Bildene mine (Bilde tråd)

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Hei !

Jeg sitter på noen bilder, ikke så mange men noen er det nok i samlingen. Ønsker å dele disse med dere på forumet og jeg vil i litt alla Dolmen stil legge ut bildene litt nå og da. Satser på å holde liv i tråden med flere bilder per uke og jeg åpner for diskusjon på hvor de kan være tatt osv.

Starter med ett bilde ikveld som jeg kjøpte på ebay og teksten i auksjonen var : Me 109 E 4./JG 77 Drontheim

Kom gjerne med tips om hvor dette er og hvilket fly det kan være snakk om.

Mvh
John Fredrik
Attachments
Me 109 E 4.jpg
Me 109 E 4.jpg (82.16 KiB) Viewed 955 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ser ut som den har snurret rundt noe kraftig.. dratt propellen helt av. vet ikke mye om saken, men bak flyet kan man se en 2 cm flak? vet ikke om det går ann å "high" scanne dette området? ..hvis ikke det er et fugleskremsel og en kost da :D

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Erik H wrote:ser ut som den har snurret rundt noe kraftig.. dratt propellen helt av. vet ikke mye om saken, men bak flyet kan man se en 2 cm flak? vet ikke om det går ann å "high" scanne dette området? ..hvis ikke det er et fugleskremsel og en kost da :D

E
Er helt riktig at det er en 2 cm i bakgrunnen og det ble en "hyggelig" overaskelse når jeg scannet bildet og fikk sett litt mer nøye på det.

Mvh
John Fredrik
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Vet ikke helt, men kan det være Werner Petermanns havari fra 16 september 1940 vi ser her? Ligner litt på andre bilder jeg har sett. Men det er kun tatt fra hukommelsen.

I så fall skjedde det et eller annet i forbindelse med landingen.

Vanskelig å se årstiden ut fra bildet. Er det snø på Fosen fjellene eller er det skyer vi ser?
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Forresten så kan du pin pointe dette bildet ved å sammenligne bakgrunnnen. Holder på med det samme selv akkurat nå - men da på Røros.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Tore E wrote:Vet ikke helt, men kan det være Werner Petermanns havari fra 16 september 1940 vi ser her? Ligner litt på andre bilder jeg har sett. Men det er kun tatt fra hukommelsen.

I så fall skjedde det et eller annet i forbindelse med landingen.

Vanskelig å se årstiden ut fra bildet. Er det snø på Fosen fjellene eller er det skyer vi ser?
Hei Tore!

Vet du noe om koden på flyet hans? Synes å skimte noe som kan være 15 ?
Pin pointing er morro, har gjort dette med ett par bilder på Jonsvatnet.
Mulig dette e kan gjøres på dette bildet også hvis man vet noenlunde hvor bildet er tatt.

Mvh
John Fredrik
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Ikveld kommer noen bilder fra Trondheim, ikke de mest spennende bildene. Noen som vet om dette er bilder i forbindelse med tidlig April eller senere operasjoner?
Attachments
Trondheim 5.jpg
Trondheim 5.jpg (44.58 KiB) Viewed 879 times
Trondheim 4.jpg
Trondheim 4.jpg (40.46 KiB) Viewed 879 times
Trondheim 3.jpg
Trondheim 3.jpg (60.37 KiB) Viewed 879 times
Trondheim 2.jpg
Trondheim 2.jpg (43.15 KiB) Viewed 879 times
Trondheim 1.jpg
Trondheim 1.jpg (48 KiB) Viewed 879 times
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

15 tror jeg må være feil. En bokstav tror jeg du skal finne i hver av kodene.

De første bildene er propaganda bilder tatt tidlig under okkupasjonen. April - juni 1940. En del av de ble tatt av en fotograf som bl.a. fulgte Ku.Fl.Gr 506 ganske tett. Solnedgangsbildene finnes i flere ti talls varianter. Har vel ca 100 av de.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Det virker ikke som den Me 109,en har havarert der bilder et tatt,ser også ut som både motor og MG 17,er over motoren er tatt ut.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Tore E wrote:Vet ikke helt, men kan det være Werner Petermanns havari fra 16 september 1940 vi ser her? Ligner litt på andre bilder jeg har sett. Men det er kun tatt fra hukommelsen.

I så fall skjedde det et eller annet i forbindelse med landingen.

Vanskelig å se årstiden ut fra bildet. Er det snø på Fosen fjellene eller er det skyer vi ser?
Jeg har jo også sett dette bildet før og diskutert det litt med John, og tror det er nordsiden av Stjørdalen mot Forbordsfjellet vi ser i bakgrunnen.
Hvis dette er Werner Petermanns havari, 16 september 1940, så stemmer jo det bra med taps- og skadelisten ift Værnes.
Her er det oppført en Bf 109 E-4 fra 5./II./JG 77, WNr. 0001539, kode Schwarze 10, 90% skadet under landing på Værnes. Ofw. Werner Petermann.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

AYF wrote:Det virker ikke som den Me 109,en har havarert der bilder et tatt,ser også ut som både motor og MG 17,er over motoren er tatt ut.

Ser også ut til at flyet har ramlet rett ned, ser ingen tegn til sklispor o.l som man skulle tro det ble etter en krasj landing.;)

Mvh
John Fredrik
Gille
Posts: 7
Joined: 25 Dec 2009 11:33
Location: trondhim

Tror flyet har styrtet på snøen.. derfor ingen spor???
Gille
super2277
Posts: 61
Joined: 28 Feb 2010 17:04
Location: kløfta

hei har fly simulator er ganske interisert i fly og det dær lingner på en mustang eller spitfire
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Du bør nok se en gang til på bildet! Og lese tråden!
super2277 wrote:hei har fly simulator er ganske interisert i fly og det dær lingner på en mustang eller spitfire
Mvh.
Jon-Vegard
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

mustang eller spitfire... de må ha gjort en dårlig jobb med grafikken i den flysimulatoren om de to flyene likner på hverandre :P
MVH

Roar Handberg
_________________