Hei!
Fjellanlegget er ikke tenkt tatt med denne gangen. I og med at vi ikke har allverdens tid før det braker løs fredag 11. juli så vil vi fokusere på historien til flystripa. Vi har bilder fra 1933 og fremover som vi vil vise. I hovedsak av stripa og arbeidet med den. Selvsagt vil vi kunne vise frem og guide til Finnmobergan på forespørsel.
Om det er noen på forumet som kommer så er det bare å ta kontakt med meg vedrørende dette.
Ellers sysler undertegnede med å få på beina et lite prosjekt rundt flyplassen og bygdas historie 1940-45. Vi har møte i styret til historielaget i kveld så vi får se hva vi vektlegger fremover. I dag kom jeg over bilder som viser fanger som arbeider på stripa i 1943, samt byggingen av hangar og brakker. Lite sannsynlig at tyskerene visste at de ble dokumentert.
Mvh
Bjørn
Hattfjelldal flyplass
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Heisann!
Under forutsetning at alt går vell og at været blir bra (flyvær) så blir det skrevet flyhistorie i Hattfjelldal under GAP 2009.
Til flystevnet (GAP 2009) ser det ut til at vi får besøk av en Tiger Moth. Samme fly som gjestet Hattfjelldal i 1933 og 1936, og som vi da har fanget på film.
Fikk beskjed i dag at dette var en mulighet og har samlet inn penger slik at vi skal få det til.
Hjertelig velkommen er alle selvsagt uansett, men for de flyinteresserte skulle vel dette være noe ekstra.
Hilsen
Bjørn
Under forutsetning at alt går vell og at været blir bra (flyvær) så blir det skrevet flyhistorie i Hattfjelldal under GAP 2009.
Til flystevnet (GAP 2009) ser det ut til at vi får besøk av en Tiger Moth. Samme fly som gjestet Hattfjelldal i 1933 og 1936, og som vi da har fanget på film.
Fikk beskjed i dag at dette var en mulighet og har samlet inn penger slik at vi skal få det til.
Hjertelig velkommen er alle selvsagt uansett, men for de flyinteresserte skulle vel dette være noe ekstra.
Hilsen
Bjørn
Heisann!
Tiger Moth`n har tilhold på Kjeller ja, men ut fra de opplysninger som er gitt meg så er det en i "sivil" som kommer. Begge malt i Hærens Flyvåpen er visst nok inne til overhaling for tiden. Men uansett et historisk møte.
Bjørn
Tiger Moth`n har tilhold på Kjeller ja, men ut fra de opplysninger som er gitt meg så er det en i "sivil" som kommer. Begge malt i Hærens Flyvåpen er visst nok inne til overhaling for tiden. Men uansett et historisk møte.
Bjørn
Hei.
Noen bilder fra Hattfjelldal 1940. Sakset fra "Kampf um Norwegen"
Sigfred R.
Noen bilder fra Hattfjelldal 1940. Sakset fra "Kampf um Norwegen"
Sigfred R.
- Attachments
-
- Hattfjelldal 2.jpg (100.6 KiB) Viewed 456 times
-
- Hattfjelldal.jpg (100.38 KiB) Viewed 456 times
-
- Stukas i Hattfjelldal 2.jpg (84.59 KiB) Viewed 456 times
-
- Stukas i Hattfjelldal.jpg (86.35 KiB) Viewed 456 times
Ved innsats fra Hattfjelldal Historielag har historikerne ved Nordland Museum fått ny innsikt.
Det måtte et "forummedlem" til
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7413049
Sigfred R.
Det måtte et "forummedlem" til
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7413049
Sigfred R.
- werner wernersen
- Posts: 1423
- Joined: 09 Feb 2006 21:13
- Location: Arendal
Hei
kom over noe informasjon ang Flugplatzkommando Hattfjelldal-pr 1/3-1943
Beleggning 266 mann fordelt på følgende:
Boden org 35 mann
Ln truppe 13 mann
Flak art 27 mann
Heer 187 mann
Gefolgsch 4 mann
Inf stillinger 40
MG stillinger 20
Gesch stande 5
Bunker 10 planlagt, 4 under bygging 6 ferdige.
