Nye bilder 2010 - FestungNorwegen.net - Leander Haslerud

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:KOS:
Grunnen til at jeg tror "din" stilling ligger i vestlig retning for "stilling med BK" er at den samlig med stein, den vesle høyden i midten på ditt bilde(ca 100 foran stillingen), ligger helt til venstre i "mitt" bilde.
Sikker på at "ditt bilde" ikke ser slik ut som dette ?
20090104_022_1.jpg
20090104_022_1.jpg (417.69 KiB) Viewed 262 times
Det er kanskje mer slik du forklarer, men en annen (BK?) stilling. Jeg hadde alle mine koord fra GPS, denne f.eks. er på 32 V 282114 6568385

mvh
KOS

ps. Så du noen rester etter "BK-bordet" ?
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Jepp!

Dette er samme BK-stilling som "tulle-bildet" mitt. Dine koordinater kommer fra GPS, mine kommer fra "halv-ørska" på NIB. Stoler mer på dine GPS resultater enn mine NIB observasj. Derfor skrev jeg "ca" på koordinatene.
Kanskje det hadde vært lurt å investere i GPS!?

Så ikke noe til "BK-bordet". Kanskje det er noe under torva, men sjekket ikke.

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så det var denne :shock:
Bra, på flere måter. Denne var jeg veldig usikker på hva var for noe, for det lignet ikke noen MG-stilling...men nokså romslig. Den kan også forklare den bunkeren som ligger kun 21m sør som BK-ammo bunker - den lurte jeg også på, men ikke nå lenger. Stillingen ligger rett nedenfor "ledelses-toppen" og BK kan guides "by voice" fra noen oppå der.
Ikke minst BRA, siden det fortonet seg umulig å ha oversett den om den lå der du anga...Hadde vel blitt "degradert" om det var så ille :rodme:

Code: Select all

Ca. i dette tilfellet var 67m fra (ca+/-3m) - så ja, GPS anbefales på det varmeste ! Det er så mye greiere å "pin-pointe" ift. NiB f.eks , eller Google Earth for den slags skyld.
For ikke å snakke om å finne interessante steder i terrrenget som en har sett på NiB - LØP & KJØP (mens du ennå har feriepenger ;-) 
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det var ikke umiddelbart tydelig hvilken funksjon denne stillingen hadde, ganske høye vegger, som gir "død-vinkler" nedenfor. Heller ikke noe godt sted å sette to-foten når 34`en skal i aksjon.
Greit når ting oppklares!

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hva med disse da Hand, bilde 4, 5 og 6

Kan jo ikke være så langt borte - men har du funnet ovebygd/skyteskår i det området ? Ev. rester etter enkelt vær-overbygg.
EDIT: Ser ut som sMG- og/eller MG-stillingene har hatt "hatt" - får sjekke det på stedet...i nærheten av gutta på bilde 6 ;-)
EDIT2: Holder en knapp på at bildene er fra en av de mer lavereliggende MG-stillingen(e).

mvh
KOS

Tar det for gitt at tellerene på filmen er sjekket slik at sekvensen er "beviselig sammenhengende i oppdelingen" Leander ;-)

4
Image
5
Image
6
Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

KOS wrote:Hva med disse da Hand, bilde 4, 5 og 6

Kan jo ikke være så langt borte - men har du funnet ovebygd/skyteskår i det området ? Ev. rester etter enkelt vær-overbygg.
EDIT: Ser ut som sMG- og/eller MG-stillingene har hatt "hatt" - får sjekke det på stedet...i nærheten av gutta på bilde 6 ;-)
EDIT2: Holder en knapp på at bildene er fra en av de mer lavereliggende MG-stillingen(e).

mvh
KOS

Tar det for gitt at tellerene på filmen er sjekket slik at sekvensen er "beviselig sammenhengende i oppdelingen" Leander ;-)

4
Image
5
Image
6
Image
Dæven, her har det skjedd mye igjen siden jeg var her inne! :bravo

KOS, bildene er i riktig rekkefølge ja ;)

Hvis man ser på bilde 5, så synes jeg at jeg ser en slags bunker, mulig den stillingen bildet er tatt fra? (Bak soldatene på høyre side... ser ut som en dør eller noe...
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Har ikke sett overbygde nærforsvars-stillinger i området. Gikk rundt der en gang på 80-tallet og kikket litt rundt, så ikke noe da heller.
Det er vel bare en total "lende-orientering" som kan avgjøre spørsmålet.

