Seilingsrute Tirpitz

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Jon-Vegard wrote:Slagskip er vel å ta litt vel hardt i. :? Ligner heller skroget til en e-båt eller evt. en form for MTB eller lignende.
Kom litt feil ut det der ser jeg. Det var altså ikke slik du tolket det jeg mente saken skulle være. Det må da gå an å skjønne at jeg ikke mener den trebåten der ser ut som et slagskip...???
Presisering:
Skroget minner veldig om en offiserbåt eller annen småbåt som har vært om bord på et slagskip av typen Tirpitz eller et annet tysk et.

Med LITT godvilje tror jeg de aller fleste skjønte det....

Den båten jeg tenkte på var en av tre (altså av tre stykker da, hvis det skulle være nødvendig å presisere det også) som stod montert ved hovedmast/signalmast akter for skorstein.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Ligner fælt på denne:
Image
Dette her er samme type type offisers båt som var på Tirpitz og andre slagskip.
Denne her som er avbildet, vet jeg ikke så mye om hva eller hvor den var under krigen.
Den har vært brukt som vaktbåt i Østersjøen frem til midten av 50 årene.
Den har vært i privat eie fra 1957 og til jeg kjøpte den i Hamburg og tok den hjem høsten 2003.
Fra http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=1821
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kystvakta wrote:
Jon-Vegard wrote:Slagskip er vel å ta litt vel hardt i. :? Ligner heller skroget til en e-båt eller evt. en form for MTB eller lignende.
Kom litt feil ut det der ser jeg. Det var altså ikke slik du tolket det jeg mente saken skulle være. Det må da gå an å skjønne at jeg ikke mener den trebåten der ser ut som et slagskip...???
Presisering:
Skroget minner veldig om en offiserbåt eller annen småbåt som har vært om bord på et slagskip av typen Tirpitz eller et annet tysk et.

Med LITT godvilje tror jeg de aller fleste skjønte det....

Den båten jeg tenkte på var en av tre (altså av tre stykker da, hvis det skulle være nødvendig å presisere det også) som stod montert ved hovedmast/signalmast akter for skorstein.
:bra: Skjønte det da vet du; men kunne ikke dy meg, måtte bare flisespikke litt! PDT_Armataz_01_18
Mvh.
Jon-Vegard
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Jon-Vegard wrote:
Kystvakta wrote:
Jon-Vegard wrote:Slagskip er vel å ta litt vel hardt i. :? Ligner heller skroget til en e-båt eller evt. en form for MTB eller lignende.
Kom litt feil ut det der ser jeg. Det var altså ikke slik du tolket det jeg mente saken skulle være. Det må da gå an å skjønne at jeg ikke mener den trebåten der ser ut som et slagskip...???
Presisering:
Skroget minner veldig om en offiserbåt eller annen småbåt som har vært om bord på et slagskip av typen Tirpitz eller et annet tysk et.

Med LITT godvilje tror jeg de aller fleste skjønte det....

Den båten jeg tenkte på var en av tre (altså av tre stykker da, hvis det skulle være nødvendig å presisere det også) som stod montert ved hovedmast/signalmast akter for skorstein.
:bra: Skjønte det da vet du; men kunne ikke dy meg, måtte bare flisespikke litt! PDT_Armataz_01_18
Joda, morro å flise spikker PDT_Armataz_01_18 , men jeg kommer nettopp fra et annet forum som tok helt av hva gjelder slike postinger, så jeg hadde kanskje piggene lenger ut enn nødvendig. Beklager den!!!

Ellers så trodde jeg ærlig talt at overbygget på den blå båten på Karmøy var rene vandalismen, men nå ser det jaggu ut til at det overbygget der kan være originalt.
Ja, ja..., så feil kan man ta.... :rodme:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Njaaa.... Ikke så sikker på at overbygget er originalt, men har ikke mer peiling enn det jeg finner på nett :-)
Prøv et søk på verkehrsboot og legg merke til at de aller fleste har åpent dekk bak.
Her er et eksempel:
Image


Vil påstå at enten er bildene fra Karmøy og skipsforumet samme båten, eller muligens er det et firma/privatperson kjøpte opp flere båter og bygget dem om til sivile båter etter krigen??
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har funnet noen bilder hvor disse båtene synes. Dessverre ikke så lett å se, men kan kanskje gi en liten indikasjon. Stemmer for øvrig ganske bra med modellen på bildet til Erik E.
Attachments
03_tp_kaafjord_then_now.jpg
03_tp_kaafjord_then_now.jpg (183.96 KiB) Viewed 666 times
gallthemetirbogen05.jpg
gallthemetirbogen05.jpg (148.57 KiB) Viewed 666 times
galltirfittingout03.jpg
galltirfittingout03.jpg (71.23 KiB) Viewed 666 times
Tirpitz-2.jpg
Tirpitz-2.jpg (255.23 KiB) Viewed 666 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

For noen år siden var det en slik båt til salgs i Troms på finn.no som skulle være fra Tirpitz, men den var i veldig dårlig stand.