Werner
kom over noe informasjon ang Flugplatzkommando Hattfjelldal-pr 1/3-1943
Beleggning 266 mann fordelt på følgende:
Boden org 35 mann
Ln truppe 13 mann
Flak art 27 mann
Heer 187 mann
Gefolgsch 4 mann
Inf stillinger 40
MG stillinger 20
Gesch stande 5
Bunker 10 planlagt, 4 under bygging 6 ferdige.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Er det noen som har noe dokumentasjon om hva slags type kanoner som sto i kasemattene i Finnmoberget mot slutten av krigen? Ville kanskje tro det var
en form for PAK eller 7, 62 FK, ettersom de skulle bestryke flystripa 500 m unna?
Har fått bekreftet at tyskerne hadde skyts der før kapitulasjonen i 1945.
Sigfred R.
en form for PAK eller 7, 62 FK, ettersom de skulle bestryke flystripa 500 m unna?
Har fått bekreftet at tyskerne hadde skyts der før kapitulasjonen i 1945.
Sigfred R.
-
- Posts: 48
- Joined: 12 May 2008 12:25
Hei
Her er et bilde av en Junkers 87R Stuka i Hattfjelldal våren/sommeren 1940.
Bokstaven A kan sees på venstre understell.
Mvh.
Jo Bakken
Her er et bilde av en Junkers 87R Stuka i Hattfjelldal våren/sommeren 1940.
Bokstaven A kan sees på venstre understell.
Mvh.
Jo Bakken
- Attachments
-
- Junkers 87R i Hattfjelldal.jpg (188.03 KiB) Viewed 306 times
Junkeren i bildet over tilhørte I./StG 1, 1. Staffel (1. gruppe/Sturzkampfgeschwader 1), underlagt X. Fliegerkorps våren 1940, med kode A5+_H.
Bokstaven H i koden betyr 1. staffel i gruppen.
Bokstaven på hjuldekslet viser vel flyets bokstavkode skulle jeg tro, som må bety at dette flyet hadde kode A5+AH.
Avdelingen var 24.4.40 - 20.6.40 i hovedsak stasjonert på Værnes (mid april på Jonsvannet), men flystripa i Hattfjelldal fungerte som fremskutt flystripe eller feltflyplass frem til kapitulasjonen i juni.
Senere fungerte den som mellomlandingsstripe for flyging til Nord-Norge.
Flyplassen var benevnt som Flugplatzkommando A 8/III Hattfjelldal, underlagt områdekommando på Lade Flyplass i Trondheim og delvis Kjeller etter 1941:
Fliegerführer Drontheim 04.40 - ?.40.
Fliegerführer Nord, stasjonert i Stavanger, hadde områdekommando i perioden 3.41 - 12.41.
Fliegerführer Nord (West), 12.41 til 3.44 (opprettet på Lade – men i lengre tid på Kjeller?)
Fliegerführer 5, 6.44 – 12.44 på Lade. GenLt Ernst-August Roth flyttet til Kjeller i november og ble Kommandierende General der Deutschen Luftwaffe in Norwegen.
Fliegerführer 4, 12.44 - 5.45 på Kjeller og med Lade som sekundær kommandopost.
Bokstaven H i koden betyr 1. staffel i gruppen.
Bokstaven på hjuldekslet viser vel flyets bokstavkode skulle jeg tro, som må bety at dette flyet hadde kode A5+AH.
Avdelingen var 24.4.40 - 20.6.40 i hovedsak stasjonert på Værnes (mid april på Jonsvannet), men flystripa i Hattfjelldal fungerte som fremskutt flystripe eller feltflyplass frem til kapitulasjonen i juni.
Senere fungerte den som mellomlandingsstripe for flyging til Nord-Norge.
Flyplassen var benevnt som Flugplatzkommando A 8/III Hattfjelldal, underlagt områdekommando på Lade Flyplass i Trondheim og delvis Kjeller etter 1941:
Fliegerführer Drontheim 04.40 - ?.40.
Fliegerführer Nord, stasjonert i Stavanger, hadde områdekommando i perioden 3.41 - 12.41.
Fliegerführer Nord (West), 12.41 til 3.44 (opprettet på Lade – men i lengre tid på Kjeller?)
Fliegerführer 5, 6.44 – 12.44 på Lade. GenLt Ernst-August Roth flyttet til Kjeller i november og ble Kommandierende General der Deutschen Luftwaffe in Norwegen.
Fliegerführer 4, 12.44 - 5.45 på Kjeller og med Lade som sekundær kommandopost.
JornN
Hej John N,
Har man fundet Gef.Std for Fliegerführer 4 på Kjeller?
mvh
SES
Har man fundet Gef.Std for Fliegerführer 4 på Kjeller?
mvh
SES
Tak for svaret.
mvh
SES
mvh
SES