Flakbatteri Åsen

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Like over veien er 019. Ser man nærmere på denne så ser ut som en opprinnelig garasje hvor garasjedørene er murt igjen med murstein...
Attachments
019.jpg
019.jpg (87.47 KiB) Viewed 592 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Videre bakover i terrenget ligger fire like bygninger 020 - 023. Trolig også boligbrakker for mannskap som ikke var i beredskap/vakt.

Og det var det... Har også funnet noen småting utenom som kan slenges på hvis noen er interessert i ytterligere detaljfotos?

Mvh
Erik E
Attachments
022.jpg
022.jpg (159.35 KiB) Viewed 588 times
021.jpg
021.jpg (114.06 KiB) Viewed 588 times
020.jpg
020.jpg (113.76 KiB) Viewed 588 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Disse var spesielle, ikke den vanlige betong bunkeren eg er vant med å se. :)

Fine bilder,og kjekt me referanse til kart :bra:
klarer ikke helt å plassere plassen men har en anelse om hvor dette er plassert..
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Flotte bilder og usedvanlig bra arbeid som vanlig Erik E :bra:

Er er link til tråden om den fantastiske modellen av dette batteriet som Erik holder på med...

Mvh.
Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Flotte bilder og usedvanlig bra arbeid som vanlig Erik E :bra:

Er er link til tråden om den fantastiske modellen av dette batteriet som Erik holder på med...

Mvh.
Kai
Det der var va jo bare rått :m16:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kong Erik E wrote:Har også funnet noen småting utenom som kan slenges på hvis noen er interessert i ytterligere detaljfotos?
Spar da ikke på kruttet mann :D
Fyr på med mer... Skikkelig interessant sted dette.

Beklager at jeg ikke har fått med meg denne tråden før nå... Må visst bli flinkere til å kikke utenfor min egen stuedør....hehe...

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Dette var jo et vel bevart flak batteri . Merkelig at så få har lagt igjen kommentarer til bildene .
Mvh Henning Dalsvåg
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Skulle der i går, men med min stedsans havna jeg på Bærheim :sur:
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Var en kjapp tur på Åsen i dag og ser at veldig mange av byggene var forlegningsbygg med vinduer i. Dørene var pansra tredører. Det virket litt rart på meg.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Kaster ut et par spørsmål/kommentarer:
Noen som har kjennskap til den nedsprengte fordypningen til venste rette etter inngangsportalen? Se ut som om man har begynt på et eller annet som ikke er ferdigstillt.

Fra en gruppe på FB "Sola før i tiå" så har jeg fått bekreftet at det skal være et fjellanlegg under Åsen (ble brukt til å leke av de lokale beboerne tidligere). Har kikket etter inngang uten å finne noe, den eneste kandidaten er i såfall den nedsprengte fordyoningen som jeg har beskrevet over, men får ikke det helt til å stemme. Synes også dette virker noe rart at det var et fjellanlegg som barn lekte i da hele området var avsperret helt opp på 90-tallet. Noen som vet noe?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er det ikke så at deler av dette anlegget er bygd av Luftforsvaret/Luftvernartilleriet etter krigen?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Overland, det må være feil, det er ingenting "under" batteriet på åsen. Der hvor de har "lekt" er oppe på Skadberg. der er det et lite anlegg inne i fjellet.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ja "sannhetsvitner" stoler jeg aldri på, men det er alltid verd å undersøke om det ligger noe i ryktene :-)
Tror jeg er klar over det fleste "underjordiske" anlegg i Sola, men det hadde jo vært spennede om det dukket opp mere, men ikke i denne gangen tydeligvis.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Vandret rundt på utsiden av batteriet på Åsen og kom over denne plattingen. Noen som vet hva som har stått her?
Attachments
Åsen.jpg
Åsen.jpg (527.78 KiB) Viewed 95 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Sitter denne fast eller ligger den på fjellet?
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”