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved noen bilder fra Narvikområdet som viser forskjellige typer i bruk.
Skal ikke se vekk i fra at overbygget bak er kommet i tillegg pga lokalitetene :-) Vedlagt også link til den annonsen på finn.
mvh
Paul S.
http://www.finn.no/finn/boat/used/objec ... =Minibilde
Attachments
2.jpg
2.jpg (75.58 KiB) Viewed 654 times
File0074.jpg
File0074.jpg (70.26 KiB) Viewed 654 times
File0103.jpg
File0103.jpg (123.54 KiB) Viewed 654 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har bildet av en båt som ble brukt i forbindelse med leiren på Tromøy, ser ut til å være i samme sjangeren.

Werner
Attachments
Båt Arendal.JPG
Båt Arendal.JPG (162.68 KiB) Viewed 606 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

Kystvakta wrote:
Jon-Vegard wrote:Slagskip er vel å ta litt vel hardt i. :? Ligner heller skroget til en e-båt eller evt. en form for MTB eller lignende.
Kom litt feil ut det der ser jeg. Det var altså ikke slik du tolket det jeg mente saken skulle være. Det må da gå an å skjønne at jeg ikke mener den trebåten der ser ut som et slagskip...???
Presisering:
Skroget minner veldig om en offiserbåt eller annen småbåt som har vært om bord på et slagskip av typen Tirpitz eller et annet tysk et.

Med LITT godvilje tror jeg de aller fleste skjønte det....

Den båten jeg tenkte på var en av tre (altså av tre stykker da, hvis det skulle være nødvendig å presisere det også) som stod montert ved hovedmast/signalmast akter for skorstein.
det ligger en offiserbåt/sjalupp fra tirpitz på land ved siden av puddefjordsbroen på løvstaksiden i bergen.har lakt der i årevis.dykket for sjøentreprenøren,der jeg innspiserte kjettingen til fortøynings boyene som var lager for å fortøye tirpitz.de ligger mellom haakonsvern å knappen fjellet.den ene er forankret påca 65meter den andre på 80 meter.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Paul S. wrote:Legger ved noen bilder fra Narvikområdet som viser forskjellige typer i bruk.
Skal ikke se vekk i fra at overbygget bak er kommet i tillegg pga lokalitetene :-)
mvh
Paul S.
Det der er en "Motorpinasse" Var visstnok to av de på Tirpitz.

Ligner endel på "Chefboote" http://www.ship-model-today.de/sd069.htm
Last edited by Christian B on 10 Sep 2012 15:11, edited 3 times in total.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Fant forresten dette bildet av Motorbåten Tripp, den gikk mellom Munkholmen, og Ravnkloa etter krigen engang, og det ser ut til å være en "Verkehrsboote".
Jeg ble fortalt i mine yngre dager at Munkholmbåten, var ett fartøy fra Tirpitz, men om om det stemmer kan jeg ikke finne noe info om.
Attachments
Tripp.JPG
Tripp.JPG (99.29 KiB) Viewed 524 times
Vestfjord
Posts: 4
Joined: 22 Feb 2010 12:17

Satt her og bladde i diverse poster her på forumet, så kom jeg over denne her og kan kanskje bidra med litt informasjon. Etter at Tirpitz og Sharnhorst forlot Trondhjem seilte dem nordover, og antakeligvis prøvde ut forskjellige ankerplasser i bla. Steigen / Hamarøy området. (Har selv sett bilder og hørt historier om det.) Videre seilte dem til Bogen i Ofoten, hvor de lå oppankert en stund før de fortsatte nordover gjennom Gimsøystraumen og Sortlandsundet. Om de da seilte direkte til Kåfjord ved Alta er jeg usikker på, eller om de var innom andre plasser på turen nordover.
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”