora I har også sitt interne torpedolager omtrent midt inne i bygget. Et høyt, langt, korridoraktig rom som går under navnet "torpedogangen". Dette skal være det mest originale rommet i bunkeren.
Og - ja det er 2 torpedoer man kan se til venstre i gangen, og sammen med de 2 herrene så gir de et bra intrykk av størrelsen på rommet.
Attachments
Torpedogangen Dora I.jpg
Torpedogangen Dora I.jpg (44.84 KiB) Viewed 682 times
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:ja det er 2 torpedoer man kan se til venstre i gangen, og sammen med de 2 herrene så gir de et bra intrykk av størrelsen på rommet.
Oppdaget denne ifbm søk på noe annet... Trodde det kun sto en torpedo her (T1 mod 1). Noen som kan bekrefte den andre typen (G7a eller T1 mod 1) - evt med bilder?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Kan ikke garantere at jeg husker rett, men jeg mener det var en svensk type.
Tok ingen bilder av den alene siden den ikke var aktuell ifm krigshistorien.
Attachments
Torpedoer Dora.jpg
Torpedoer Dora.jpg (192.24 KiB) Viewed 391 times
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Tok ingen bilder av den alene siden den ikke var aktuell ifm krigshistorien.
Man må alltid ta bilder av torpedoer... PDT_Armataz_01_18
JornN wrote:Kan ikke garantere at jeg husker rett, men jeg mener det var en svensk type.
Takk - det ser ut til å være en svensk TP612 ja (med krigshode uten tennapparat).

Er det de samme torpedoene som har stått her alltid? Det siste bildet viser at de er lagret på standard krakker, mens det forrige (og andre jeg har sett tidligere) viser spesielle bukker festet i veggen.


Kan en komme til her, eller må en gjøre avtale med noen?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Den tyske torpedoen lå på veggbrakett alene en tid før den svenske kom inn, kort før en krigshistorisk utstilling.
Da ble begge lagt på krakker.
Det er nå en fire års tid siden så jeg kan ikke si om de fortsatt er der.
Mener det skal være mulig å komme inn via trappeoppgangen til bl a Universitetsbibliotekets arkiv fra bassengsiden. Samme inngang som reprosentret.
Lukkerutinene kan selvfølgelig være endret siden jeg var på arbeid der nede.
Attachments
Torpedo vegg.jpg
Torpedo vegg.jpg (643.43 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 0.jpg
Torpedo 0.jpg (451.54 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 1.jpg
Torpedo 1.jpg (588.67 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 2.jpg
Torpedo 2.jpg (638.54 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 3.jpg
Torpedo 3.jpg (654.22 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 4.jpg
Torpedo 4.jpg (614.88 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 5.jpg
Torpedo 5.jpg (564.27 KiB) Viewed 352 times
Torpedo 6.jpg
Torpedo 6.jpg (796.85 KiB) Viewed 352 times
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Den tyske torpedoen lå på veggbrakett alene en tid før den svenske kom inn, kort før en krigshistorisk utstilling.
Da ble begge lagt på krakker.
Ok, takk.

Ser på bildet "Torpedogangen Dora I.jpg" at begge ligger på veggbrakett, så litt pussig at de satte de på krakker senere (skulle tro veggfestene var mer "permanente"?).
Uansett har de gjort en god jobb med preservering - bortsett fra feil farge på fremre del av hodet. Den er åpenbart lakkert med klarlakk siden den er så blank. Kan nesten tyde serienummeret på det ene bildet ditt også (49506?) :)

JornN wrote:Mener det skal være mulig å komme inn via trappeoppgangen til bl a Universitetsbibliotekets arkiv fra bassengsiden. Samme inngang som reprosentret.
Lukkerutinene kan selvfølgelig være endret siden jeg var på arbeid der nede.
Ok. Tenker å ta en tur opp til Trøndelag før alt blir overgrodd til sommeren, og da må jeg prøve å få en tur innom her.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Ok. Tenker å ta en tur opp til Trøndelag før alt blir overgrodd til sommeren, og da må jeg prøve å få en tur innom her
Det meste av snøen er borte nå så det skal være mulig å få sett på litt av hvert :)
C. Hoff
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

c_hoff82 wrote:
Ok. Tenker å ta en tur opp til Trøndelag før alt blir overgrodd til sommeren, og da må jeg prøve å få en tur innom her
Det meste av snøen er borte nå så det skal være mulig å få sett på litt av hvert :)
Ja, det er jo et optimalt "vindu" nå som burde vært utnyttet, men dessverre klaffer det ikke alltid med jobb++ :x Ser ut til at pinsen er mest realistisk (om ikke annet, så gir jo mai mulighet for en bra friperiode i år).
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Regner med at det er dette nummeret du sikter til angående serienummer.
Attachments
Torpedo 4 anm.JPG
Torpedo 4 anm.JPG (184.08 KiB) Viewed 312 times
Torpedo snr.jpg
Torpedo snr.jpg (95.26 KiB) Viewed 312 times
JornN
Post Reply

Return to “Trondheim”