Romsås (grorudddalen) og i nærheten.

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Jeg er født og oppvokst på Romsås, men flyttet derfra rundt 2001 når jeg dro i forsvaret og var i den tiden ikke så interessert i slik historie som i dag. Det jeg lurer på er om noen vet noe spesifikt om historie eller interessante ting i nærheten av Romsås? :) Det jeg vet om er jo så godt som ingenting. Er klar over at Romsås pr definisjon er nokså "nytt" i forhold til krigen (romsås eksisterte ikke i 2 verdenskrig) men er jo mange myter om heftige fjellanlegg etc.
lopped
Posts: 11
Joined: 16 Jul 2009 14:33

Det finnes noe i fjellet mellom Romsås og Steinbruvann. Når man følger veien som går rundt romsås, helt øverst, ser man en bum som sperrer veien innover i skogen. Der er det noe svære ventilasjonsåpninger. Veien fører helt til masten som står oppå fjellet. Halveis opp denne veien ligger det en diger inngang. Over denne inngangen er det er det en svær gresspen uten trær, hvor det finnes to stk. jernluker. Jeg og en kamerat gikk på ekspedisjon og fant dette.

Link til google maps:

http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 9&t=h&z=15
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

lopped wrote:Det finnes noe i fjellet mellom Romsås og Steinbruvann. Når man følger veien som går rundt romsås, helt øverst, ser man en bum som sperrer veien innover i skogen. Der er det noe svære ventilasjonsåpninger. Veien fører helt til masten som står oppå fjellet. Halveis opp denne veien ligger det en diger inngang. Over denne inngangen er det er det en svær gresspen uten trær, hvor det finnes to stk. jernluker. Jeg og en kamerat gikk på ekspedisjon og fant dette.

Link til google maps:

http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 9&t=h&z=15
Ja det du beskriver er et høydevannsbasseng (kartposisjonen), ventilasjonsrørene tilhører Telenor sitt annlegg.
lopped
Posts: 11
Joined: 16 Jul 2009 14:33

Da har vi fått oppklart det :)
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

lopped wrote:Da har vi fått oppklart det :)
Du vil finne et fjellanlegg hvis du kjører opp Bergensveien og ta til høyre inn Hagaløkka. Det er en overbygd inngang med to gitterporter og dobbel ståldør innenfor. Hvis du står vendt mot inngangen vil du se en gjenmurt inngang ca 50 meter til venstre litt høyere opp i fjellveggen. Inne er det tunell rett inn fra begge åpninger ca 30 meter dypt. mellom disse er det 3 tverrslag Ca 34 meter lange og 3 meter brede. Bygget 1940 ifølge innventarbeskrivelsen. Brukt etter krigen som amlager for hovedarsenalet dengang det lå på Nyland, så amlager for HV-02 intill tung beredskapsam ble levert til arsenal. Deretter matrielllager for hv-avsnitt 22. Ble fraflyttet etter rettsak om leieprisen til grunneier. Er etter det grunneierens eiendom. Muligens bortleid, men meget uhensiktsmessig som lager i dag pga trange tuneller og lavt under taket.
ervold
teodor
Posts: 12
Joined: 28 Mar 2008 20:37

[SLETTET]
Attachments
Grorud.jpg
Grorud.jpg (3.65 KiB) Viewed 881 times
Last edited by teodor on 28 Feb 2010 12:11, edited 1 time in total.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

teodor wrote:
ervold wrote:
lopped wrote:Da har vi fått oppklart det :)
Du vil finne et fjellanlegg hvis du kjører opp Bergensveien og ta til høyre inn Hagaløkka. Det er en overbygd inngang med to gitterporter og dobbel ståldør innenfor. Hvis du står vendt mot inngangen vil du se en gjenmurt inngang ca 50 meter til venstre litt høyere opp i fjellveggen. Inne er det tunell rett inn fra begge åpninger ca 30 meter dypt. mellom disse er det 3 tverrslag Ca 34 meter lange og 3 meter brede. Bygget 1940 ifølge innventarbeskrivelsen. Brukt etter krigen som amlager for hovedarsenalet dengang det lå på Nyland, så amlager for HV-02 intill tung beredskapsam ble levert til arsenal. Deretter matrielllager for hv-avsnitt 22. Ble fraflyttet etter rettsak om leieprisen til grunneier. Er etter det grunneierens eiendom. Muligens bortleid, men meget uhensiktsmessig som lager i dag pga trange tuneller og lavt under taket.
ervold
Takk for info om bruk etter krigen, dette var ukjent for meg!

Vedlagt her ligger et grunnkart av området. Tunnelene er ikke tegnet inn ser jeg, kun inngangene. Sambandsbunkeren på toppen er heller ikke med på grunnkartet, er sikkert en god grunn til det også.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ervold wrote:
teodor wrote:
ervold wrote:
lopped wrote:Da har vi fått oppklart det :)
Du vil finne et fjellanlegg hvis du kjører opp Bergensveien og ta til høyre inn Hagaløkka. Det er en overbygd inngang med to gitterporter og dobbel ståldør innenfor. Hvis du står vendt mot inngangen vil du se en gjenmurt inngang ca 50 meter til venstre litt høyere opp i fjellveggen. Inne er det tunell rett inn fra begge åpninger ca 30 meter dypt. mellom disse er det 3 tverrslag Ca 34 meter lange og 3 meter brede. Bygget 1940 ifølge innventarbeskrivelsen. Brukt etter krigen som amlager for hovedarsenalet dengang det lå på Nyland, så amlager for HV-02 intill tung beredskapsam ble levert til arsenal. Deretter matrielllager for hv-avsnitt 22. Ble fraflyttet etter rettsak om leieprisen til grunneier. Er etter det grunneierens eiendom. Muligens bortleid, men meget uhensiktsmessig som lager i dag pga trange tuneller og lavt under taket.
ervold
Takk for info om bruk etter krigen, dette var ukjent for meg!