Tipper det var snakk om treverk, som siden ble brukt til fyring eller løe-bygging.
Gjenbruk: Har fortsatt et fat som ble brukt til å oppbevare parafin til langt ut på 90-tallet, som lå igjen etter -45.


Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Øksnevad_2 wrote:Hvis man ser på bilde 5, så synes jeg at jeg ser en slags bunker, mulig den stillingen bildet er tatt fra? (Bak soldatene på høyre side... ser ut som en dør eller noe...
Kan se ut som, ja, men så ikke noe lignende... Uanz, Bilde 4&5 har samme bakgrunn ja - så det bør være mulig å finne med bilde i hånden.

Bilde 6&7 har også "felles bakgrunn", men er fra "andre siden" - der kan det være slike skyteskår nesten på "havnivå".

Får se om det blir en liten oppsmalingsrunde på lørdan, http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 837#p37837

mvh
KOS

Ps. Bilde 3 har fått "nye koordinater" ovenfor, rettes i http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=52&t=3682

ds.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Image

Image

Har ringet inn struktur i berget som går igjen på begge bilder.


Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Har ringet inn struktur i berget som går igjen på begge bilder.
Bilde 33(34) dette da Hand... Har du en ca.ca. koord. på denne ?
Er ikke dette nokså tilbaketrukket ift. de 3 stillingsgruppene på Laksodden ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Beklager tynn informasjon!
Det ser ut som om inspeksjonsrunden kom før muring var ferdig. Tar jeg ikke helt feil er dette stedet der panservern-kanonen var plassert: "Betong-garasjen", ca 200 m vest for riksvegen på "høyde" med bedehuset.
Mener den er nevnt flere ganger tidligere. (NIB ca N 6568321 Ø 282156)
- Bare husk at mine koordinater ikke er infanterisikre :)

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Sier du det ? ja , det er vel litt bratt i fremskråningen der...

Koordinat og avstandsbedømmelse bestod testen hos denne infanteristen ihvertfall :cool: , her er GPS avlest fra "kanonflaten" fremfor garasjen; 32 V 282156 6568319

Har vi forresten noen spor som indikerer hvilken vinter de gjorde synfaringen, enten i motiv eller negativ-info ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

ps. Skal de være helt infanterisikre, så skal øst gjengis først - så nord
(Huskeregel: "Først inn under skjørtet - så ... ehhh... nord" :-D )

ds.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Da legger jeg all skyld på NIB! Der står nord øverst og øst nederst, øverst kommer før nederst. (Ansvarsfraskrivelse gjelder vel ikke bare politikere?)
Det er kanskje like bra at jeg ikke har ansvar for at noen skal bevege seg rundt i terrenget!
Jeg "ser" den med skjørtet, øst først, den er grei :bra:

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Da legger jeg all skyld på NIB! Der står nord øverst og øst nederst, øverst kommer før nederst.
NiB får ta sin brorpart av skylden ja ;-)

Et lite praktisk manøvreringstips:
Som du ser angir Garmin korrekt, 32 V 282156 6568319 (merk - ikke Ø/N benevning, det lager bare ekstra plunder ;-)

Når jeg skal ha med en koordinat til NiB fra Garmin "merker" jeg tallene 282156 6568319 og kopierer(Ctrl-c)
- deretter skifter jeg til NiB og limer begge tall inn i øst-feltet (Ctrl-v)
Så merker jeg 6568319 og klipper dette ut (Ctrl-x) - peker så på Nordfeltet i NiB og limer nord-verdien inn (Ctrl-v).

Raskt og feilfritt :cool:
Hand wrote:Jeg "ser" den med skjørtet, øst først, den er grei :bra:
Herav kan lett utledes; Får infanteristen "en smekk på fingrene" så går det rett vest :nei:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”