Kaianlegg på Østmarknesset, Trondheim

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Ladegutt
Posts: 1
Joined: 29 Mar 2010 1:01
Location: Trondheim

Heisann, og takk for et interesant forum.
(flytt gjerne tråden om den ble feilplassert)


Som brukernavnet tilsier, er jeg oppvokst på Lade, og har tilbringt mye tid i bunkere og stillinger som liten gutt.

Først nå når jeg kom over denne nettsiden ble jeg fristet til å finne ut mer om disse. Det er spesiellt et område jeg ønsker å vite mer om, og det er da dette kaianlegget på østmaknesset. Her ser man jo både skinnegang, kraner og store lagerbygg. Har lest meg fram til at dette ble brukt som mine-lager, stemmer dette? kom også over disse artikklene: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 115150.ece
http://www.statsbygg.no/Aktuelt/Nyheter ... markneset/
Hva skuler seg i disse byggningene idag?

Er en stund siden jeg har vært der nå, men skal nedover å ta noen bilder såsnart vårsola bryter fram. Den popuære turstien "ladestien" går jo rett igjenom dette anlegget.

Når ble det bygget,og hvor lenge var det ibruk?

EDIT: la til link
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei og velkommen til forumet.
Som du selv antyder - strengen skulle vel strengt talt ligge under Trondheim litt lengre nede på siden.

Her er du inne på et sårt punkt som er et eksempel på de offentlige kontorers bevisstløshet i forhold til historiske minnesmerker som hører krigen til.

Områdets bygninger og i størst grad eksbygninger, hører to forskjellige tidsepoker til. Først Vestlandske Petroleumskompani fra rundt 1920, og siden det tyske mineverkstedet fra krigen. Dette verkstedet hørte selvsagt marinen til og var vel strengt talt å betrakte som en del av Nyhavna som forøvrig er ett av de meget få prioriterte krigshistoriske anleggene i Trondheim.
Men nå er det slik at denne sammenhengen ikke kan ha blitt forstått, og at behovet for en grushaug med gresstuster på (som ingen kommer til å bevege seg på) er tydligvis større enn behovet for å ta vare på minst en av disse bygningene. Da sikter jeg først og fremst til "perrongbygningen" som lå nærmest det stedet hvor minene ble heist ned til bryggeanlegget.

Jeg aner også noen vikarierende motiver her - man liker ikke det som står igjen etter krigen og man ønsker å kvitte seg med vedlikeholdsutgifter.
Det nevnte bygget burde heller ha vært satt tilbake i opprinnelig stand (revet tilbyggene) og vært brukt til historiske utstillinger, lagsaktiviteter el.
Jeg fikk høre om prosjektet først etter at det var "for sent", når avisene begynner å skrive om det. Da kan man ikke ha anstrenget seg for å offentliggjøre prosjektet slik at en debatt om bevaringsverdi kunne ha funnet sted. Jeg tviler på at dette var ønsket fra de aktuelle kontorene.
Dette er så klart mine egne tanker/mistanker, men man blir oppgitt over å se at det gang på gang går den veien høna sparker.

De byggene som står igjen i dag inneholder foreløpig ingen ting, men kommunen har ytret noen visjoner som man kan lese om her:
http://www.trondheim.kommune.no/content ... 1117629968


Marine SperrWaffenKommando Drontheim (SperrWaKo)

Det som står igjen er ett bygg og kai etter Vestlandske Petroleumskompani, 2 store skur og noen bunkere etter tyskerne nede på kaiområdet, og ellers noen luftvernstillinger oppover berget.
I tillegg er barnehagen et ex-tysk bygg fra denne mineverksted-leiren.

Ved siden av bygningen som hadde jernbanespor oppe på det utvendige gangpartiet, så stod det 2 andre betongbygg som sporet gikk rundt til, en garasje, et mindre trebygg, flere større brakker ovenfor barnehagen, et tårn ved nedheisningspunktet, en trebrygge i vinkel med jernbanespor (som er borte i dag), og også noen mindre bygg/bunkere der NGU står i dag.
Jernbanesporet ble brukt til å kjøre minene på for å frakte dem mellom de forskjellige byggene for montering, deretter ble de heist ned til bryggeområdet og det nedre sporet.

Første bilde viser det omtalte "perrongbygget" m tilbygg fra NGU-perioden.
Andre bilde viser de 2 andre betongbyggene med tilbyggene fra NGU-perioden. Tilbygget på 4 etasjer er satt mellom byggene.
Du kjenner jo området, men for de som ikke er så bevandret her så har jeg lagt til noen bilder. Aggregatbunkeren leverte strøm til bl a en 60 cm lyskaster som stod rett overfor bunkerne på kaia. Det er flere Flak-stillinger i området.
Attachments
Aggregatbunker.jpg
Aggregatbunker.jpg (373.28 KiB) Viewed 492 times
Flak-stilling.jpg
Flak-stilling.jpg (321.9 KiB) Viewed 492 times
Bunkere.jpg
Bunkere.jpg (260.55 KiB) Viewed 492 times
Havn, kran, skur.jpg
Havn, kran, skur.jpg (212.22 KiB) Viewed 492 times
Havn.jpg
Havn.jpg (150.07 KiB) Viewed 492 times
Verkstedbygninger m tilbygg NGU.jpg
Verkstedbygninger m tilbygg NGU.jpg (199.62 KiB) Viewed 492 times
Verkstedbygg m spor og tilbygg NGU.jpg
Verkstedbygg m spor og tilbygg NGU.jpg (175.18 KiB) Viewed 492 times
JornN
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

http://lademoenhistorielag.com/Historieglimt_3_2009.pdf
Østmarkneset ble sterkt befestet under den andre verdenskrigen.
Den ytterste delen av neset ble utbygd og sterkt armert
av den tyske okkupasjonsmakten.
Neset ble avsperret med landminer og piggtråd.
Tungt, langtrekkende skyts og flere luftvernbatterier ble satt opp.
Der var også en stasjon for sjøminer og et lager av slike miner.
Det ble sprengt ut store bunkere i fjellet og bygd en rekke brakker.
Det ble også bygd flere enkeltmanns skyttergraver og mindre kanonstillinger.
En måned før kapitulasjonen bygget tyskerne en leir for krigsfanger her ute.
Post Reply

Return to “Trondheim”