Vedlagt her ligger et grunnkart av området. Tunnelene er ikke tegnet inn ser jeg, kun inngangene. Sambandsbunkeren på toppen er heller ikke med på grunnkartet, er sikkert en god grunn til det også.
Attachments
Prøver igjen<br />ervold
Prøver igjen
ervold
Grorud bunker.JPG (1.56 MiB) Viewed 875 times
lopped
Posts: 11
Joined: 16 Jul 2009 14:33

Vedlagt her ligger et grunnkart av området. Tunnelene er ikke tegnet inn ser jeg, kun inngangene. Sambandsbunkeren på toppen er heller ikke med på grunnkartet, er sikkert en god grunn til det også.
Spennende. Er denne sambandsbunkeren på noen måte tilgjengelig på toppen? Kunne isåfall tenkt meg på oppdagelsesferd dit opp.
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

lopped wrote:
Vedlagt her ligger et grunnkart av området. Tunnelene er ikke tegnet inn ser jeg, kun inngangene. Sambandsbunkeren på toppen er heller ikke med på grunnkartet, er sikkert en god grunn til det også.
Spennende. Er denne sambandsbunkeren på noen måte tilgjengelig på toppen? Kunne isåfall tenkt meg på oppdagelsesferd dit opp.
Jeg trodde da at denne bunkeren på toppen av fjelelt var i direkte forbindelse med HV fjellanlegget???? Ble forvirra nå... hehe
lopped
Posts: 11
Joined: 16 Jul 2009 14:33

Noen som kunne pekt ut denne "sambandsbunkeren" på toppen av fjellet?

Her er en link til området det gjelder:
http://kart.finn.no/?lng=10.88534&lat=5 ... finnraster
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

lopped wrote:Noen som kunne pekt ut denne "sambandsbunkeren" på toppen av fjellet?

Her er en link til området det gjelder:
http://kart.finn.no/?lng=10.88534&lat=5 ... finnraster
Nå har alltid ryktene sagt at denne bunkeren det vises til vistnok skal være en nødutgang elns i forbindelse med større anlegg, trolig fjellanlegget som faktisk lå rett under (hvilket muligens er fjellanlegget som diskuteres ovenfor). Men i lys av kartet er dette mer eller mindre umulig, samt verdt å nevne at det er ganske heftig høydeforskjell.

Noen som vet noe mer om denne bunkeren oppe rett ved trialbanen på Røverkollen? Hva med mastene? Noen som vet om disse har tjent til noe annet en hva de gjør i dag?

Har bod på Romsås i 17 år og trålet området ganske heftig, uten å klart å funnet snutten av andre potensielle (i allefall synlige) mulige inganger. Hørte en gang at det skal ha vært mer betong litt Nord nord øst for denne bunkeren. Der det er i dag er vært en del inngripen i naturen (der som i dag er regulert som hoppbakke, eller som er bedre kjent som "trialcross" banen.

Words words words... Ingen har kunnet bekreftet dette, og jeg har aldri vært inne i bunkeren eller funnet betong/spor.

I ren nyskjerrighet spurte jeg to tidligere klassekompiser fra Bjøråsen skole som fortsatt bor på Romsås. og svaret var "Nødutgangen til fjellanlegget".

Nå er det verdt å nevne at Romsås har rykter på seg om alt mulig hva angår fjellanlegg, noen mener det er et svæææært kompleks med utstyr som skal tilhøre amerika og gud vet hvem (usansynlig), så at det meste er myter og eventyr er ingen tvil.

Forvirra... Noen som har pure facts? Er det om så bare et utstyrslager, greit... Men hadde vært morro å vite.
lopped
Posts: 11
Joined: 16 Jul 2009 14:33

Har søkt litt på google;

I fjellet under Romsås ligger et stort datasenter med navn Osikan. EDB eier dette.
Litt om utbyggingen av fjellanlegget:

Stiknings- og kontraktsingeniørOsikan FA25.000 m3 sprengning i dagen og 100.000 m3 sprengning under jord.8 500 m² plasstøpte konstruksjoner i fjellrom og tunneler, samt komplettbygningsmessig og teknisk innredning. Fortifikatorisk-og EMP-sikretanlegg. Administrerende sideentreprenør for 7 sideentrepriser +televerkets og Lysverkets egenregiarbeider. Byggherre: Televerket. Byggesum: NOK 111 mill., hvorav NOK 61 mill iegen kontrakt

Heftige saker som ligger i fjellet under Romsås..
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

lopped wrote:
Vedlagt her ligger et grunnkart av området. Tunnelene er ikke tegnet inn ser jeg, kun inngangene. Sambandsbunkeren på toppen er heller ikke med på grunnkartet, er sikkert en god grunn til det også.
Spennende. Er denne sambandsbunkeren på noen måte tilgjengelig på toppen? Kunne isåfall tenkt meg på oppdagelsesferd dit opp.
http://www.youtube.com/watch?v=Z8CpEMsg9Yc
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”